بلاگ

کاربرد های ژئوممبران
87 / 100

بررسی کلی کاربرد های ژئوممبران

کاربرد های ژئوممبران بسیار زیاد است که در این مقاله تنها بخشی از آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ژئوممبران ها موانع غشایی غیرقابل نفوذ هستند که می توانند برای انواع کاربردهای مهار اولیه و ثانویه استفاده شوند. آن‌ها در طیف گسترده ای از خواص مقاومت فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی برای تضمین بالاترین کیفیت عملکرد بدون توجه به پروژه در دسترس هستند.

6 کاربرد رایج ژئوممبران

ژئوممبران برای پروژه‌های محیط‌زیست، معدن، نفت و گاز و صنایع حمل و نقل زباله مهم هستند. یک لاینر ژئوممبران راه حلی قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای تمام نیازهای مهاری شما فراهم می کند.

این ها تنها مقدمه‌ای از کاربرد های ژئوممبران هستند با ما همراه باشید تا با دیگر کاربرد های این سیستم آشنا شوید.

1.      مهار ثانویه

 ژئوممبران بیشتر برای نگهداری اولیه و ثانویه مواد خطرناک استفاده می‌شوند. انواع خاصی از تأسیسات مانند پالایشگاه ها و فرودگاه ها باید دارای طرح های مهار ثانویه برای محتوی سوخت، نفت، لجن و سایر مواد شیمیایی باشند.

ژئوممبران تخصصی با جلوگیری از ریختن یا نشت آلاینده ها به خاک و آب‌های زیرزمینی، راه حل مناسبی را ارائه می‌دهند. این لاینرها را می‌توان برای ایجاد مناطق نگهداری بزرگ برای مخازن زیرزمینی، مخازن بالای زمین و همچنین ظروف قابل حمل مواد شیمیایی ساخته و نصب کرد.

هنگام انتخاب ژئوممبران، مهم است که ماده ای را انتخاب کنید که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در درازمدت در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و شرایط آب و هوایی شدید و همچنین انبساط و انقباض حرارتی ایجاد کند.

باید به اندازه کافی بادوام و ضخیم باشد تا در برابر سوراخ شدن یا پارگی و همچنین فشار محفظه نگهداری اولیه مقاومت کند. مهمتر از همه، لاینر نباید پس از تماس طولانی مدت با سوخت ها یا مواد شیمیایی سمی، قابل اشتعال، احتراق یا خورنده واکنش نشان دهد یا خراب شود.

2.     محل های دفن زباله

از دیگر کاربرد های ژئوممبران می‌توان به دفن زباله اشاره کرد. به منظور حفاظت از محیط زیست، محل های دفن زباله به قوی ترین حفاظت ممکن نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که نشت زباله ای که بتواند آب های زیرزمینی زیر آن را آلوده کند، وجود ندارد. چند راه وجود دارد که آسترهای ژئوممبران می توانند محل های دفن زباله را کارآمدتر و دوستدار محیط زیست کنند. آن ها را می توان برای پوشش محل دفن زباله های جامد اولیه و ثانویه استفاده کرد.

به جای پوشاندن روزانه محل دفن زباله با خاک، می توان از آسترهای ژئوممبران به عنوان پوشش روزانه جایگزین استفاده کرد. این برای جلوگیری از بوها، ناقلان، آتش سوزی، زباله ها و زباله ها ضروری است. همچنین می توان از لاینرهای ژئوممبران برای هدایت آب باران از گودال های دفن زباله استفاده کرد.

3.    جاده ها و بزرگراه ها

یکی دیگر از کاربرد های ژئوممبران استفاده از آن‌ها در جاده ها و بزرگراه ها است. آن‌ها می توانند به عنوان یک مانع ضد آب در زیر جاده های آسفالت عمل کنند. آسترهای ژئوممبران همچنین می توانند از آلودگی ناشی از نمک مورد استفاده برای یخ زدایی جاده های زمستانی جلوگیری کنند.

4.     موانع بخار

یکی از کاربرد های ژئوممبران این است که مانع بخار شدن مایعات می‌شود. آسترهای ژئوممبران نیز می‌توانند نقش مهمی در ساخت و ساز داشته باشند. هنگامی که رطوبت به دیوارها، سقف ها یا فونداسیون ساختمان نفوذ می کند، می تواند آسیب های ساختاری شدیدی را در طول زمان ایجاد کند. آسترهای ژئوممبران به عنوان یک مانع عمل می کنند و از نفوذ رطوبت به دیوارها و فونداسیون ساختمان جلوگیری می کنند.

 این به نوبه خود از رشد کپک، کپک و قارچ جلوگیری می‌کند. آسترهای ژئوممبران همچنین می‌توانند از نشت مواد شیمیایی خطرناک به خاک یا آب های زیرزمینی زیر فونداسیون ساختمان جلوگیری کنند. این نه تنها یک راه حل بسیار سازگار با محیط زیست است، بلکه می تواند در هزینه تعمیرات ساختمان نیز صرفه جویی کند.

آسترهای ژئوسنتتیک ساخته شده با پلی اتیلن با چگالی بالا سبک، بادوام و بسیار انعطاف پذیر هستند که هزینه حمل و نقل و نصب را کاهش می دهد. آستر ژئوممبران HDPE دارای استحکام کششی بالایی است و می تواند با یک لایه رسانا برای کمک به کنترل کیفیت تشخیص نشت در طول فرآیند نصب، کواکسترود شود. علاوه بر این، یک لایه سفید را می توان به سطح رو به بالا اضافه کرد تا جذب حرارت لاینر را کاهش دهد تا نصب را ساده تر کند.

فرآیند لیچینگ پشته نیز برای استخراج غلظت های بالای لیتیوم و بور در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است. لیچینگ هیپ یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کاربردهای استخراج معدن با هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با سایر اشکال پردازش لیچ است. این عملیات را قادر می سازد تا در دراز مدت با هزینه کم اجرا شود.

در این روش ژئوممبران HDPE به عنوان مانعی برای جداسازی عمل می کند و همچنین مهم ترین جزء در لیچینگ هیپ است. ژئوممبران باید در برابر حمله شیمیایی، بارهای نقطه ای ناشی از شرایط بارگذاری معمولاً زیاد پشته، توپوگرافی خاص سایت، شرایط آب و هوایی خاص سایت و شرایط ساخت و ساز خاص مقاومت کند.

5.    بلوک بخار

اخرین مورد از کاربرد های ژئوممبران بلوک بخار است. از محفظه زباله های جامد و مایع گرفته تا موانع بخار، ما در هر مرحله با شما کار خواهیم کرد تا راه حل مناسبی برای نیازهای مهاری شما پیدا کنیم. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد لاینرهای ژئوممبران هستید می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

شرکت آرین خاک ایرانیان با بیش از ده ها سال سابقه کاری در زمینه ارائه و نصب ورقه های ژئوممبران، مسیولیت صفر تا صد پروژه را با هزینه‌ای مناسب و کیفیت بالا بر عهده می‌گیرید.

شرکت های معتبری با مجموعه ما همکاری داشتند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

·       شرکت کنترل ولت

·       شرکت ملی نفت ایلام

·       شرکت مهندسی پالایشگاه آبادان

·       شرکت ملی نفت اردبیل

·       شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

·       پروژه عمرانی تونل صدر – نیایش

·       شرکت بین‌المللی استراتوس

·       شرکت متروی تهران و حومه

·       معاونت مهندسی سپاه محمد رسول‌الله

·       شرکت احسان سازه یزد

·       شهرداری منطقه ۹ تهران

·       شرکت جهاد نصر استان لرستان

·       شرکت جهاد نصر استان کرمان

 

https://www.iwtcargoguard.com/geomembrane-liner-applications/

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما