بلاگ

ترمیم استخر ژئوممبران
85 / 100

طریقه ی ساخت استخر کشاورزی

ساخت استخر کشاورزی ذخیره آب می تواند آب برای دام، حفاظت در مقابل آتش سوزی ، کنترل فرسایش، آبزی پروری و غیره کمک کند.

استخر های کشاورزی کاربردی و ایده آل ، برای بسیاری از کشاورزان تازه کار رویاست. 
طریقه ساخت استخر کشاورزی بسیار سخت تر از حفر چاله و پر کردن آن است. اگر پیش زمینه ای در زمینه مهندسی ندارید، برای تحقق آن به کمک نیاز خواهید داشت. در ساخت سد تعهدات قانونی جدی وجود دارد (یعنی در صورت شکستن آن) و ممکن است بسته به اندازه و موقعیت استخر ای که می خواهید بسازید، از کوهی پر از نوار قرمز برای گرفتن مجوز بالا بروید.

قانون طریقه ی ساخت استخر کشاورزی

بسیاری از زمین داران روستایی متوجه نیستند که مالک آبی که در اموالشان جاری است، نیستند. اکثریت قریب به اتفاق دریاچه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و نهرها – تا کوچک‌ترین شاخه‌هایی که می‌توانید در یک محدوده از آن بپرید – از منظر قانونی، آب‌های کل کشور محسوب می‌شوند.

انجام هر کاری که بر این آب‌ها تأثیر بگذارد، مستلزم کسب مجوز است. هر آبی که تحت صلاحیت قضایی فدرال نیست، اغلب تحت پوشش قوانین ایالتی است. 
استخرها برای اهداف قانونی کشاورزی – به عنوان مثال، آبیاری یا آبیاری دام – از اکثر الزامات مجوز معاف هستند. اگر فقط می خواهید یک استخربرای شنا داشته باشید، احتمالاً به یک مجوز نیاز خواهید داشت که به صلاحدید بخش حفاظت از محیط زیست در هر کشور اعطا می شود. هر چه استخر از رودخانه ای که در طول سال جاری است دورتر باشد، دریافت مجوز آسان تر خواهد بود.

منابع آب

چندین منبع آب احتمالی برای استخرشما وجود دارد، اگرچه ممکن است برای حفظ کامل استخر کشاورزی در طول سال به ترکیبی از بیش از یک مورد نیاز داشته باشید. در اینجا برخی از مزایا، معایب و حقایق مهم در مورد هر یک آورده شده است:

رواناب سطحی . حوضچه هایی که توسط آب باران که از سطح زمین به آنها سرازیر می شود پر می شوند، راحت ترین راه برای دریافت مجوز هستند، زیرا معمولاً هیچ تأثیر نامطلوبی بر نهرها و موجودات آبزی ندارند. به عنوان یک قاعده کلی، به ازای هر فوت جریب حجم حوضچه، به حداقل 3 هکتار زمین زهکشی در حوضچه نیاز دارید. (یک فوت جریب دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – حجم آب موجود در یک هکتار آب که عمق آن 1 فوت است.)

در مکان‌هایی که بارندگی تابستانی ندارند، حوضچه‌هایی که فقط از رواناب سطحی تغذیه می‌شوند، در طول تابستان به آرامی خشک می‌شوند. آنها همچنین به دلیل ذرات خاک موجود در رواناب مستعد کدر شدن هستند.


آب های زیرزمینی . آب زیرزمینی به خودی خود معمولاً به عنوان تنها منبع آب برای یک حوض کافی نیست، اما می تواند سهم قابل توجهی در حوضچه های تغذیه شده از رواناب سطحی داشته باشد، به این معنی که یک منطقه زهکشی کوچکتر مورد نیاز است. بیشترین آب زیرزمینی در مناطق کم ارتفاع با سطح آب بالا در دسترس است. با این حال، شیب‌های متوسط ​​با خاک‌های مرطوب (نشت‌ها) مکان ایده‌آلی برای ساخت استخر کشاورزی است.


چشمه ها: چشمه‌ها در جایی اتفاق می‌افتند که منشا آن حجم کافی برای آمدن به بالای سطح زمین در یک جریان پیوسته دارد. استخر هایی که از بهار تغذیه می کنند ممکن است برای پر نگه داشتن آنها نیازی به رواناب سطحی نداشته باشند، به این معنی که شفاف، تمیز و سرد خواهند بود. استفاده از آب چشمه برای پر کردن استخر کشاورزی ممکن است در برخی مکان ها الزامات مجوز را ایجاد کند، اما این منبع آب ایده آل برای استخر های کشاورزی است.


رودها :گرفتن مجوز برای ساخت استخر کشاورزی به طور مستقیم در یک رودخانه بسیار دشوار است (دلایل مهم زیست محیطی برای این امر وجود دارد). بیشتر اوقات، بخشی از جریان می تواند منحرف شود تا به پر کردن حوضچه در یک منطقه مجاور کمک کند.
چاه . شما می توانید آب چاه را برای پر کردن حوض پمپاژ کنید، اگرچه برق برای انجام این کار گران است مگر اینکه پمپ شما از انرژی خورشیدی استفاده کند. آب چاه به طور کلی تنها برای استخر های کوچک یا برای پر کردن استخر های بزرگ در طول دوره های خشک به عنوان یک منبع عملی در نظر گرفته می شود.

طریقه ی ساخت استخر کشاورزی ذخیره آب

 در اکثر استخر های کشاورزی در یک حوضه زهکشی در زمین های با شیب ملایم ساخته شده اند. از خاکی که برای استخر حفاری می شود برای ساخت سد استفاده می شود. با این حال، باید مقدار خاک رس کافی برای استخر برای نگهداری آب وجود داشته باشد – 20 درصد میزان رس حداقل توصیه شده است.
این مراحل را برای یافتن میزان رس تقریبی خاک خود دنبال کنید:

نمونه های خاک را از چندین سوراخ در مجاورت محل استخر جمع آوری کنید. حتماً زیر خاک سیاه تیره را حفاری کنید و نمونه های خود را از زیر خاک جمع آوری کنید.

یک مشت خاک از هر سوراخ در یک شیشه میسون به اندازه کوارت مخلوط کنید.

شیشه را تا 2 اینچ از قسمت بالایی با آب پر کنید و به مدت 60 ثانیه به شدت تکان دهید.

شیشه را روی میزی قرار دهید که به مدت 24 ساعت دست نخورده باقی بماند و ذرات خاک را در هنگام جمع شدن در کف مشاهده کنید. ذرات شن بلافاصله به ته شیشه می‌ریزند و به دنبال آن ذرات سیلت (که کمی کوچک‌تر و سبک‌تر از ذرات شن هستند) در چند دقیقه آینده روی ماسه جمع می‌شوند. ذرات رس که به طور تصاعدی کوچکتر از ماسه یا سیلت هستند، به آرامی در یک دوره 24 ساعته لایه ای را در بالای سیلت تشکیل می دهند.

پس از شفاف شدن آب، با استفاده از یک خط کش، ضخامت سه لایه مشخص در ته شیشه را اندازه گیری کنید و درصد نسبی هر کدام را محاسبه کنید.

اگر خاک شما رس کافی ندارد، می توانید خاک رس سنگین را از یک شرکت تامین کننده فضای سبز وارد کنید و آن را در کف استخر و داخل سد پخش کنید تا از نشت استخر جلوگیری شود. آسترهای لاستیکی استخرها گزینه دیگری هستند، اگرچه برای همه به جز کوچکترین استخر ها بسیار گران هستند.
اگر استخر کشاورزی شما به مجوز نیاز دارد، سازمان نظارتی محلی احتمالاً یک مهندس برای طراحی آن نیاز خواهد داشت. در صورت عدم نیاز به مجوز، حوض سازان متخصص در اکثر مناطق روستایی وجود دارند که صلاحیت طراحی و ساخت استخر کشاورزی اساسی را دارند.

*اگر در جهت طریقه ی ساخت استخر کشاورزی سوالی دارید با مشاورین شرکت آرین خاک تماس بگیرید واز مشاوره رایگان بهره مند شوید.

 

 

 

 

 

 

تماس با ما