بلاگ

ویژگی های فنی ژئوممبران
86 / 100
ویژگی های فنی ژئوممبران
ویژگی های فنی ژئوممبران

ویژگی های فنی ژئوممبران

وقتی بحث راجب ویژگی های  فنی ژئوممبران میشود می توان گفت که ژئوممبران به عنوان یک بستر ضد نشت مقرون به صرفه دارای الزامات پردازشی سخت گیرانه ای است تا بتواند به استانداردهای بهتری در فناوری تصفیه سطح دست یابد. انعطاف پذیری یا دوام در این زمینه به دلیل استفاده از مواددرجه یک در ژئوممبران دارای ویژگی های منحصر به فرد است. بنابراین،

اصلی ترین ویژگی های فنی ژئوممبران چیست؟ 


  1. دارای انعطاف پذیری قوی است و مقیاس پذیری بهتری را در استفاده واقعی به ارمغان می آورد. تنها با درک محل اجرای ژئوممبران و انجام عملیات اساسی معقول، انعطاف پذیری می تواند اثر گسترش بهتری داشته باشد وویژگی های فنی ژئوممبران از این نظر بهتر خواهد بود. تنها با درک دقیق نکات فنی و جزئیات کلیدی در این زمینه، متوجه خواهیم شد که ساختار ضد نشتی نیز بسیار حرفه ای است.


  2. توانایی انطباق با تغییر شکل بسیار بالا است و هیچ پدیده ای وجود نخواهد داشت که تغییر شکل قابل بازگشت نباشد. در خاک اسیدی یا قلیایی قوی مقاومت به خوردگی خوبی دارد. به این ترتیب دوام ژئوممبران در فرآیند ساخت ضد نشتی بسیار خوب است. از این گذشته، انواع ورق ها روز به روز متنوع تر می شوند و باید در فرآیند ساخت و ساز ضد نشتی به شدت کنترل شود تا تغییر شکلی ایجاد نشود، به این معنی که در هنگام استفاده آسیب نبیند.


  3. ژئوممبران مقاومت خوبی در دمای بالا دارد و در تابستان گرم در هوای آزاد کهنه نمی شود. البته در زمستان سرد اثر ضد یخ خوبی دارد و شکننده نخواهد شد. مشاهده می‌شود که ویژگی‌ها به تکنیک‌های بسیاری در ساخت و ساز ضد نشتی تسلط دارند تا در برنامه دوام بیشتری داشته باشند.


  ژئوممبران از پلاستیکی به عنوان ماده پایه ضد نشت استفاده می کند و با پارچه غیر بافته ترکیب می شود.عملکرد ضد نشت ژئوممبران مواد جدید عمدتاً به عملکرد ضد نشت فیلم پلاستیکی بستگی دارد. کاربردهای ضد نشت در داخل و خارج از کشور عمدتاً شامل پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن (PE)، EVA (کوپلیمر اتیلن/وینیل استات) و کاربردهای تونل نیز شامل ECB است.

  ژئوممبران یک ماده ضد نشت ژئوتکنیکی است که از فیلم پلاستیکی به عنوان ماده پایه ضد نشت و پارچه نبافته کامپوزیت ساخته شده است.عملکرد ضد نشت آن عمدتاً به عملکرد ضد نشت فیلم پلاستیکی بستگی دارد. 

عمر مفید آن عمدتا به این بستگی دارد که آیا جنس پلاستیکی اثر ضد تراوش و ضد آب خود را از دست می دهد یا خیر.طبق استاندارد ملی شوروی، عمر مفید فیلم پلی اتیلن تثبیت کننده با ضخامت 0.2 متر مورد استفاده در پروژه های حفاظت از آب می تواند به 40 تا 50 سال در زیر آب تمیز برسد. شرایط، و در شرایط فاضلاب می تواند به 40 تا 50 سال برسد. 30-40 سال. بنابراین، عمر مفید آن برای پاسخگویی به الزامات ضد نشت سد کافی است.

 

ژئوممبران ورقی از جنس پلی اتیلن، پی وی سی و … است که خاصیت عایق کاری انواع سطوح بدون نیاز به زیرسازی خاص را دارد؛ که باعث نفوذ ناپذیری نسبت به انواع سیالات (برای مثال آب، مواد شیمیایی و نفتی) می شودو جهت آب‌بندی کردن، ساخت دریاچه‌های مصنوعی، استخرهای پرورش ماهی و استخرهای صنعتی، لاگونهای فاضلاب و لوله‌های انتقال آب و فاضلاب کاربرد دارند.

ژئوممبرین یا ژئوممبران می‌تواند به تنهایی و یا با انواع پوشش‌ها، چون صفحات بتونی یا سنگ ریزه نصب شود. از جملهٔ کاربردهای این محصول، استفاده برای بهبود کیفیت سدهای قدیمی ٫ ایزولاسیون ٫ جلوگیری از نشت در کف مخازن ٫ سازه‌های آبی و … بکار می‌رود.

 

 

ویژگی های فنی ژئوممبران و ایجاد راهکار برای چروک نشدن ورق ژئوممبران

 

چروک شدن ژئوممبران کامپوزیت از خواص مواد آن جدایی ناپذیر است و همچنین یکی از ویژگی های فنی ژئوممبران و ویژگی های ذاتی مواد پلیمری است و نمی توان آن را به طور کامل حذف کرد، اما می توان برای به تاخیر انداختن چروک شدن آن اقدامات موثری انجام داد. به طور خاص می توان از دو جنبه شروع کرد تا از مشخصات فنی ژئوممبران مانند چروک نشدن ورق ژئوممبران جلوگیری کرد:


  1. عوامل ضد چروک را می توان به مواد اولیه ژئوممبران کامپوزیت اضافه کرد تا اثرات عوامل خارجی مانند نور، اکسیژن و گرما بر روی مواد را سرکوب کند، مانند افزودن مقدار مناسب.

از آنتی اکسیدان ها، تثبیت کننده های نور و کربن سیاه و غیره. برخی از واحدها ماده ضد چروکئرا نیز به پلی پروپیلن اضافه می کنند که پس از چهار سال قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، استحکام آن تنها 25 درصد از دست می رود، اما اگر ماده ضد چروک اضافه نشود، به مدت 2 تا 3 سال به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار می گیرد.


  2. اقدامات حفاظتی را می توان در پروژه انجام داد، مانند کوتاه کردن زمان قرار گرفتن مواد در برابر نور خورشید تا حد امکان، پوشش با سنگ و خاک (لازم به ضخامت بیش از 30 سانتی متر) یا آب عمیق.
  ژئوممبرین کامپوزیت مدفون در خاک و آب می تواند از تشعشعات مستقیم فرابنفش جلوگیری کند.

هنگام تولید فیلم پلی اتیلن، کربن سیاه را می توان به محافظ اشعه ماوراء بنفش اضافه کرد که می تواند از ورود اشعه ماوراء بنفش مستقیم جلوگیی کند و عمر مفید آن را افزایش دهد. 

برای همان ژئوممبران، هرچه ضخیم تر باشد، در برابرچروک مقاوم تر است.
  ژئوممبران کامپوزیت به دلیل عملکرد عالی خود نه تنها برای زهکشی، بلکه برای ساخت تاسیسات ضد آب نیز قابل استفاده است که می تواند راحتی خاصی را برای زندگی مردم به ارمغان بیاورد. بنابراین، به تعویق انداختن چروک می تواند ارزش مصرف آن را بهبود بخشد.

شرکت آرین خاک ایرانیان با سالها تجربه در زمینه مواد ژئوسنتتیک آماده ی همکاری با شما عزیزان می باشد جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما