بلاگ

Building a roof garden
93 / 100
نمونه ای از طراحی روف گاردن
طراحی و ساخت روف گاردن
طراحی روف گاردن

هنگام طراحی و ساخت روف گاردن  خود به چه نکاتی باید توجه کنید؟


 
 
همانطور که شهرهای ما بزرگتر می شوند و فضاهای زندگی شخصی ما به تدریج کوچکتر می شوند، افراد بیشتری به روف گاردن به عنوان راهی برای استفاده از فضای هدر رفته و بازگرداندن طبیعت به محیط های شهری خود روی می آورند.
 
هر ساختمانی یک سقف دارد، بنابراین ایده قرار دادن روف گاردن در آنجا باید یک گزینه واضح باشد. چرا؟ زیرا در غیاب یک حیاط خلوت معمولی، یک فضای سبز روی پشت بام می‌تواند همه چیزهایی را که یک باغ سنتی ارائه می‌کند، با منظره فوق‌العاده فراهم کند.
در این مقاله، ما به مزایای روف گاردن در پشت بام و بالکن، مراحل اساسی در ساخت آن و اهمیت گنجاندن عایق رطوبتی حرفه ای در طراحی برای اطمینان در یکپارچگی خانه شما می پردازیم.
 
مزایای روف گاردن بر روز پشت بام
 
فضای سبز روی پشت بام (همچنین به عنوان بام سبز نیز شناخته می شود) اساساً لایه ای از پوشش گیاهی است که روی لایه ای از بستر در سطح یک سقف صاف یا شیب دار رشد می کند. لایه زیرلایه حاوی مواد زهکشی و محوطه سازی است و در زیر آن یک غشای محافظ ضد آب قرار دارد که به عنوان یک مانع برای جلوگیری از نشت آب از بالا عمل می کند.
فضای سبز روی پشت بام طیف وسیعی از مزایا را از جمله:
 
محافظت در برابر نوسانات دما، کاهش نیاز به گرمایش و سرمایش و کاهش هزینه های انرژی
 
یک واحد خصوصی روی پشت بام بر فراز چشم انداز شهری
 
فرصتی برای رشد مواد غذایی و گیاهان و افزایش تنوع زیستی مناطق شهری
 
بهبود کیفیت عمومی هوا با به دام انداختن آلرژن ها و سایر ذرات معلق در هوا
 
کاهش میزان رواناب و حجم آب طوفان
 
ارزش ملک از طریق ایجاد فضای اضافی اضافه شده است.
 
مزایای روف گاردن در بالکن
 
روف گاردن فضای سبزی است که در بالکن یا ایوان  ایجاد می شود و می‌تواند مجموعه‌ای از تخت‌خواب‌ها و گلدان‌ها یا حتی یک باغ عمودی (باغی که با استفاده از یک داربست یا سایر سیستم‌های پشتیبانی به سمت بالا رشد می کند) باشد.
 روف گاردن چندین مزیت از جمله:
 
زیبا سازی در فضایی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد
 
محافظ در برابر آلودگی صوتی
 
یک فضای خصوصی برای خلوت
 
یک محیط خنک کننده در هوای گرم
 
منبع غذایی از گیاهان و سبزیجات.


 
ساختن روف گاردن

 

 

 


ایجاد یک باغ بالکن می تواند فرآیند نسبتاً ساده ای باشد که شامل انتخاب گیاهان و ظروف مناسب و راه اندازی یک سیستم مدیریت آب و مواد مغذی است. در مقابل، ساخت روف گاردن عملیات بسیار پیچیده‌تری است و چندین عنصر مهم را باید قبل از شروع در نظر گرفت.
 
گرفتن تاییدیه
 
محل زندگی شما اولین نکته است، زیرا اگر در یک مجتمع ساختمانی که توسط یک شرکت بزرگ اداره می شود اجاره می کنید یا زندگی می کنید، باید مجوز ساخت روف گاردن خود را دریافت کنید. 
 
بررسی استحکام و وزن سقف
 
وزن باغ پشت بام شما یکی دیگر از عوامل کلیدی در معادله است. حتی یک تخت کم عمق باغ می تواند تا 60 کیلوگرم در هر متر مربع وزن داشته باشد، بنابراین بسیار مهم است که یک متخصص واجد شرایط مانند یک سازنده یا مهندس سازه قبل از اقدام به ساختن یک روف گاردن، ظرفیت وزنی قابل تحمل برای سقف را بررسی کند.


سقف باید بتواند وزن اضافی مصالح ساختمانی، گیاهان و بستر رشد را تحمل کند، که همگی می توانند تا 250 کیلوگرم در هر متر مربع را تحمل کنند، بنابراین سقف شما ممکن است برای مقابله با همه اینها مجبور به تغییر یا تقویت شود. وزن اضافی
اندازه و استحکام سقف شما تعیین می کند که آیا یک روف گاردن گسترده یا فشرده بسازید. یک روف گاردن گسترده سبک وزن است و برای حمایت از یک لایه کم عمق از پوشش گیاهی و خاک (بیش از 20 سانتی متر) طراحی شده است.


این برای فضاهایی که افراد به ندرت روی سطح سقف راه می روند (به غیر از تعمیر و نگهداری) مناسب است و به گونه ای طراحی شده است که مصرف آب با کارایی بالا و مزایای حرارتی را ارائه دهد و در عین حال وزن کلی را پایین نگه دارد.
از سوی دیگر، یک روف گاردن فشرده، با پشتیبانی ساختاری برای قرار دادن زمین عمیق‌تر باغ، تنوع بیشتر گیاهان، سیستم آبیاری و حتی برخی از وسایلی که در یک حیاط خلوت معمولی یافت می‌شوند، مانند باربیکیو، موضوع بسیار مهم‌تری است.
 

 


طراحی  روف گاردن

 

 


بعد از دریافت مجوز گام بعدی طراحی روف گاردن است. درست مانند یک باغ معمولی، هنگام طراحی چیدمان باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله:
 
سایه
 
روف گاردن شما به احتمال زیاد برای مدت زیادی از روز در معرض نور کامل خورشید قرار می گیرد، بنابراین در نظر داشته باشید که در کجا برای گیاهانی که به آن نیاز دارند و همچنین برای خودتان سایه قرار دهید. گرما نه تنها از خورشید می‌آید، بلکه از خود سقف و ساختمان‌های اطراف نیز تابش می‌کند.
 
باد
 
سقف می تواند در شرایط نامساعد جوی یک منطقه در معرض دید قرار گیرد، بنابراین سعی کنید وزش باد را در طرح سایه خود نیز بگنجانید. بادشکن‌هایی مانند مشبک‌ها و پرده‌ها که جریان باد را به‌جای متوقف کردن کامل آن مختل می‌کنند، مؤثرتر خواهند بود، زیرا بادشکن‌های جامد احتمال بیشتری دارد که در بادهای شدید شکسته شوند.
 
حریم خصوصی
 
اگر در یک منطقه مسکونی زندگی می کنید، ممکن است توسط همسایگان خود در معرض دید  باشید  ، بنابراین راه هایی را برای ایجاد حریم خصوصی برای هر دوی خود در نظر بگیرید. در این مثال، درختان با قرارگیری استراتژیک یا سایه‌بان‌های خورشیدی به صفحات یا حصارهای ساختمانی ترجیح داده می‌شوند.
 
دسترسی 
 
در نظر بگیرید که چگونه مواد و لوازم خود را در طول ساخت اولیه وارد و خارج می کنید و سپس چگونه به طور معمول به باغ پشت بام خود دسترسی خواهید داشت. آیا می توانید از پنجره اتاق زیر شیروانی در خانه خود استفاده کنید یا به یک نردبان تکیه خواهید کرد.
 
سیم کشی برق
 
در حالی که برق درروف گاردن ضروری نیست، داشتن یک پریز برق ضد آب در جایی روی پشت بام شما می تواند برای کار با ابزار برقی و تجهیزات باغبانی و اگر قصد دارید از باغ پشت بام خود زیر ستاره ها لذت ببرید، برای روشنایی مفید باشد.
 
آبیاری
 
گیاهان شما باید به طور منظم آبیاری شوند، بنابراین، مگر اینکه قصد دارید هر چند روز یکبار سطل های آب را از یک نردبان بالا ببرید، سیستم آبیاری را در نظر بگیرید که این کار را به طور خودکار انجام دهد. حداقل، یک درام آب و آبیاری قطره ای نصب کنید تا مجبور نشوید هر بار که آبیاری می کنید سطل ها را چرخانده یا شیلنگ را به سمت بالا بکشید.
 
زهکشی
 
تمام آن آب باید به جایی برود، بنابراین مطمئن شوید که زهکشی کافی برای خروج آب اضافی دارید. در حالت ایده آل، این رواناب باید به ناودان شما برود و در نهایت برای استفاده مجدد در باغ پشت بام شما ذخیره شود.
 
ضد آب
 
مطمئناً نمی خواهید این آب اضافی وارد خانه شما شود، بنابراین عایق رطوبتی مناسب یک نکته مهم است (این موضوع در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتر توضیح داده خواهد شد).
 
ذخیره سازی
 
باغبانی به ابزارها و وسایل زیادی مانند کود، بیل، چنگال، قیچی، دستکش، کمپوست، مخلوط گلدان، سطل و شلنگ نیاز دارد، بنابراین مکانی را برای نگهداری همه این موارد در نظر بگیرید، به طور ایده‌آل ذخیره‌سازی هوشمند را در مبلمان پشت بام خود بگنجانید.
 
روکش دیوار
 
روکش دیوار کمک زیادی به شکستن فضای روف گاردن  شما خواهد کرد. برای افراد عادی، روکش دیوار به شما این امکان را می دهد که موادی را روی دیوار یا سطح عمودی ترکیب کنید تا زیبایی فضا را بهبود بخشد، می‌توانید از روکش دیوار برای پله‌ها، دیوار حائل، دیوارهای تیغه‌ای و شومینه استفاده کنید.
 
قرار است چه گیاهانی بکارید؟
 
یکی دیگر از اجزای اصلی باغ پشت بام شما گیاهانی است که قصد دارید در آن پرورش دهید. آنها باید به اندازه کافی مقاوم باشند تا بتوانند شرایط باد و نور شدید خورشید یک باغ روی پشت بام را تحمل کنند و در حالت ایده آل به مقادیر بیش از حد آب نیاز دارند.
گیاهان ایده‌آل برای مکان‌های در معرض نور مانند پشت بام‌ها عبارتند از:

چمن بومی (Poa labillardieri)، چمن چشمه (Pennisetum alopecuroides)، ژله آبی (Sedum pachyphyllum)،

کوردیلین، هیبرتیا و آگاو (Agave americana ‘Variegata’).
برای باغ های عمودی در بالکن ها، سبزیجات و گیاهان و همچنین گیاهانی مانند سرخس لانه پرنده (Asplenium nidus)، سرخس پای خرگوش (Davallia fejeensis)، پیچک شیطان (Epipremnum sp)، اشک بچه (Soleirolia soleirolii)، گل مومی (Soleirolia soleirolii)  Hoya carnosa)، گل اطلسی (Petunia spand) و شمعدانی (Geranium sp). را در نظر بگیرید.


شما همچنین باید موضوع  روف گاردن  خود را در نظر بگیرید. آیا این باغ عمدتاً یک باغ سبزیجات است یا بیشتر حس تزئینی دارد، شاید با طعم استرالیایی، اروپایی یا شرقی؟ اگر باغ پشت بام شما باغ وسیعی نیست، حتی ممکن است بخواهید یک آبنما  را در طراحی آن در نظر بگیرید.


نحوه نگهداری گیاهان شما نیز مهم است. آیا آنها را در باغچه و و یا در گلدان می کارید؟ هر آنچه را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که وزن را در نظر گرفته اید و گلدان های سبک وزن را به جای سرامیک های سنگین انتخاب کنید و عمق خاک را تا حداکثر وزن مجاز برای سقف خود نگه دارید (سبزیجات به حداقل 20 سانتی متر خاک نیاز دارند).
همچنین هنگام انتخاب مبلمان و وسایل دکوری برای باغ پشت بام خود باید وزن را در نظر بگیرید. در حالت ایده آل، پلاستیک یا فایبرگلاس را به جای چوب برای مبلمان باغ و عرشه و چمن یا پوشش زمین به جای بتن یا سنگفرش انتخاب کنید.
 
ضد آب
 
همانطور که قبلا ذکر شد، عایق رطوبتی موثر جزعوامل مهم در روف گاردن است. در حالی که برخی از سقف‌ها هنگام ساخت عایق‌آب می‌شوند، اکثر آنها به نوعی پیشگیری برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان زیر نیاز دارند.
در پیشگیری از نفوذ آب ، یک لایه محافظ قوی را فراهم کنید که همچنین به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا امکان انبساط تحت حرکات فیزیکی یا حرارتی سازه را فراهم کند، بدون اینکه آب بند بودن را به خطر بیندازد.


پشت بام های سبز قدیمی اغلب از قیر آسفالتی به عنوان عایق رطوبتی استفاده می کردند، اما از آنجایی که این یک ماده آلی است، به این معنی بود که گیاهان در نهایت توانستند با ریشه هایشان در تلاش برای یافتن مواد مغذی به آن نفوذ کنند.
ضد ریشه بودن یکی از ویژگی های مهم هر سیستم عایق رطوبتی است و سیستمی که به جای ارگانیک مصنوعی باشد، احتمال کمتری دارد که توسط ریشه گیاه نفوذ کند.
ژئوممبران عایق رطوبتی  است که هر دوی این مشکلات را برطرف می کند و آنها را برای عایق رطوبتی باغ های پشت بام ایده آل می کند.
 
ژئوممبران
 
یک ورق PVC انعطاف پذیر پلی استر که ضد آب، پایدار در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و دارای گواهینامه مقاوم در برابر ریشه است و در برابر پارگی و سوراخ شدن دارد و برای استفاده در سقف های مسطح، بالکن ها، تراس ها، دال های سکو، زیر کاشی ها ایده آل است. برای ضد آب کردن سقف ها، بالکن ها، عرشه ها، تراس ها، مخازن آب و فواره ها ایده آل است. همچنین برای استفاده در آب بندی سقف برای کاربردهای باغچه و  کاشت گل و گیاه ,آزمایش و تأیید شده است، زیرا لایه ی سقف می تواند در شرایط و دماهای شدید قرار گیرد. 


 شرکت آرین خاک با سالها تجربه در این زمینه می تواند شمارا با مشاوره تخصصی و رایگان در زمینه طراحی و ساخت روف گاردن یاری سازد.

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما