بلاگ

84 / 100

چالش های طراحی فضای سبز

طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز

در مورد برخی از رایج ترین چالش های طراحی فضای سبز که توسط متخصصان آب طوفان ذکر شده است، در متن زیر آشنا شوید.

خاک رس و یخ نهشته

خاک رس یا یخ نهشته اغلب نفوذ پایینی دارندو برای مکان‌هایی که تحت تسلط این خاک‌ها هستند، ممکن است فرض کنید که کنترل‌ آب طوفان به واسطه ی نفوذ امکان‌پذیر نیست. طراحی زیرساخت‌های سبز برای آن مکان ها می‌تواند به دقت بیشتری نیاز داشته باشد، اما می‌توانید این مراحل را در طراحی خود برای دستیابی به اهداف کیفیت آب انجام دهید:


1. اندازه گیری مقدار نفوذ خاک: قبل از شروع طراحی کنترل آب طوفان، میزان نفوذ خاک های مکان اطراف را تعیین کنید.  دستورالعمل عمومی پذیرفته شده برای مقدار نفوذ خاک های بومی در زیر روش های نفوذ بیشتر از 0.25-0.5 اینچ در ساعت است. عدم گنجاندن میزان نفوذ اندازه گیری شده در طراحی فضای سبز می تواند نتایج منفی داشته باشد.


2. تقویت نفوذ خاک در فضای سبز
خاک های رسی را با کمپوست یا سایر مواد آلی قوت بخشید تا مقدارنفوذ خاک را افزایش دهید و در عین حال حاصلخیزی خاک و توانایی خاک برای حذف آلاینده ها را بهبود بخشید.


3. کاشت گیاه با ریشه عمیق: با کاشت گیاهان ریشه عمیق و ایجاد مجاری کوچک برای نفوذ آب و افزایش فعالیت بیولوژیکی در خاک، نرخ نفوذ خاک را افزایش دهید. بررسی زمین شناسی ایالات متحده نشان داد که نرخ نفوذ متوسط ​​یک خاک رسی کاشته شده با خاک دشت (0.88 اینچ در ساعت) بیش از سه برابر سرعت یک خاک رسی کاشته شده در چمن (0.28 اینچ در ساعت) است. 


4. لایه ی ذخیره سازی را با یک زهکش زیرین گسترش دهید: گنجاندن یک لایه ذخیره سازی بزرگتر با زهکشی می تواند به طور قابل توجهی جریان را کاهش و نفوذ را افزایش دهد، از کناره های رودخانه محافظت کند و به طور بالقوه سرریزهای فاضلاب ترکیبی را کاهش دهد.


5. از روش‌هایی استفاده کنید که نیازی به نفوذ ندارند : روش‌هایی را در زهکش‌های تصفیه خود ادغام کنید تا اثرات طوفان را کاهش دهید، از جمله:

برداشت آب باران،

بام های سبز،

حشرات گیاهی

و سایر روش‌های طراحی شده: برای کاهش میزان جریان در خاک‌هایی که به مقدار نفوذ بالا نیاز ندارند.

 

خاک های شهری ضعیف

بسیاری از شهرها خواهان احیای نواحی شهری خود با تبدیل زمین های خالی و سایر فضاهای مغفول مانده به  فضاهای سبز هستند. اما خاک های روی زمین ها اغلب:

به شدت فشرده شده اند؛

کمبود مواد آلی کافی؛ و

حاوی نخاله های ساختمانی اند

ارزیابی و احیای خاک های شهری: بسته به کاربری زمین مورد نظر می توانید از روش های مختلفی برای احیای خاک های بی کیفیت استفاده کنید. یک مکان در نظر گرفته شده برای کشاورزی شهری ممکن است نیاز به بازسازی گسترده داشته باشد، در حالی که مکانی که برای تفریح ​​در نظر گرفته شده است ممکن است فقط به بهبود متوسط ​​نیاز داشته باشد.
گزارشی که مروری مختصر، عملی و علمی از شرایط معمول خاک‌های شهری ارائه می‌دهد. روش‌هایی را توصیه می‌کند که از طریق آنها می‌توانید خاک‌ها را برای حمایت ازاحیا یا بازسازی  زمین های کشاورزی و یا فضاهای سبز  استفاده کنید.

مکان های براونفیلد

ادغام زیرساخت های سبز در این مکان ها می تواند به نفع محیط زیست و جامعه باشد. اما اجرای شیوه های مدیریت آب طوفان مبتنی بر نفوذ باید با دقت انجام شود، بنابراین آلاینده ها در خاک بسیج نمی شوند و خطر آلودگی آب های زیرزمینی را افزایش می دهد.

 

در مناطق خشک، خاک های ریز رایج است و نرخ فرسایش و رسوب نسبتاً زیاد است. رسوبات ریز وارد شده توسط جریان های آب طوفان می تواند روش های نفوذ را مسدود کرده و عملکرد آنها را کاهش دهد. متخصصان آب طوفان از این و استراتژی های دیگر در طراحی و نگهداری از زیرساخت های سبز موثر در مناطق با بار رسوب بالا استفاده می کنند.

 

شامل یک لایه مالچ: مالچ به عنوان یک فیلتر برای رسوبات حمل شده در آب طوفان عمل می کند. یک لایه مالچ در بالای لایه های نفوذ اضافه کنید و زمانی که لایه پر شد آن را جایگزین کنید تا از لایه های خاک و شن زیر در برابر رسوب محافظت شود.

 

شامل یک تله رسوبی: “تله رسوب” یک فرورفتگی کوچک است که با یک برم کوچک محدود شده است که رسوب را در ورودی یک منطقه زیستی جمع آوری می کند. از تله‌ها در ورودی ویژگی‌های زیرساخت سبز برای تسهیل حذف رسوبات انباشته شده و جلوگیری از گرفتگی  استفاده کنید.

 

تعمیر و نگهداری دوره ای را انجام دهید: اگر یک لایه مالچ یا تله رسوب را برای مدیریت آب طوفان خود قرار می دهید، به طور مرتب رسوبات انباشته شده را برای حفظ عملکرد پاکسازی کنید.

 

مناطق نیمه خشک/خشک

تحقیقات و اقدامات قابل توجهی در مناطق خشک‌تر مانند جنوب غربی ایالات متحده اجرا شده است، اما  زیرساخت سبز خشک برای کنترل آب و وضعیت حفاظت از علم و نیازهای تحقیقاتی برای  مناطق خشک/نیمه خشک، به تحقیقات بیشتری نیاز است.  نمونه‌هایی  از شیوه‌ها و همچنین ابزارها و راهنمایی‌های متناسب با مناطق خشک:

تامین آب محدود برای آبیاری

منابع آب محدود می تواند مانعی برای زیرساخت های سبز در مناطق خشک و نیمه خشک باشد. برای حفظ منابع آب، اصول زیر را دنبال کنید:

ایجاد یک طرح : طرحی ایجاد کنید که عرضه و تقاضای آب را متعادل کند.

بودجه سالانه آب برای چشم انداز گیاهان بومی در تراکم بومی.

بودجه ماهانه آب برای منظره ای از گیاهان عجیب و غریب در تراکم گیاهان بیشتر.

از گیاهان که آب کم مصرف می کنند,استفاده کنید : با استفاده از گیاهان بومی و مقاوم به خشکی می توانید نیازهای آبیاری فضا های سبز را به شدت کاهش دهید.

از سیستم های آبیاری کارآمد استفاده کنید: سیستم های آبیاری خود را با استفاده از:

 گیاهان بر اساس نیاز آبی آنها؛ و

تنظیم دفعات و عمق آبیاری با توجه به نوع گیاه، بلوغ گیاه و فصل گروه بندی کنید.

اصلاحات خاک را در نظر بگیرید: خاک های سالم برای حفظ رطوبت خاک، حفظ پوشش گیاهی و تصفیه روان آب های طوفان ضروری هستند. اگر خاک های مکان شما ضعیف است، آنها را با مواد آلی اصلاح کنید.

از مالچ استفاده کنید: مالچ ارگانیک می تواند حفظ آب و حذف آلاینده ها را افزایش دهد در حالی که به ساختار خاک کمک می کند و علف های هرز را سرکوب می کند. با این حال، توجه داشته باشید که بسیاری از درختان و درختچه های بیابانی در تماس تنه آنها با مالچ واکنش ضعیفی نشان می دهند.

 

محدودیت های فضا

بسیاری از ویژگی های زیرساخت سبز نیاز به مساحت زمین دارند تا آب طوفان به داخل خاک نفوذ کند. وقتی فضا محدود است  این می تواند چالش ایجاد کند. با این حال، طراحان استراتژی های بسیاری را برای غلبه بر این چالش ایجاد کرده اند:

از ویژگی‌هایی استفاده کنید که اهداف متعددی را دنبال می‌کنند: ادغام ضایعات و مناطق حفظ زیستی در مناطق محوطه‌سازی‌شده، میانه‌ها یا نوارهای پارکینگ. 

از روسازی های نفوذپذیر برای کاهش حجم و تصفیه آب بدون نیاز به فضای اضافی استفاده کنید.

از ویژگی‌هایی استفاده کنید که در فضاهای کوچک قرار می‌گیرند: جعبه‌های کاشت، چاله‌های درختان، و سایر ویژگی‌های زیرساخت سبز را طراحی کنید که در فضاهای کوچک جا می‌شوند.

استفاده از ذخیره سازی زیرسطحی یا نفوذ: زمانی که فضا برای هر نوع عمل سطحی بسیار محدود است,می توانید از مخازن ذخیره سازی زیرسطحی یا نفوذ به عنوان جایگزینی استفاده کنید،

 

اجرای طرح فضای سبز

خطاهای ایجاد شده در مرحله اجرا می تواند عملکرد و پذیرش عمومی شیوه های مدیریت آب طوفان را که به خوبی طراحی شده اند به شدت تحت تأثیر قرار دهد. به این منابع در مورد درس های آموخته شده از اشتباهات ساخت و ساز و اطمینان از اینکه شیوه ها همانطور که طراحی شده اند، دسترسی داشته باشید.
برای مثال
 
بررسی اهداف و اهداف پروژه با کارکنان مدیریت ساخت و ساز.
 
مشاوره با مهندسان ژئوتکنیک در طول فرآیند طراحی و ساخت؛ و
 
اطلاع رسانی کامل و به موقع جامعه
 
 شرکت آرین خاک ایرانیان با ده ها سال تجربه در ایند زمینه آماده همکاری با شما عزیزان است جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما