بلاگ

85 / 100

تعمیر و ترمیم استخر ژئوممبران

امروزه با استفاده روزافزون از ورق‌های ژئوممبران برای ساخت استخرهای کشاورزی، استخرهای ذخیره آب، استخرهای پرورش ماهی و شیلات و حتی استخرهای خانگی باید احتمالات آسیب‌دیدگی و تعمیر و ترمیم استخر ژئوممبران نیز موردتوجه قرار گیرد

ورق ژئوممبران پلی‌اتیلن طول عمر بالایی دارد و در مقابل نور خورشید و شرایط بد آب و هوایی کاملاً مقاوم است و می‌تواند در صورت نگهداری و نصب صحیح تا ۳۰-۴۰ سال عمر کند،  اما این ورق‌ها در مقابل جسم نوک‌تیز آسیب‌پذیر هستند و ممکن هر شی‌ء نوک‌تیزی در آن‌ها سوراخ و یا نشتی ایجاد کند.

این آسیب‌دیدگی ممکن است به‌صورت جزئی و یا وسیعتری باشد.

ترمیم استخر ژئوممبران

ورق ژئوممبران طول عمر بالایی داردند ولیکن این ورق ها در مقابل جسم نوک تیز آسیب پذیر هستند و ممکن است هر شی نوک تیزی در آن ها سوراخ یا نشتی ایجاد کند.

ولی بااین حال روش هایی برای تر استخر ژئوممبران وجود دارد:

درمرحله ی اول هنگامی که ورق ژئوممبران به مشکلی مانند پارگی یاسوراخ شدگی که موجب خالی شدن آب استخر است بر میخورد،نصاب ورق برای تعمیر باید به محل پروژه برود.

برای تعمیر ابتدا باید آب داخل استخر کاملا خارج وخشک شود و پس از آن قسمت های آسیب دیده ،لایی رویی و تمیز گردد.

درمرحله ی بعد پس از خالی شدن آب استخر وموارد ذکر شده، تکه ای از ورق ژئوممبران را روی محل آسیب دیده قرار داده و با دستگاه کامت سوئیس روی سطح جوش میدهیم، بعد از آن برای اطمینان بیشتر با دستگاه اکسترودر لبه های ورق را به ورق اصلی متصل می کنیم تا از آب بندی صد در صد آن اطمینان حاصل کنیم. روش دیگربرای تعمیر ورق ژئوممبران استفاده از دستگاه پلی پچ است.

پلی پچ دستگاهی است که بدون نیاز به نصاب و درکمتر از یک دقیقه محل آسیب دیده را تعمیر می کند. در پلی پچ ماده ی خاصی وجود که از نوع پلیمرهای آپارات بوده و خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارد.

پلی پچ مانند ورق های ژئوممبران از آنتی UV برخوردار است که باعث می شود در برابر تابش مستقیم آفتاب و اشعه UV بادوام تر باشد. پلی پچ برای پارگی به طول 40سانتی متر وسوراخ شدگی به قطر 20 سانتی متر بسیار مناسب می باشد.

شما می توانید با پاک کردن محل آسیب دیده به وسیله ی سنباده پلی پچ را چسباده و در در استفاده کنید.


روش اول: ترمیم استخر ژئوممبران با جوش دادن تکه ای ورق در محل آسیب دیده

اولین روش رفع نشتی یا تعمیر سوراخ ایجادشده در استخر ژئوممبران، آپارات یا جوش مجدد تکه‌ای ورق ژئوممبران در محل آسیب‌دیده است که قطعاً در صورت محیا بودن شرایط مالی و آماده بودن نصاب و زمان کافی این روش مطمئن‌ترین روش جهت رفع نشتی استخر ژئوممبران است.

اما این روش برای تعمیر استخر ژئوممبران هزینه بر و زمان بر است.

برای اینکار ابتدا باید آب داخل استخر کاملا خارج و خشک شود و پس از آن مکان های آسیب دیده لایی روبی و تمیز گردد.

این روش به این صورت است که تکه‌ای از همان ورق ژئوممبران را روی محل آسیب‌دیده قرار داده و با سشوار حرارتی روی سطح جوش می‌دهیم و در انتها برای اطمینان بیشتر با دستگاه آرین خاک ایرانیان لبه‌های ورق دوم را به ورق اصلی متصل می‌کنیم تا از آب‌بندی و ترمیم استخر ژئوممبران صددرصدی آن اطمینان حاصل کنیم.

 

 


روش دوم: نوار عایق خود چسب دار با پایه قیر (بدون نیاز به چسب و یا حرارت) برای ترمیم استخر ژئوممبران

روش دوم رفع نشتی استخر ژئوممبران با استفاده از نوار عایق‌های خودچسب با پایه قیر است که بدون نیاز به هیچ‌گونه چسب و یا حرارت به‌راحتی به محل موردنظر می‌چسبد و باقدرت چسبندگی فوق‌العاده قوی استخر را با راحت‌ترین و سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش ممکن مجدداً آب‌بندی می‌کند

در این روش هم آب داخل استخر باید کاملا تخلیه و برای اینکه مشکلی در نصب نوار عایق خود چسب دار پیش نیاید بایستی سطح مورد استفاده تمیز و عاری از هرگونه مواد اضافه روغن و یا روان کننده و همچنین گرد و غبار باشد

نصب این عایق ها بسیار آسان و سریع و بدون نیاز به هرگونه چسب و یا شعله و حرارت می باشد. بدین صورت که کافیست این نوار را به متراژ دلخواه از نوار جدا نموده و لایه محافظ را از عایق جدا کرده و نوار را در محل دلخواه نصب نمایید.

به منظور اثر بخشی بیشتر بهتر است پس از نصب نوار، کمی بر روی نوار فشار آورده و چند ثانیه تحمل شود تا این نوار به خوبی بر روی سطح مورد نظر چسبیده شود.

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما