بلاگ

ژئو مضرس 1
91 / 100
ژئوممبران ها دسته ای از ورق های پلیمری هستند که جزو مصالح و ابزار ژئوسنتتیک می باشند و برای عایق بندی و ایزولاسیون مورد استفاده قرار می گیرند. انواع ژئوممبران شامل HDPE، LLDPE، PVC، VLDPE می باشد که در مقالات قبل با کاربردهای آنها آشنا شده اید. بیشتر ورق های ژئوممبران را به صورت صاف و یکدست به خاطر می آورید. اما دسته دیگری نیز وجود دارند که برای مصارف آسیب پذیری از آن ها استفاده می شود. این نوع ژئوممبران، ژئوممبران مضرس نام دارد. بافتف ظاهر و کاربردهای آن هم متفاوت است. در ادامه با آرین خاک ایرانیان همراه باشید تا بیشتر در مورد ژئوممبران مضرس بدانید.  

ژئوممبران مضرس

ژئوممبران مضرس، نوعی از ژئوممبران هاست که سطوح ناصافی دارد و باعث اصطکاک می شود. از این نوع ژئوممبران در مواردی به کار گرفته می شود که نیاز به کشیدگی های زیاد و شیب های تند است. فرآیند ژئوممبران مضرس به گونه ای است که حرکت و جابه جایی را کنترل کرده و با سطح ناصاف خود باعث ایجاد اصطکاک بین دو لایه می شود.    

ژئوممبران مضرسکاربرد ژئوممبران مضرس

همان طور که در بالا اشاره شد، ژئوممبران مضرس در مواردی که آسیب پذیری بالا می رود، استفاده می شود. برخی از کاربرد های این نوع ژئوممبران را در زیر می بینید:

دفن زباله

با توجه به افزایش جمعیت کره زمین و تولید زباله بیشتر، نگرانی ها برای حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان افزایش یافته است. دولت ها، ارگان ها، سازمان ها و شرکت ها همیگ به دنبال ارائه راه حل های مفید برای دفن زباله های شهری و صنعتی هستند. این شیوه ها باید به گونه ای انجام شوند تا ضریب آسیب به محیط زیست را کاهش دهد. روش های قدیمی، امروزه دیگر کاربردی ندارند و عملا منسوخ شده اند. از این رو متد های جدیدی مانند استفاده از ژئوممبران، جای آن ها پر کرده است. در دفن زباله های صنعتی و شهری، نیاز به انعطاف پذیری لایه ها و واکنش ندادن با مواد اسیدی، قلیایی و آلی را داریم. به علاوه در مراحل دفن زباله های صنعتی ممکن است آلودگی های ناشی از آن، خطراتی را به دنبال داشته باشد. کشیدگی های وسیعی که در این مورد انجام می پذیرد را هم به آن ها اضافه کنید. از این رو ژئوممبران HDPE مضرس با بافت دو طرفه و لایه های ناصاف و مقاوم خود، باعث اصطکاک و دفن راحت و سریع تر زباله می شود. همچنین تثبیت در برابر حرارت از ویژگی های این ژئوممبران می باشد. این خصیصه در دفن زباله ها با گرمایی که تولید می کنند، بسیار کارآمد است.  

میادین نفت و گاز

در میدان های نفتی و گازی، ابتدا مواد اولیه و خام نفت و گاز را استخراج می کنند. این مواد خام باید در مخازن بزرگ و انبارهایی تعبیه شوند تا استخراج و جداسازی مواد با استفاده از عملیات مختلف روی آن ها انجام گیرد. در هنگام استخراج نفت و گاز از منابع، مواد شیمیایی نیز با آن ها ترکیب شده اند و حتما باید جداسازی انجام شود تا ترکیبات نفت و گاز از بین نروند. لذا داشتن منابع برای انجام این عمیات امر ضروری به شمار می آید. ژئوممبران مضرس با حفظ حرارت و مقاوم بودن در برابر واکنش با مواد شیمیایی، بهترین گزینه برای مخازن میدان های نفتی می باشد. تثبیت ساختار ترکیبات مواد و دگرگون نشدن آن ها مورد مهمی است که در استخراج مواد خام به آن نیاز داریم.  

سد های آبی و خاکی

آب شرب سالم و پاکیزه، از مهمترین مواردی است که هر جامعه ای باید به آن توجه کند. اگر مردم آب سالم را مصرف کنند، از انواع بیماری هایی که از این طریق منتقل می شود، در امانند. لذا مصرف آب سالم نه تنها برای مصرف کننده بلکه برای دولت ها نیز فوایدی دارد. من جمله کاهش هزینه های درمانی. استفاده از ژئوممبران مضرس در سدهای آبی و همین طور خاکی، از بهترین مصالح هیدورلیکی به کار رفته آنان است. زیرا به حفظ کیفیت آب شرب و سلامت آن کمک شایانی می کند.   این موارد کاربردهای مهم ژئوممبران مضرس می باشند. از دیگر کاربردهای این نوع ژئوممبران می توان به تالاب ها برای ذخیره کود، چاله ها، مخازن مصنوعی، سازه های زیر زمینی اشاره نمود.  

ویژگی های ژئوممبران مضرس

استحکام باند خوب تثبیت کننده حرارت چسبندگی عالی به دیگر غشاها مقاومت در برابر خروج گاز و آب در سدها پایدار و مقاوم در برابر نفوذ اشعه فرابنفش دوام بی نظیر در برابر ترک خوردگی، کشیدگی و سوراخ شدن بالا بودن حد استاندارد در بافت های دو طرفه ژئوممبران مضرس    

ژئوممبران مضرسژئوممبران HDPE مضرس

          ژئوممبران HDPE مضرس با لایه یک یا دو طرفه با بافت منحصر به فرد می باشد. این ژئوممبران برجستگی هایی با اندازه های مختلف دارد. نفوذ ناپذیری عالی آن در برابر آب باعث شده برای محافظت از لایه های رطوبتی و عایق بندی ها کارآمد باشد. به علاوه تثبیت کنندگی این نوع ژئوممبران در خواص مکانیکی باعث تقویت در زهکشی، فیلتر ها، ایزولاسیون و… می شود. اصطکاک بالای این ژئوممبران موجب مقاومت در کشیدگی شده که در نهایت به کارکرد ژئوتکستایل بهبود می بخشد. پایداری در برابر فرسایش و تغییرات دمایی از دیگر ویژگی های این نوع ژئوممبران می باشد.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما