بلاگ

ژئوکامپوزیت و کاربرد آن

ژئوکامپوزیت چیست و چه کاربردهایی در تاسیسات و زیرساخت ها دارد؟

ژئوکامپوزیت ها برای کارکردهای اساسی معابر مانند جداسازی، تصفیه و تقویت استفاده می گردد. از آن می توان برای افزایش استحکام و پایداری خاک زیرزمینی در یک جاده استفاده کرد.

وسایل نقلیه لود شده در مسیر جاده باعث ایجاد بریدگی می شوند، در جاده ها پوسیدگی وجود دارد و گرفتگی آب در ترک ها باعث فرسایش می شود و عمر جاده ها را کاهش می دهد. ژئوکامپوزیت ها باعث افزایش عمر جاده می شوند و برای صنعت جاده مقرون به صرفه هستند.

نگهداری از مسیر ریلی بسیار مهم است؛ زیرا مسیر ناهموار باعث بروز حوادث می شود. ژئوکامپوزیت ها در زیر مسیرهای ریلی استفاده می شوند تا تثبیت و تقویت شود. علاوه بر این، از آنها به عنوان جداکننده فیلتر بین بالاست و زیر کلاس استفاده می شود و سیستم زهکشی جانبی را فراهم می کند.

ژئوکامپوزیت و کاربرد آن

لایه ژئوکامپوزیت شامل ژئوگرید دو محوره ای است که بر روی لایه ای از ژئوتکستایل پلی پروپیلن نبافته قرار گرفته است. آزمایشات سه محوره در مقیاس بزرگ نشان داد که یک لایه ژئوکامپوزیتی (ترکیبی از ژئوتکستیل ژئوگرید و نبافته) بالاست را خیلی بهتر از ژئوگریدها و ژئوتکستایل ها تثبیت می کند.

بنابراین، در این کار آزمایی میدانی، از ترکیب ژئوگرید-ژئوتکستایل استفاده شده است. در ژئوکامپوزیت،  دو محوره یک اتصال قوی با ذرات بالاست زاویه ای را فراهم می کند  که ویژگی های اصطکاک را بهبود می بخشد.

ژئوکامپوزیت ها به طور معمول ترکیبی از مواد زهکشی (و گاهی اوقات مانع) با فیلتر ژئوتکستایل برای جلوگیری از مهاجرت خاک به سیستم زهکشی هستند. ژئوسنتتیک های مورد استفاده برای زهکشی شامل لوله های پلاستیکی سوراخ شده (یا “ژئوپیپ ها”)، ژئنته ها (مواد ریبلی شده برای انتقال جریان درون هواپیما) و ژئوممبرگ های راه راه (که می تواند ظرفیت جریان قابل توجهی در هواپیما و همچنین مانع هیدرولیکی را فراهم کند) هستند.

موانع ژئوسنتتیک قیر یک ژئوکامپوزیت پیش ساخته است. این شامل پارچه های تقویتی متشکل از چندین لایه مانند ژئوتکستایل ها، الیاف شیشه بافته یا موانع غیر بافته و ریشه ای است. قیر با شن پوشیده شده است.

یک ماده ژئوسنتتیک را می توان به عنوان ژئوتکستایل، ژئوگرید، ژئوممبران یا ژئوکامپوزیت طبقه بندی کرد. ژئوتکستایل ها مواد مصنوعی قابل نفوذ هستند که از مواد نساجی مانند پلی پروپیلن، پلی اتیلن یا پلی استر ساخته می شوند. علاوه بر این، بر اساس آماده سازی آنها، ممکن است یک ژئوتکستایل بافته یا نبافته باشد.

یک ژئوکامپوزیت که از استحکام بالا و پایداری فیلتر برای ترکیب شتاب در ساخت حوضه ها و تضمین ثبات آبریز، خصوصاً در مرحله اولیه ساخت استفاده می کند.

ژئوکامپوزیت و کاربرد آن

برای درک تأثیر سفتی و اندازه باز شدن مواد تقویت کننده ژئوسنتتیک بر ظرفیت افزایش سطح صفحات لنگر مستطیل، دو سری از آزمایشات تجربی ارزیابی شد. در سری اول آزمایشها از ترکیبی از ژئوکامپوزیت و مواد ژئوگریدی استفاده شده و سری دوم آزمایشات روی دو لایه ژئوگرید به عنوان تقویت کننده انجام شده است. نتیجه گیری شد که عملکرد یک ترکیب ژئوکامپوزیتی و ژئوگرید (دو لایه) در مقاومت به پاسخ به بالا بردن از دو لایه ژئوگرید ترکیبی موثرتر است.

طیف گسترده ای از آسترهای زهکشی ژئونومتیکی و ژئوکامپوزیتی با کیفیت، برای تکمیل یا جایگزینی سنگ و ماسه طراحی شده است.

محصولات ژئونتی برای: فرسایش، زهکشی دیواره فونداسیون، جمع آوری شیرابه دفن زباله در آسترهای دفن زباله، تشخیص نشت، درپوش و بسته شدن، جمع آوری گاز متان، تشخیص نشت حوضچه، زهکشی راه و فرش و سایر برنامه های سیستم زهکشی زیرزمینی استفاده می شود.

در صورت نیاز به فیلتراسیون زهکشی ژئوکامپوزیت برای جلوگیری از انسداد جریان و ذرات خاک و یا افزایش خصوصیات اصطکاک استفاده می شود. برای این کار ژئوکامپوزیت هایی متشکل از یک ژئونت را با گرما پیوند داده شده با یک ژئوتکستیل سوراخ نشده بافته سوزن ارائه می دهد. این یک راه حل بهینه برای برنامه های دفن زباله است.

فلسفه اساسی در پشت مواد ژئوکامپوزیت ترکیب بهترین ویژگی های مواد مختلف به گونه ای است که برنامه های خاص به روش بهینه و با کمترین هزینه پرداخته می شوند. بنابراین،نسبت سود / هزینه به حداکثر می رسد.

ژئوکامپوزیت و کاربرد آن

چنین ژئوکامپوزیتی ها عموماً مواد ژئوسنتتیکی هستند، اما نه همیشه. در برخی موارد ممکن است، استفاده از یک ماده غیر مصنوعی با ژئوسنتتیک برای عملکرد بهینه و یا کمترین هزینه سودمند باشد. تعداد امکانات بسیار زیاد است و تنها محدودیت ها نبوغ و تخیل شخص است. پنج کارکرد اساسی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد: جداسازی، تقویت، تصفیه، زهکشی و مهار.

هنگامی که شخصی از یک ژئوتکستایل استفاده می کند، ژئوکامپوزیت ها برای عملکردهای جداسازی و فیلتراسیون همیشه خوب هستند، اما عملکرد زهکشی به خودی خود نسبت به ژئوتکستایل ها بسیار بهبود یافته است. آنها در حالت افقی قرار می گیرند و درن ها را برای حرکت به سمت بالا در ناحیه مویرگی که در آن یخبندان یا مهاجرت نمک مشکلی به وجود  می آورد، ایجاد می کنند. هنگامی که آب وارد می شود، به طور افقی درون ژئنه و به دور از جایی که می تواند آسیب ببیند ، حرکت می کند.

از این ژئوکامپوزیت ها همچنین در رهگیری و انتقال شیرابه در محل های دفن زباله و برای انجام بخار یا آب در زیر آسترهای استخر از انواع مختلف استفاده شده است.

ژئوکامپوزیت و کاربرد آن

ژئوکامپوزیت های دیگر

با بافتن رشته های فولادی در یک ماتریس ژئوتکستایل، قدرت باورنکردنی مواد کامپوزیت می تواند نتیجه بدهد. به عنوان بستر مورد استفاده، بارهای بسیار بزرگی قابل تحمل است. افزایش قابل اندازه گیری در ظرفیت تحمل برای پشتیبانی از ساختمانها امکان دارد.

دانه های استروفیوم با درجه باز بین ژئوتکستایل و ژئوممبران برای مواد زهکشی در پشت دیواره های زیرزمین و خانه های پناه زمین ساخته شده است. در اینجا استروفیوم مانند تخلیه عمل می کند؛ اما از این مزیت برخوردار است که به عنوان عایق گرما عمل می کند.

از ژئوتکستایل ها با سوراخ های پیش ساخته برای قرار دادن لنگرهای میله فولادی برای تثبیت شیب ها و همچنین سیستم های فشردگی و ادغام درجا استفاده شده است. میله ها به عنوان لنگر عمل می کنند و بر ژئوتکستایل در برابر خاک تأکید می کنند که در فشرده سازی قرار می گیرد.

تماس با ما