بلاگ

vldpe
82 / 100

ژئوممبران، صنعت جدیدی که طی چند سال اخیر وارد بازار شده و به شدت طرفدار پیدا کرده است. ژئوممبران از پرکاربردترین و بزرگترین ژئوسنتتیک ها به شمار می رود که امروزه جایگزین بسیاری از عایق های قدیمی شده است. ژئوممبران ها از جنس پلیمر بوده و با ضخامت کم و انعطاف پذیری بالا مانع از نفوذ آب و رطوبت در استخرهای صنعتی و سازه ها می شود. ژئوممبران ها به صورت رول با اندازه های متفاوت عرضه شده و در هنگام اجرا به وسیله جوش حرارتی به یکدیگر متصل می گردند.

 

انواع ژئوممبران

ژئوممبران ها بر اساس ویژگی به چهار بخش تقسیم می شوند.:

ژئوممبران سبک (LLDPE): همانطور که از نامش پیداست برای مصارف سبک مثل فضای سبز، روف گاردن، ایزوله فوندانسیون به کار رفته و انعطاف پذیر نسبی دارد. ژئوممبران سنگین (HDPE): برای ساخت استخرهای صنعتی و ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرد و انعطاف پذیری بالایی هم دارد. ژئوممبران PVC: از پرکاربردترین ژئوممبران ها است و برای مصارفی که نیاز به انعطاف و دقت بالایی هست، استفاده می شود. انعطاف آن ها به دلیل مواد روان و نرم کننده ای است که در ترکیبات آن دیده می شود. دسته PVC نیز به دو گروه مسلح و غیر مسلح تقسیم می شوند که از نوع مسلح برای بام ها و نمای ساختمان ها و از نوع غیر مسلح برای نفوذ ناپذیری در بخش های زیرین ساختمان ها استفاده می گردد.

ژئوممبران VLDPE: جدیدترین نوع ژئوممبران ها با ویژگی انعطاف بیشتر و مقاومت بالا VLDPE ها هستند. در صنایعی که نیاز به این دو ویژگی در کنار هم هست، از این نوع ژئوممبران استفاده می شود. برای مثال در کف و دیواره های سازه ها که مصالح زیادی به کار رفته و بار سنگینی دارد، از ژئوممبران VLDPE برای نفوذ ناپذیری بهره می برند.

در ادامه با آرین خاک همراه باشید تا از کاربردهای ژئوممبران VLDPE بیشتر بدانید.

 

کاربردهای ژئوممبران VLDPE

VLDPE ژئوممبران با غشای نازک و کاملا ضدآب که بر پایه پلی اتیلن و با چگالی بسیار کم ساخته شده است. ویژگی پایین بودن چگالی باعث می شود تا ورق ها راحت تر جوش بخورند و نفوذپذیری را غیرممکن کنند. در سطوح نامنظم و ناصاف که امکان کشیدیگی و آسیب وجود دارد، از خاصیت انعطاف پذیری ژئوممبران VLDPE بهره می برند. مثل پوشش های زیر زمینی، مخازن، پوشش شناور و… .

 

ورق ژئوممبران VLDPE

کاربرد ژئوممبران VLDPE در معدن

ژئوممبران VLDPE در استخراج معادن نقش مهمی دارد. در معادن مواد معدنی به وفور یافت می شود و به دلیل نفوذ آب و رطوبت در استخراج، ممکن است این مواد معدنی از بین بروند. از آنجا که این نوع ژئوممبران ها کاملا با محیط همگون شده و مقاومت بالایی نیز دارند، در این امر کمک کننده هستند.

 

کاربرد ژئوممبران VLDPE در محیط زیست

بسیاری از زباله های صنعتی قابلیت دفع آسان ندارند و روش های از بین بردن آن ها نیز برای محیط زیست آسیب زا است. زباله صنعتی، نیروگاه ها، تصفیه خانه ها و غیره همگی روی سلامت انسان ها و جانوران تاثیر سوء و مستقیم دارد. در این بخش هم ژئوممبران VLDPE با تراکم بالا و مقاومت حرارت، برای دفع این نوع زباله ها به کار می رود.

 

کاربرد ژئوممبران VLDPE در هیدرولیک

برای ساخت مخازن آب، آبیاری، کانال ها، استخرهای آبزیان از ژئوممبران VLDPE استفاده می کنند. به دلیل تراکم و پوشانندگی بالا نفوذ آب را غیر ممکن می کند. در کانال های آب و فاضلاب که نیاز به انسجام، انعطاف و همین طور مقاومت حرارتی است، بهترین گزینه استفاده از ژئوممبران VLDPE است.

 

کاربرد ژئوممبران VLDPE در سازه

یکی از مهمترین کاربردهای این نوع ژئوممبران، در تونل های شهری است. برای ایجاد یک تونل نیاز به ابزاری نیاز داریم که بتواند حجم سنگینی از مصالح را بر روی خود نگه دارد و همین طور کاملا منعطف و یکدست به اشکال مورد نظر تبدیل شود. مقاومت و انعطاف در ژئوممبران VLDPE به گونه ای است که تراکم و تعادل سازه تونل را کاملا پشتیبانی می کند. در آمریکا، اروپا و در سال های اخیر نیز در آسیا و خاورمیانه از این صنعت مهم بهره می گیرند.

برای مثال، در آلمان برای ایجاد تونل های شهری به منظور جلوگیری از ترافیک، از ژئوممبران VLDPE استفاده می کنند. مزایای VLDPE در تونل ها، تحمل وزن بالا و نیاز کمتر به جوشکاری و زهکشی است. اطمینان اتصال در سیستم زمانی بیشتر می شود که ژئوممبران VLDPE را با عرض مناسبی انتخاب کنید تا تعداد جوش ها را تا 50 درصد کاهش دهید.

کاربرد های دیگر این ژئوممبران در ساخت مخازن کشاورزی، آبیاری صنعتی، انتقال آب در کانال ها و حوضچه های آبی است. در همه این موارد حفظ کیفیت آب و سالم بودن آن امری ضروری است. VLDPE با آب و هوا واکنش نمی دهد و مقاومت شیمیایی بالایی دارد.

ژئوممبران VLDPE

مزایای ژئوممبران VLDPE

ژئوممبران VLDPE از جنس پلی اتیلن با چگالی بالای 25 درصد بوده، در دسته ژئوممبران های بسیار سبک قرار می گیرد. VLDPE از ترکیب وینیل و LLDPE (نوعی ژئوممبران منعطف و سبک) ساخته شده در مواردی که ژئوممبران های دیگر دچار آسیب، سوراخ شدگی، کشیدگی می شوند از این ژئممبران استفاده می کنند.

ژئوممبران VLDPE در مجاورت با هوا دچار فرسایش نمی شود و غشا آن کاملا ضد رطوبت است.

انعطاف پذیری این ژئوممبران در مقایسه دیگر انواع آن، بسیار بیشتر است.

چگالی پایین و سبک بودن آن، استفاده از این ژئوممبران را ساده تر کرده است.

در مجاورت با آب هیچ گونه واکنش شیمیایی نداشته و به راحتی می توان از آن در کانال های آب و حتی آب آشامیدنی نیز بهره برد.

علاوه بر آب، در کنار مواد اسیدی و قلیایی نیز می توان از ژئوممبران VLDPE استفاده نمود. زیرا مقاومت شیمیایی بالایی دارد و واکنشی با مواد نمی دهد.

مزایای مکانیکی آن نیز مورد توجه است. خاصیت کشش بالا، مقاومت در برابر پارگی و سوراخ شدن، تراکم، پوشانندگی و مقاومت درزها در VLDPE دیده می شود.

 

خرید ژئوممبران VLDPE

خرید ژئوممبران نیاز به مطالعه، تحقیق و بررسی بیشتری دارد. متاسفانه شناخت ژئوممبران مناسب و با کیفیت به راحتی انجام نمی شود. برای تهیه ژئوممبران حتما از کارخانجات معتبر کمک بگیرید زیرا برخی کارشناسان و صاحب نظران این حوزه نیز در تشخیص کیفیت این صنعت دچار اشتباه می شوند. گروه آرین خاک ایرانیان با سابقه درخشان در ایزولاسیون با استفاده از فناوری های نوین در این امر به شما کمک خواهد کرد. کافیست درخواست خود را ثبت کنید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهند بود.

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما