بلاگ

معرفی ژئوسل
26 / 100

ژئوسل ها در واقع زیر شاخه ای از محصولات ژئوسنتتیک هستند. این سری محصولات که پیش تر هم در این وب سایت به بررسی آن ها پرداخته ایم که دارای ساختاری شبکه ای مانند هستند. اگر علاقمند به بررسی سایر مقالات در خصوص آن هستید می‌توانید با کلیک بر روی این لینک نسبت به این امر اقدام کنید ” ژئوسل“.

ژئوسل ها در صنعت های مختلفی از جمله صنعت ساختمان سازی و یا صنعت عمرانی کاربرد وسیع و گسترده ای دارند. ساختار شبکه ای ژئوسل کمک می‌کند تا نیرویی که به صورت عمودی به سطح خاک وارد می‌شود را به صورت جانبی در سطح خاک توزیع می‌کند و مانع نشست خاک و یا فرسایش خاک می شود.

تاریخچه ژئوسل

تاریخچه ژئوسل مربوط می‌شود به حدود سال ۱۹۷۵ میلادی و البته به تحقیق و توسعه مهندسینی از سوی ارتش ایالات متحده آمریکا که از آن ها جهت ساخت جاده های تاکتیکی در خاک های نرم و زمین های سست و غیر سخت استفاده می شد. البته می‌توانید با انواع ژئوسل در این لینک آشنا شوید.

تا به حال طبق تحقیقات انجام شده، مهندسین به این نتیجه رسیدند که استفاده از سامانه نگهداری از ماسه های درشت دانه و شنی می تواند کارکرد و در نتیجه محتوای مناسب تری نسبت به سنگ های خرد شده در ساخت و ساز جاده ای دارای خاک نرم داشته باشد.

در سال ۱۹۸۱ مهندسین با بهبود طرح قبلی و استفاده از مواد و متریال اولیه ی جدید مانند ورقه های آلومینیومی شکاف دار و یا لوله های پلاستیکی آزمایش کردند و امروزه از ژئوسل ها نوارهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلی متری ساخته می شود که از جنس پلیمر بوده و دوام و طول عمر بالایی دارند. این طرح جدید همچنین  علاوه بر سبکی در برابر فشار نیز مقاومت بالایی دارند.

جنس ژئوسل ها

ژئوسل ها از جنس های متفاوتی ساخته می‌شوند که هر یک از آن ها با توجه به جنس مواد و متریال آن از ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی برخوردارند.

ژئوسل ها عمدتا از جنس پلی اتیلن و با چگالی بالا و یا از جنس آلیاژ پلیمری جدید هستند که با نام NPA شناخته می‌شوند. در ژئوسل های پلی استری قابلیت انتقال آب مشاهده می‌شود، این در حالی است که در ژئوسل های HDPE می‌توان مقاومت بالای آن ها در برابر نفوذ ناپذیری در برابر سیالات را مشاهده کرد.

کاربرد های ژئوسل

شبکه های ژئوسل بسیار کارایی داشته و در مصارف و اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به ذکر و شرح آن ها می‌پردازیم:

کاربرد ژئوسل

  1. تثبیت سازی و تحکیم خاک بستر در کانال ها
  2. کنترل فرسایش
  3. تقویت زیر ساخت ها در راه آهن و جاده ها
  4. محافظت از کانال ها
  5. دیوار های نگهدارنده
  6. جایگزین شدن ژئوسل به جای برخی از پروژه های ژئوگریدی
  7. تثبیت سازی شیروانی ها در معادن و مخازن و…
  8. محوطه سازی یا همان روف گاردن ها
  9. ساخت و ساز راه آهن ها
  10. تحکیم بستر بزرگراه ها، بندرگاه ها، فرودگاه ها و یا نیروگاه های برق البته در این لینک اطلاعات بیشتری در خصوص استفاده از ژئوسل در راهسازی به دست خواهید آورد
  11. کنترل خط ساحلی
  12. کاربرد های نظامی هم چون ایجاد خاک ریز و دیواره های عایق صوتی
  13. سیل بند ها
  14. استفاده در محل های دفن زباله

هم چنین جدا از کاربرد های بسیار ژئوسل ها، استفاده از آن ها مزایایی نیز دارد که توصیه می‌شود از آن ها استفاده کنید که در ادامه به ذکر این مزایا می‌پردازیم:

  1. سهولت در نصب و اجرای آن
  2. مقرون به صرفه بودن آن به جهت کاهش هزینه های عملیاتی خاکی
  3. قابل استفاده بودن آن در شیب های تند
  4. دارای قابلیت شکل پذیری با توجه به بستر مورد نظر
  5. جا گرفتن و اشغال مکان حداقل فضا در حمل و نقل و نگهداری
  6. کاهش نیاز به نیروی انسانی و به همراه داشتن کاهش مدت زمان ساخت

تمام موارد بالا سبب شده تا کاربرین از ژئوسل ها بهره مند شوند.

ویژگی ژئوسل ها

به طور کلی ژئوسل ها محصولاتی سبک با طول عمر بالا هستند که در برابر میکرو ارگانیزم ها مقاومت قابل توجهی از خود نشان می دهند.

این محصول دوستدار محیط زیست بوده و در برابر واکنش های شیمیایی از خود مقاومت نشان میدهد. ژئوسل ها هم چنین مقاومت کششی بالایی داشته و دارای قابلیت زهکشی می باشند.

استفاده از ژئوسل ها باعث می شود عمر سازه ها افزایش یابد به این صورت که با استفاده از این محصول در دیوارها و بام های سبز رشد ریشه های گیاه سبب استحکام بیشتر سازه میشود.

نکته قابل توجه در رابطه با ژئوسل ها این است که این محصول در محافظت از کانال ها و بستر جاده های کم تردد عملکرد خوب و ایده آلی را از خود نشان می دهند اما استفاده از این ها تحت بارهای سنگین همچون زیرساخت های جاده های پر تردد سبب کاهش عمر سازه ها و تغییر شکل سلول ها می شود و مناسب نبوده پس توصیه نمی شود.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه عملکرد ژئوسل به این لینک مراجعه کنید.

نصب ژئوسل

ژئوسل ها به خصوص نسبت به سایر مواد دیگر نصب سریع، راحت و کم هزینه و بدون پیچیدگی دارند.

جهت نصب ژئوسل یا Geocell installation تنها نیاز به مواردی است تا بتوان این کار را انجام داد. این موارد شامل پرچ ها، پین ها، ژئوکامپوزیت زه کشی، ژئوتکستایل، طناب و ابزار حفاری، غلتک و ابزارآلاتی هم چون چکش و متر و بیل می‌باشد‌.

برای نصب و اجرای ژئوسل ها در سطوح مسطح باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. پاکسازی بستر مورد نظر
  2. رفع کردن پستی و بلندی های زمین مورد نظر به جهت یکپارچه سازی نسبی بستر اجرای ژئوسل ها
  3. پهن کردن ژئوتکستایل و پس از آن پهن کردن شبکه ژئوسل
  4. نصب کردن پین های موقت به لبه های هر سلول
  5. ثابت کردن لبه های پین شده در حداکثر حالت کشش آن
  6. ریختن مواد پر کننده داخل سلول ها و ثابت کردن مواد با ابزاری مثل بیل و یا لودر

همچنین در صورتی که مد نظر داشته باشید که از ژئوسل در شیب های ناپایدار استفاده کنید لازم است پیش از نصب آن مراحلی را پشت سر بگذارید که به ذکر و شرح آنها می پردازیم:

  1. ترازنمودن سطح مورد نظر:

آماده سازی سطح بستر برای نصب ژئوسل ها اولین قدمی است که باید برداشته شود. که این کار عمدتاً با استفاده از بلدوزر و این چنین مواردی صورت می گیرد.

  1. نصب:

دومین کاری که پس از تراز نمودن سطح مورد نظر لازم است انجام شود، نصب ژئوسل می‌باشد که این عمل با قرار دادن یک لایه ژئوگرید  و سپس پهن کردن ژئوسل ها از بالا به پایین انجام می‌پذیرد.

  1. مهار و تثبیت:

این عمل به جهت کنترل لایه های پهن شده توسط میخ ها انجام می‌شود. در واقع در این مرحله آن لایه ها به خاک زیرین خود دوخته می‌شوند و با قرار گرفتن میخ ها در فواصل مورد نظر عمل تثبیت انجام می‌شود.

  1. بستن مقاطع به یکدیگر:

این عمل درواقع توسط پیچ و مهره ها انجام شده و لایه های مجاور به یکدیگر بسته می‌شوند تا سطحی یک دست ایجاد شود.

  1. پر کردن:

سلول ها توسط خاک مناسب و مورد نظر پر می‌شوند تا بستر مورد نظر آماده ی پاشیدن بذر ها شود.

پر کردن ژ

  1. سبز کردن سلول ها:

پس از پاشیدن بذر ها و با رسیدگی به آن ها، ضمن استفاده از گیاه متناسب با منطقه ، رویش گیاهان موجب ایجاد سطحی مسلح توسط ریشه های آن ها می‌شود و ژئوسل با ساختاری از پلی اتیلن سبب بقای این سطح تا ۱۰۰ سال و یا بیشتر می‌شود.

در صورتی که همچنان سوالی در خصوص این موضوع برای شما وجود دارد می‌توانید با کارشناسان آرین خاک ایرانیان در ارتباط باشید.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما