بلاگ

ضرورت انجام ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان

ایزولاسیون فونداسیون و زهکشی گودهای ساختمانی

ایزولاسیون فونداسیون و زهکشی گودهای ساختمانی مجموعه اقداماتی است که مهندسین حوزه عمران به منظور مقاوم سازی پی ساختمان ها و سازه های عمرانی به انجام می رسانند. در واقع همانطور که مشخص است فونداسیون و پی ساختمان ها عنصر اصلی سازه های عمرانی می باشند که به شدت در معرض عوامل محیطی و بیولوژیکی همچون رطوبت و آب قرار گرفته اند؛ بنابراین با توجه به چنین مسائلی لازم است که به درستی از آن ها محافظت شود.

بنابراین با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و مصالح ساختمانی گوناگون امروزه مهندسین عمرانی از انواع عایق های محیطی به منظور  ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان ها استفاده می کنند؛ اما نکته مهمی که در زمینه  ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان ها با استفاده از انواع عایق های محیطی وجود دارد، توجه به انتخاب عایق های محیطی  می باشد، چرا که هر کدام از عایق های محیطی کاربرد خاصی داشته و باید برای فونداسیون و پی ساختمانی متناسب خود به کار برده شوند.

بنابراین همان اندازه که ایزولاسیون فونداسیون و زهکشی گودهای ساختمانی در جهت حفاظت از سازه های عمرانی برای مهندسین اهمیت دارد، توجه به انتخاب عایق محیطی مناسب نیز امری حیاتی در این زمینه می باشد، پس در نتیجه لازم است که پیش از آن با استفاده از انواع عایق های محیطی، با انواع این عایق ها و کاربردهای متنوع آن ها آشنا باشید تا عایق محیطی مناسبی را برای ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان یا سازه خود استفاده کنید.

ایزولاسیون پروژه برج بهشت نیاتوس، الهیه تهران

عایق محیطی چیست؟

شاید شما بپرسید اصلا عایق محیطی چیست؟ یا در صورت استفاده این مصالح در پی یا فونداسیون ساختمان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که پی یا فونداسیون ساختمان عنصر اصلی سازه های عمرانی بوده و بیشتر بار و فشار وارد بر ساختمان و سازه را متحمل می شود، به طوری که استحکام و مقاومت سازه بستگی به استحکام و مقاومت پی و فونداسیون آن دارد، پس طبیعی است که مهندسین برای افزایش مقاومت سازه های عمرانی در تلاش هستند که فونداسیون و پی آن ها را مستحکم تر بسازند و از اقداماتی که در این زمینه انجام می دهند استفاده از مصالح ساختمانی مستحکم یا عایق های محیطی است.

در واقع عایق های محیطی نوعی مصالح ساختمانی می باشند که مهندسین سازه های عمرانی از آن ها به منظور ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان استفاده می کنند تا استحکام و مقاومت سازه ها را افزایش دهند.

اکنون شاید بپرسید عایق های محیطی چه عملکردی از خود نشان می دهد که موجب شده از آن ها در عایق بندی و ایزولاسیون فونداسیون و زهکشی پی ساختمان ها استفاده کنند؟

در پاسخ باید بگوییم همانطور که می دانید زمین محیط مرطوبی است و همچنین تصور کنید که پایه ها اسفنج هایی هستند که در زمین قرار گرفته اند، اکنون با چنین تصاویری باید پرسید با قرار گرفتن این پایه ها در زمین چه اتفاقی برای آن ها خواهد افتاد؟ کاملاً واضح است که به سرعت آب پایه ها را خیس می کند و با گذشت زمان موجب از بین رفتن آن ها می شود و این دقیقا همان اتفاقی است که برای فونداسیون های بدون عایق بندی مناسب رخ می دهد.

ضرورت انجام ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان

عایق محیطی با ایجاد محافظ هایی مناسب بر دیواره های پایه های متصل شده به زمین از نفوذ رطوبت و آب به دیواره پایه ها جلوگیری نموده و در نهایت از پایه های سازه در برابر عوامل محیطی و بیولوژیکی محافظت می کند. در واقع با چنین عملکردی می توان گفت که استفاده از عایق های محیطی در  ایزولاسیون ,و زهکشی ساختمان، فونداسیون و پی ساختمان ها امری ضروری و حیاتی در حفاظت از سازه ها و افزایش مقاومت آن ها شناخته می شود.

عایق های محیطی براساس عملکردی که در زمینه ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان از خود نشان می دهند، دارای انواع متخلفی می باشند که لازم است پیش از استفاده از آن ها در عایق بندی و ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان ها، با آن ها آشنا باشید و عملکردهای متنوع آن ها را بشناسید، به همین منظور در ادامه مقاله به معرفی انواع عایق های محیطی می پردازیم.

معرفی انواع عایق های محیطی و کاربرد آن ها در این زمینه 

  • عایق نوری: از این عایق در خاک های غیر قابل عبور مانند بقایای سنگ ریزه و سنگ استفاده می کنند و این دسته از عایق های محیطی معمولا از توده های قیری ضد آب ساخته شده اند (به عنوان مثال توده های لاستیکی قیر یا قیرهای پلیمری). انعطاف پذیری بالای این عایق ها موجب تسریع در روند نصب و اجرای عایق بندی شده است و لذا از آن ها برای پر کردن هرگونه بی نظمی و حفره های سطح پایه ها استفاده می شود.

نحوه اجرای این نوع عایق بندی به این صورت است که توده ها در دو لایه اعمال شده، لایه اول به صورت افقی قرار گرفته و بعد از خشک شدن لایه اول، لایه دوم به صورت عمودی اعمال می شود و در نتیجه، تمام سطح  پایه ها کاملاً پوشیده خواهد شد.

  • عایق متوسط: عایق های محیطی متوسط در خاک های غیر قابل نفوذ به کار برده می شوند. این عایق از توده های قیر ساخته شده است (دقیقاً مانند عایق های نوری ، اما یک محصول متفاوت با یک لایه ضخیم تر می باشند) و معمولا از چنین عایقی باید در ارتفاع های بالاتر از 0.5 متر از سطح زمین استفاده کنیم.
  • عایق سنگین: این عایق ها در چالش برانگیزترین شرایط آب و هوایی زمین به کار برده می شوند و می توانند در شرایط محیطی بسیار خطرناک از ساختمان های شما محافظت کنند. همچنین عایق کاری سنگین هنگامی توصیه می شود که آب زیرزمینی به سطحی بالاتر از سطح عایق برسد یا ممکن است از این سطح به طور دوره ای بالاتر برود، در چنین حالتی دیواره ها به طور دائمی در معرض آب و تحت فشار نیروی هیدرواستاتیک قرار می گیرند و در نتیجه شما برای ایزولاسیون فونداسیون و پی ساختمان یا سازه خود به عایق های محیطی سنگین نیاز دارید.
  • عایق محیطی با کف پلی اورتان: این عایق را می توان با استفاده از مواد مختلف ساخت؛ اما به نظر می رسد که بهترین ماده در بازار برای ساخت این عایق، کف پلی اورتان سلول بسته می باشد. از ویژگی های مهم این عایق می توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت، نفوذ پذیری آب و آسیب های مکانیکی اشاره کرد.

ژئوممبران در گود ها و سازه های زیرزمینی و ایزولاسیون فوندانسیون ، با چنین عایقی معمولا به صورت عملیات پاشش انجام می شود و پس از اتمام فرآیند عایق بندی یک پوشش یکنواخت بر روی دیواره های پایه ایجاد شده که از آن در برابر عوامل محیطی گوناگون محافظت می کند.

تماس با ما