بلاگ

مفتول جوش ژئوممبران

مفتول جوش ژئوممبران چیست؟

مفتول جوش ژئوممبران در واقع نوعی مفتول پلاستیکی یا پلیمری است که در زمینه جوشکاری و اتصال ورق های ژئوممبران به کار برده می شود. مفتول جوش ژئوممبران در قطرها، اندازه ها و جنس های مختلفی تولید شده و بسته به نوع روش جوشکاری ورق های ژئوممبران دارای انواع مختلفی می باشد. همچنین لازم به ذکر است که از مفتول جوش ژئوممبران علاوه بر اتصال و جوشکاری ورق های پلیمری بلکه در زمینه ترمیم و تعمیر ورق ها یا تولید مخازن پلیمرینیز استفاده می نمایند.

همانطور که در مقالات پیشین نیز گفته شد در خصوص جوشکاری ورق های پلیمری ژئوممبران از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از رایج ترین این روش ها روش جوشکاری با هوای گرم و با استفاده از دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران می باشد.

مفتول جوش ژئوممبران

این روش از جوشکاری بسیار شبیه به روش جوشکاری فلزات با شعله گاز می باشد؛ اما در این روش برخلاف جوشکاری فلزات، سطوح ورق های پلیمری ذوب نمی شوند تا اتصال رخ دهد بلکه در این روش گاز توسط هیتر یا المنت داغ شده و به سطح ورق های پلیمری و مفتول جوش دمیده می شود تا مفتول ذوب شده مابین درز ورق ها قرار گرفته و آن ها را پر کند، به این ترتیب با قرار گرفتن مفتول ذوب شده مابین ورق ها، ورق های پلیمری به یکدیگر متصل می شوند.

بنابراین مفتول جوش ژئوممبران نوعی سیم جوش می باشد که به وسیله ی فیلر یا پرکننده به همراه سشوار صنعتی و دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران در زمینه جوشکاری ورق های پلیمری و همچنین تعمیر و ترمیم این ورق ها به کار برده می شود.

در خصوص آشنایی یا معرفی مفتول جوش ژئوممبران باید بگوییم که این مفتول ها را تحت عنوان مفتول های پلی اتیلنی نیز در بازارهای فروش می توان یافت، چرا که این دسته از مفتول های پلیمری با توجه به کاربردی که در صنعت جوشکاری دارند عموما از جنس پلی اتیلن ساخته می شوند و بر حسب کاربردی که دارند در قطرهای ۳، ۴ و ۵ میلی متری می توان آن ها را تهیه نمود.

از دیگر ویژگی های ظاهری مفتول جوش ژئوممبران باید گفت که این دسته از مفتول ها یا سیم جوش ها به صورت کلاف تولید و به بازار عرضه می شوند و غالبا در دو رنگ سفید یا مشکی تولید می شوند.

مفتول جوش ژئوممبران
مفتول جوش ژئوممبران

انتخاب مفتول جوش ژئوممبران مناسب و با کیفیت

همانطور که گفته شد مفتول جوش ژئوممبران یک سیم جوش یا ماده پرکننده در جوشکاری با گاز داغ ورق های ژئوسنتتیک یا پلیمری است که با توجه به کاربردی که در صنعت جوشکاری دارد، در انواع اندازه ها و رنگ های مختلف تولید می شود.

با توجه به آنکه مفتول جوش ژئوممبران یک فاکتور مهم و کاربردی در جوشکاری ورق های ژئوممبران شناخته می شود، توجه به کیفیت مفتول ها و همچنین نوع مفتولی که برای اتصال ورق ها نیاز داریم، امری مهم و حیاتی در زمینه جوشکاری صحیح و قابل اعتماد ورق های پلیمری شناخته می شود.

در خصوص انتخاب مفتول جوش ژئوممبران مناسب و ایده آل علاوه بر آنکه لازم است به کیفیت محصولات انتخابی و نوع مفتول مورد نیاز کارتان توجه داشته باشید، همچنین لازم است با یک سری اصول و قواعد در زمینه جوشکاری صحیح و درست ورق های ژئوممبران آشنا باشید. در واقع در هر نوع جوشکاری ( جوشکاری فلزات یا جوشکاری ورق های پلیمری و پلاستیکی) همواره لازم است که در زمان خرید مفتول ها یا سیم جوش ها علاوه بر توجه به قیمت و برند و این محصولات به عوامل دیگری همچون قطر مفتول ها و سازگاری ترکیب شیمیایی مفتول ها با سطوحی که قرار است جوشکاری شوند، توجه نمایید.

در واقع توجه به این نکات یا همان قواعد اولیه جوشکاری می تواند کیفیت کاری شما را افزایش داده و همچنین بر تسریع روند کار شما نیز موثر واقع شود. به همین منظور در ادامه به بررسی این دو نکته مهم می پردازیم.

نکات مهم در زمینه جوشکاری صحیح ورق های ژئوممبران

همانطور که در بخش قبل گفته شد برای انجام هر نوع جوشکاری علاوه بر آنکه لازم است به روش های انجام فرآیند، خرید سیم جوش ها، قیمت سیم جوش ها و کیفیت و برند آن ها توجه داشته باشید، لازم است به دو موضوع مهم نیز توجه کنید. دقت در انتخاب قطر سیم ها و نوع ترکیب شیمیایی و ساختاری آن ها می تواند بر روند انجام جوشکاری اثر گذاشته و کیفیت کار شما را تعیین کند.

بنابراین لازم است در زمینه انتخاب قطر سیم ها و نوع ترکیب ساختاری آن ها اطلاعاتی از پیش داشته باشید تا بتوانید در زمان تهیه و استفاده ی مفتول جوش ها راحت تر تصمیم بگیرید. به این ترتیب در ادامه به توضیح این دو نکته می پردازیم تا شما بیشتر با چگونگی انجام این فرآیند آشنا شوید:

  • اثر قطر مفتول:

در زمان جوشکاری فلزات یا حتی جوشکاری ورق های پلیمری توجه به اندازه قطر مفتول ها برای جوشکار بسیار مهم است. در واقع در حین انجام فرآیند جوشکاری جریانی که برای اتصال ورق ها به یکدیگر از سیم جوش ها عبور می کند، از نوک سیم ها می گذرد و لذا قطر سیم جوش ها در چنین موقعیتی می تواند برای ما بسیار حائز اهمیت باشد.

به تجربه دیده شده که مفتول ها با قطر و اندازه کوچکتر در زمان انجام فرآیند جوشکاری، قوسی بین سیم و قطر داخلی نوک آن ایجاد می شود که می تواند کیفیت جوشکاری را خراب کند و همچنین مفتول ها با قطر بزرگتر مشکلات مختلفی از جمله افزایش نیروی تغذیه، انسداد نوک مفتول ها، لغزش سیم و … را در زمان انجام فرآیند جوشکاری به وجود می آورند.

  • اثر ترکیب شیمیایی و ساختاری مفتول جوش ها:

همانطور که گفته شد مفتول جوش ژئوممبران با توجه به کاربردی که در صنعت جوشکاری و اتصال انواع ورق های ژئوسنتتیک دارد، در انواع مختلفی تولید شده و لذا دارای مدل های گوناگونی می باشد که تفاوت این مدل ها به ساختار و ترکیب به کار رفته در مفتول ها بستگی دارد.

به این ترتیب همواره لازم است که یک مفتول جوش ژئوممبران مناسب و با ترکیب شیمیایی سازگار را برای انجام فرآیند جوشکاری ورق های پلیمری انتخاب کنید،  چرا که ترکیب شیمیایی سازگار منجر به عملکرد سازگارتر می شود و همچنین با عملکرد مداوم می توان به کنترل کیفیت بیشتر و پایدارتر رسید.در واقع با انتخاب مفتول ها با ترکیب شیمیایی سازگار اپراتورها و جوشکاران پروژه عمرانی شما به جای تنظیم مجدد برای قرار دادن مفتول ها با ترکیب شیمیایی مختلف و با نوسانات شدید، به احتمال زیاد می توانند روش های خود را تنظیم نموده و با سرعت بیشتری کار شما را به انجام برسانند.

در واقع با انتخاب مفتول جوش ژئوممبران با ترکیب شیمیایی مناسب می توانید سرعت انجام فرآیند جوشکاری را افزایش داده و عملکرد بهتر و با کیفیت تری داشته باشید.

مفتول جوش ژئوممبران

تماس با ما