بلاگ

image_17_06_2024_651
90 / 100

آبیاری در کشاورزی

بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در جهان است و در مناطق خشک کشت آبی ۵۰ تا ۸۵ درصد کل آب را مصرف می کند .

راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده و بخش بزرگی از آب استحصالی در مسیر انتقال به مزرعه تلف می شود.

بیشترین تلفات آب به ترتیب در حین کاربرد آب در سطح مزرعه و انتقال اتفاق می افتد و چنانچه این گونه تلفات کاهش یابد.

راندمان افزایش می یابد. لذا با توجه به بحران کم آبی که طی سال های اخیر حادتر شده است.

اتخاذ راه کارهای مناسب برای بهره برداری بهینه از آب های موجود از وظایف ملی و اولویت دار به شمار می آیند. با توجه به منابع محدود آب رشد سریع جمعیت و نیاز به تامین غذای بیشتر افزایش راندمان تولید در مزرعه اجتناب ناپذیر است.

بدیهی است توسعه اراضی آبی کشور و رساندن آنها به بیش از ۷ میلیون هکتار با منابع آب فعلی عملی نخواهد بود. لذا تغییر الگوی مصرف و مدیریت آب در مزرعه و افزایش سطح زیر کشت از راه صرفه جویی در مصرف آب موجود می تواند راه حلی مناسب باشد.

انواع آبیاری زمین های کشاورزی

یکی از روشه ای نیل به این اهداف استفاده از روش های آبیاری تحت فشار می باشد که در بین آن ها ابیاری قطره ای از بازده بیشتری حدود ۹۰ درصند) برخوردار است.

آبیاری قطره ای نواری نیز هم اکنون در جهان گسترش و چشم گیری یافته و مدت کوتاهی است که در ایران نیز ترویج می شود. یکی از محاسن آبیاری تحت فشار قابلیت مصرف کود به همراه آب آبیاری است که این امر باعث افزایش کارایی مصرف کود می گردد.

روش های آبیاری قطره ای به لحاظ پتانسیل ایده ال در و توزیع آب با راندمان بالا یک راه حل مناسب جهت استفاده بهینه از منابع آب می باشند،

به شرطی که انتخاب طراحی اجرا و بهره برداری سیستم با دقت یکنواختی توزیع آب و کود در سیستم آبیاری قطره ای نواری کافی و اصولی انجام گیرد

لذا کمی بایستی کیفیت طرح ها نیز مورد توجه گیرد و با ارزیابی طرح های اجرا شده فاکتورهای ارزیابی نظیر یکنواختی توزیع راندمان سیستم و نحوه عملکرد سیستم مشخص گردد و با ارائه راه حل های ساده در جهت رفع نواقص گام های موثری برداشته شود تا سیستم با حداکثر پتانسیل مورد بهره برداری قرار گیرد

و از طرفی راهبردهایی جهت توسعه اصولی آبیاری قطره ای در منطقه معرفی گردد. روش آب یاری، آب یاری کود به حالت محلول در اختیار گیاه قرار بر بازده کود آب یاری تاثیر زیادی دارد در کود می گیرد.

تاثیر آبیاری بر کودهای کشاورزی

مدیریت آبیاری بسیار مهم و از عوامل تعیین کننده برکارایی کود آبیاری است.

بازده آب یاری و توزیع یکنواخت آن کارایی این روش را افزایش می دهد بازده آب یاری و توزیع یکنواخت آن در روش های مختلف آبیاری متفاوت است بنابراین کارایی کود آماری در روش های مختلف آبیاری متغییر است.

با گذشت چند سال از اجرای سیستم های این روش تحت فشار و مقبول واقع شدن آن در بین کشاورزان بجا خواهد بود که به بررسی و ارزیابی عملکرد این سیستم ها پرداخته شود

تا نکات مثبت و منفی آن مشخص و از این نکات برای طراحی و اجرای طرح های آینده استفاده گردد و هر سیستم با یکسری اعمال مدیریت های مناسب بهینه شده و راندمان این روش بالا رود.

در شرایط کنونی که چند سالی از توسعه روش های آبیاری تحت فشار می گذرد. تا حدودی این سیستم ها جایگاه خود را در کشاورزی باز کرده و کارهای ترویجی مناسبی صورت گرفته است. جا دارد که در کنار توسعه کمی روش ها به توسعه کیفی نیز پرداخته شود.

ارزیابی در پروژه هایی که به نوعی به خاک و شرایط آب و هوایی اقلیم مربوط می شوند از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که خاک یک پدیده پیچیده بوده و به صورت تئوریک نمی توان روابط آن را با سایر مشخصه های پروژه به طور دقیق تعیین کرد و یا اینکه در آزمایشگاه پارامترهای مربوط به خاک را که در

طراحی مورد استفاده قرار می گیرند با دقت ۱۰۰ درصد به دست آورد.

در پروژه های آبیاری مسئله ارزیابی اهمیت خاصی دارد.

بدین منظور در این تحقیق سعی شده از آنجائی که سیستم این روش طراحی شده به منظور انجام کار تحقیقاتی بوده و دقت لازم برای کنترل بسیاری از شرایط لحاظ شده است از مفاهیم کلی یکنواختی توزیع جهت ارزیابی سیستم آبیاری قطره ای نواری استفاده شود.

طریق آبیاری قطره ای نسبت به روش نواری، میزان ۸ جذب فسفر را در گوجه فرنگی به طور قابل ملاحظه ای

افزایش می دهد.

این تحقیق با هدف ارزیابی توزیع آب و کود در سیستم آبیاری قطره ای نواری که برای اشتقاق توابع تولید برای دو گیاه ذرت علوفه ای و آفتابگردان طراحی شده بود اجرا گردید برای اشتقاق توابع فرض یکنواختی توزیع آب و کود در نظر گرفته می شود.

بنابراین آگاهی از چگونگی توزیع آب و کود برای قضاوت صحیح در مورد نتایج به دست آمده برای توابع تولید از اهمیت برخوردار بود در این تحقیق ازت پتاسیم، آهن ،منگنز روی مس و بر به شکل محلول صورت کود آبیاری در اختیار گیاه قرار گرفت

و چگونگی توزیع آب و کود در سطح کرت های آزمایشی تأثیر زمان بر کارایی قطره چکان ها در طول دوره گیاه مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این آزمایش با به خصوصیات سیستم مورد استفاده قرض بر است که آب و به تبع آن کودها به صورت یکنواخت در سطح کرته ای آزمایشی توزیع می شوند.

تیمارهای کود آب یاری در سطح هر کرت آزمایشی گیاهان از مقدار یکسان کود و آب متناسب مورد نظر برخوردار می شوند.

شرکت بزرگ آرین خاک ایرانیان باسال ها تجربه و استفاده از مدرن ترین ابزار و سیستم های آبیاری، پیشکام در این حیطه است.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما