بلاگ

a
86 / 100

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

برخلاف باور عمومی، همه استخرها به صورت یکسان ساخته نمی‌شوند. مهم است که قبل از انجام راه‌اندازی یک بیزینس سرمایه‌گذاری بزرگ مانند ساخت یک استخر پرورش ماهی ، تحقیقات خود را در مورد راه‌های ساخت یک استخر انجام دهید و مناسب‌ترین راه را انتخاب کنید. در این مقاله سعی می‌کنیم راه‌های ساخت یک استخر را بررسی کنیم و به مقایسه استخر‌های پلیمری با استخر‌های بتنی بپردازیم و ویژگی‌های هر کدام را بیان کنیم.

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

 استخرهای فایبرگلاس (پیش ساخته)

استخرهای فایبرگلاس ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین انواع استخرها هستند که می‌توانید بسازید. آن‌ها به راحتی نصب می‌شوند.
مراحل نصب این نوع استخرها از ابتدا تا انتها فقط حدود دو روز طول می‌کشد. همچنین نگهداری آن بسیار آسان است، زیرا از ماده ای غیر متخلخل به نام ژل کت ساخته می‌شود که مانع از تجمع جلبک‌ها می‌شود و در نتیجه به معنای استفاده کمتر از مواد شیمیایی است.

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

استخرهای پلیمری

انواع پلیمری از نظر هزینه بین استخرهای از پیش‌ساخته و بتنی قرار می‌گیرد. نوع پلیمری را در مقایسه با استخرهای از پیش‌ساخته می‌توانید در ابعاد بزرگتر بسازید. همچنین این نوع بسیار انعطاف پذیرتر است، بنابراین می‌توانید شکل، اندازه یا عمق را به دلخواه خود انتخاب کنید.

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

استخرهای بتنی

جهت ساخت استخرهای بتنی داخل زمین نیاز به گود برداری، عایق کاری و استفاده از مصالحی همچون سیمان، بتون، و غیره میباشد، البته باید اشاره داشت که شرکت های سازنده هر کدام به روش خاصی عمل مینمایند.

پوسته بتنی با پاشش گانیت یا شاتکریت ایجاد می‌شود. گونیت یک مخلوط خشک با آب در سمپاش است، در حالی که شاتکریت قبلاً مرطوب است. این دو روش نتیجه یکسانی دارند و اگر به درستی انجام شوند، تفاوت قابل توجهی در کیفیت ندارند.

پس از پاشش بتن، به زمان نیاز دارد تا به پتانسیل کامل خود برسد. به خودی خود خشک نمی شود. در یک فرآیند طولانی به نام سفت شدن و تقویت می‌شود. برای پوسته استخر، این حدود 28 روز طول می کشد.

2مقایسه استخر‌های بتنی و استخرهای پلیمری

همانطور که قبلاً ذکر شد انتخاب روش ساخت استخر به عوامل زیادی بستگی دارد و شخص تصمیم گیرنده باید اطلاعات کاملی در ارتباط با مزایا و معایب هرکدام داشته باشد؛ در این قسمت از مقاله سعی می‌کنیم به مقایسه دو نوع بتنی و پلیمری بپردازیم.

سفارشی سازی

بتنی

اگر می‌خواهید استخری بسیار عمیق یا بزرگ داشته باشید، انواع بتنی عالی هستند. همچنین اگر به دنبال استخری با شکل سرگرم کننده یا ویژگی‌های سفارشی مانند تاقچه های مخصوص برنزه کردن هستید، نوع بتنی بسیار مناسب است.

پلیمری

بیشتر استخرهای پلیمری مستطیلی هستند، اما می‌توان شکل، اندازه و عمق را تغییر داد. در مواردی مانند استخرهای کشاورزی و یا استخرهای پرورش ماهی که کارآیی اهمیت بیشتری نسبت به زیبایی آن دارد انواع پلیمری نسبت به بتنی برتری بیشتری دارند.

 در نتیجه برای مصارف خانگی شاید که زیبایی اهمیت بالایی دارد شاید نوع بتنی گزینه مناسب‌تری باشند اما در مصارف صنعتی استخرهای پلیمری بهترین گزینه هستند.

زمان نصب

بتنی

استخرهای بتنی ممکن است 3 تا 6 ماه یا بیشتر طول بکشد تا تکمیل شوند.

پلیمری

سازندگان می‌توانند یک استخر پلیمری را در عرض 4 تا 8 هفته نصب کنند.

زمان طولانی نصب استخرهای بتنی در مقایسه با پلیمری از جمله معایب انواع بتنی است.

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

هزینه (اولیه و طول عمر)

بتنی

 معمولاً برای ساخت این نوع بین 50000 تا 100000 دلار بودجه لازم است. علاوه بر این هزینه اولیه قابل توجه، هزینه تعمیر و نگهداری  بیش از 25000 دلار در هر ده سال به لطف شستشوی منظم اسید، گچ‌کاری مجدد و استفاده زیاد از مواد شیمیایی است.

پلیمری

در خرید اولیه،برای استخرهای پلیمری معمولاً بین 20000 تا 55000 دلار قیمت دارند که حداقل 10000 دلار کمتر از استخرهای فایبرگلاس یا بتنی مشابه است. این استخر همچنین نسبت به یک استخر بتنی هزینه نگهداری کمتری دارد.

 

ماندگاری

بتنی

ساختار یک استخر بتنی فوق العاده بادوام است. بر خلاف انواع دیگر،لازم نیست نگران آسیب دیدن فضای داخلی در اثر اجسام تیز باشید. با این حال، روکش بتنی (در حالی که سخت است)  باید هر 10-15 سال یکبار آن را گچ کاری کنید.

همچنین نمک و بتن با هم سازگاری ندارند. نمک محلول در آب، طول عمر روکش داخلی یک استخر بتنی را کوتاه می‌کند، بنابراین نیاز به صاف کردن مکرر دارد.

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

تعمیر و نگهداری عملی

بتنی

جلبک به راحتی در بتن متخلخل قرار می‌گیرد و حذف آن بسیار سخت است. به همین علت توصیه می‌کنند حداقل هفته‌ای یک بار تمام سطح بتن را با برس استیل مسواک بزنید تا هرگونه جلبک روی سطح از بین برود. همچنین باید هر هفته ترکیب شیمیایی آب را بررسی و متعادل کنید تا آب استخر شما از نظر شیمیایی متعادل باشد.

همچنین ممکن است مشکلاتی در مورد سطح استخر ایجاد شود. گچ لک می‌شود، ترک می خورد، پوسته می‌شود و با گذشت زمان از بین می‌رود.

این بدان معناست که بتن را هر 3 تا 5 سال یکبار اسیدشویی کنید، شما همچنین باید یک متخصص را استخدام کنید تا گچ را هر 10 تا 15 سال یکبار بازسازی کند.

همانطور که گفته شد گچ بسیار متخلخل است، که بستر مناسبی را برای جلبک ایجاد می‌کند، جلبک‌ها پس از انتقال به آن به سختی حذف می‌شوند.

پلیمری

سطح یک پلیمر نسبتاً غیر متخلخل است. با این حال، گاهی اوقات جلبک‌ها می‌توانند راه خود را به مناطقی که آب در گردش نیست ، مانند درزهای اطراف پله‌های استخر باز کنند.

جلبک‌ها می‌توانند در هر دو نوع پلیمری و بتنی رشد کنند، اما در نوع پلیمری کمتر دیده می‌شود و کمتر نفوذ می‌کند.

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

معایت استخرهای بتنی

  • نمک موجود در آب به بتن آسیب وارد می‌کند

    سطوح بتونی به نمک حساس هستند و به راحتی می‌توانند ترک خورده و یا از بین بروند.

  • روکش کردن مجدد

    استخرهای بتنی نیاز دارند تا هر 5-10 سال مجدد روکش شوند.

  • نگهداری

    استخرهای بتنی بیشترین نیاز به نگهداری را در مقایسه با انواع دیگر دارند. نیاز است که هر چند وقت یک بار سطح آن را تمییز کنید، PH موجود در آب را کنترل کنید و استخر را در زمانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد شست و شو دهید.

  • نصب و راه اندازی

    نصب و راه اندزی استخر‌های بتنی معمولا ممکن است بین 3 تا 6 ماه طول بکشدکه در مقایسه با بقیه انواع دیگر بسیار طولانی است.

مزایا استخرهای پلیمری

  • نصب سریع و اسان نسبت به استخر های بتنی: استخرهای پلیمری در زمان بسیار کوتاهی نصب و آماده بهره‌برداری می‌شوند.
  • دوام بالای محصولات پلیمری: استخرهای بتنی در مقابل نمک و کلسیم ضعیف هستند در مقابل پلیمرهایی مانند پلی‌اتیلن بسیار مقاوم هستند.
  • نگهداری آسان‌
  • امکان ساخت در هر شکلی و اندازه
  • قیمت مناسب نسبت به انواع دیگر

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

با توجه به موارد گفته شده در این مقاله می‌توان به این نتیجه رسید که  استخرهای پلیمری به دلیل قیمت ارزان، نگه‌داری آسان، نصب و راه‌اندازی سریع بهترین نوع استخر برای کاربردهایی مانند استخر پرورش ماهی و یا استخرهای کشاورزی هستند.

مقایسه استخر‌های پلیمری با استخرهای بتنی

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما