بلاگ

بناء برکه تکاثر الطحالب بغشاء أرضی
90 / 100

 

ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

جلبک که از نام دیگر گاوآب برخوردار است و به موجودات که شبیه گیاه هستند و در آب رشد میکنند گفته می شود.
جلبک در نزدیکی آب ها زندگی میکنند و ریشه آنها اصلا مشخص نمی باشد. البته باید ذکر کرد که جلبک ها گیاه نیستند و این اصطلاح به اشتباه در میان افراد رواج پیدا کرده است.
ریشه کلمه جلبک به این دو کلمه برمی گردد که جل+ بک:

بخش اول به معنای پارچه می باشد

بخش دوم به معنی قورباغه است که به معنای پناهگاه قورباغه ها می باشد.

ساده ترین موجودات دارای کلروفیل جلبک ها هستند

جلبک ها را می توان در محیط های مختلفی مشاهده کرد اما آب بهترین جایی است ک بیشترین مقدار جلبک را دارد.

ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران
ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

کاربرد استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

صنایع شیرینی پزی و مواد غذایی به عنوان ماده ضد یبوست

تهیه کیک

ماکارانی

ماست و پنیر

تصفیه کننده آب

تامین غذای دام ها

به عنوان کود در کشاورزی

چرم سازی

پزشکی

نساجی

ساخت پروتز دندان

 

 
 
 

کاربرد استخر پرورش جلبک با ژئوممبران در تهیه داروها

 
 
جلبک‌ها به دلیل دارا بودن ترکیبات ویژه پلی ساکاریدی و نیز ترکیبات دارویی خاص، دارای کاربردهای وسیعی هستند. خواص دارویی که برای جلبک‌ها عنوان کرده‌اند بسیار است ازجمله به‌عنوان مسهل در یبوست‌های دستگاه گوارش، به‌عنوان التیام دهنده زخم‌های دستگاه گوارش و به‌عنوان داروهای ضد انگلی دستگاه گوارش و هم‌چنین در کاهش فشارخون، کاهش چربی خون، کاهش وزن زیاد و نیز جلوگیری از بیماری‌های تصلب شرایین از جلبک‌ها استفاده می‌شود. حتی در برخی از منابع به قدرت مقابله این گیاهان در مقابل ویروس HIV نیز اشاره شده است. هم‌چنین مقابله با ویروس تب‌خال نیز با کاربرد جلبک‌ها امکان‌پذیر است.

 

کاربرد استخر پرورش جلبک با ژئوممبران در مکمل‌های غذایی

 
 
جلبک‌ها دارای پروتئین‌های کاملی با زنجیره آمینواسیدی هستند (برخلاف گیاهان) که در پردازش‌های متابولیکی جلبک‌ها مانند تولید انرژی و آنزیم به وجود می‌آید. جلبک‌ها دارای مقادیر قابل ‌توجه‌ای از کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده هستند که برای بدن انسان به‌عنوان منبعی غنی کاربرد دارند. به‌طور مشخص کمپلکس‌های کربوهیدرات‌های سولفاته باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. وجود اسیدهای چربی همچون امگا ۳ و امگا ۶ در جلبک‌ها، آن‌ها را به منابع ارزشمند غذایی تبدیل کرده است که میزان تولید انرژی در مصرف‌کننده را بالا می‌برد، همچنین جلبک‌ها دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، کارتنوئیدها و عناصر کمیاب هستند.

 

کاربرد استخر پرورش جلبک با ژئوممبران به‌عنوان سوخت‌های زیستی

 
 
 
 
امروزه جلبک‌ها در حال تبدیل به منابع اصلی تولید سوخت‌های زیستی در جهان هستند. ماکروجلبک‌ها، گیاهان دریایی که به‌سرعت در حال رشد هستند و نیازی به زمین‌های قابل کشت، کود و آب شیرین ندارند.  این خصوصیات و ویژگی‌ها باعث شده است که آن‌ها منبع تغذیه‌ای بسیار مناسبی برای تولید بیواتانول باشند.
در این میان، سوخت‌های ریزجلبکی نیز دارای اهمیت هستند زیرا ریزجلبک‌ها دارای نرخ رشد بالا هستند، در زمین‌های غیر قابل کشت با میزان کم آب و در آب‌های شور کشت می‌شوند. همچنین در برابر گیاهان خشکی زی توانایی بالاتری در تثبیتت دی‌اکسید کربن دارند. شناخته ‌شده‌ترین سوخت‌های جلبکی بیواتانول و بیودیزل می‌باشند که می‌تواند جایگزین دیزل نفتی شود.

اهمیت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران در اکوسیستم آبی

 
 
 
جلبک‌ها به‌عنوان یک منبع غذایی برای ماهیان، پستانداران و دیگر جانوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.  بنابراین جلبک‌ها به‌طور غیر مستقیم ارزش بسیار ارزنده‌ای برای انسان‌ها دارند.
از ریزجلبک‌هایی مانند کلرولا و تتراسلمیس، ایزوکرایسیس و پاولوا برای پروش آبزیان استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌های آبزی پرور از کلرولا و اسپیرولینا استفاده می‌کنند. بعضی از ریزجلبک‌ها به‌عنوان منبعی از رنگ‌دانه‌های طبیعی برای میگو و ماهی قزل آلا و ماهی‌های زینتی استفاده می‌شوند. از ریزجلبک‌ها به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در محیط کشت لارو برای تغذیه لاروها نیز استفاده می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 

مزایای آبزی‌پروری به کمک میکروجلبک‌ها

 
 
 
مفهوم آبزی‌پروری به کمک میکروجلبک‌ها، تبدیل مواد آلی موجود در پساب‌ها به زیست‌توده‌ها به‌وسیله رشد میکروجلبک‌ها و همچنین بهره‌برداری از این زیست‌توده‌ها برای جایگزینی بخشی از خوراک آبزی‌پروری و تقویت ایمنی آبزیان است.و می‌تواند باعث تسریع در دفع دی‌اکسید کربن، تولید اکسیژن و ایجاد یک محیط مناسب برای آبزیان شود.
 
استفاده از میکروجلبک‌ها برای پرورش ماهی 
 
تولید اکسیژن توسط میکروجلبک‌ها خطرات کاهش اکسیژن را کم می‌کند و باعث می‌شود که استفاده از دستگاه‌های هوادهی سنتی که انرژی زیادی را مصرف می‌کنند کمتر استفاده شود.
 
وجود میکروجلبک‌ها در مخزن پرورش ماهی ممکن است که رشد میکروارگانیسم‌های نامطلوب یا سمی را محدود کند و محیط مناسبی برای آبزیان ایجاد کند. درنتیجه میزان تعویض آب و هزینه‌های ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد.
 
ازآنجا که ایمنی آبزیان با استفاده از میکروجلبک‌ها به‌عنوان تغذیه، افزایش می‌یابد درنتیجه می‌توان از مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروها در آبزی‌پروری جلوگیری کرد.
 
پساب آبزی‌پروری می‌تواند توسط بیوتکنولوژی پیشرفته میکروجلبک‌ها با هزینه کم تصفیه شود.
 
همچنین با استفاده از زیست‌توده‌ها می‌توان بخشی از خوراک آبزی‌پروری را تأمین کرد و هزینه پرورش ماهی را نیز کاهش داد
 

کاربرد استخر پرورش جلبک با ژئوممبران برای تصفیه آب و فاضلاب

 
 
 
جلبک‌ها ظرفیت بالایی برای حذف محدوده وسیعی از آلاینده‌ها از انواع فاضلاب‌ها دارند. فاضلاب‌های شهری حاوی مقادیر زیادی مواد آلی و معدنی است، ولی اکسیژن آن بسیار کم است.
یکی از روش‌های آسان که در ایستگاه‌های تصفیه آب برای تصفیه این نوع فاضلاب‌ها به کار می‌رود، ایجاد حوضچه‌های سیمانی کم‌عمق و با وسعت زیاد است. رشد جلبک‌ها در این حوضچه‌ها و فرایند فتوسنتز توسط آن‌ها باعث افزایش اکسیژن می‌شود. در اثر افزایش اکسیژن، تعداد میکروارگانیسم هوازی در آب زیاد شده و اکسیژن تولید شده به مصرف آن‌ها می‌رسد و میکروارگانیسم‌ها مسئولیت تجزیه نمودن بقایای مواد آلی را در فاضلاب‌ها به عهده دارند.
رشد جلبک‌ها به‌عنوان گیاه تصفیه کننده در کانال‌های فاضلاب‌ها نیز حائز اهمیت است. این جلبک‌ها برای انجام فعالیت‌های متابولیسم خود نیترات‌ها و فسفات‌ها را مصرف کرده و با انجام پروسه فتوسنتز، اکسیژن آزاد می‌کنند و اکسیژن آزاد شده به باکتری‌های هوازی کمک می‌کند تا در تجزیه مواد خام فاضلاب‌ها فعال باشند.
 

استفاده از استخر پرورش جلبک با ژئوممبران در کشاورزی

 
 
 
به‌منظور موفقیت در تولید محصولات کشاورزی، انتخاب مواد گیاهی مناسب و تأمین نیازهای آن ضروری است. درک صحیح از رشد گیاه، شناخت نیازهای گیاه و مدیریت در مصرف آن‌ها رمز موفقیت در تولید است. افزایش رشد جمعیت و نیاز به غذا باعث افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح شده است. در این راستا بشر به دستاوردهای خوبی دست یافته است. یکی از این دستاوردها، جلبک‌ها هستند که در بخش‌های مختلف زندگی امروز بشر مثل صنایع غذایی، تغذیه دام، کشاورزی، داروسازی رنگ‌سازی، تولید مواد شیمیایی و سوخت نقش بسیار مهمی دارند
 

استفاده از استخر پرورش جلبک با ژئوممبران در دامداری‌ها

 
 
 
جلبک‌ها می‌توانند مکمل غذایی مفیدی برای دام، طیور و آبزیان به شمار روند. در آزمایش‌های به عمل آمده مشخص شده است که استفاده از جلبک‌ها به‌عنوان علوفه برای دام باعث افزایش ۱۰ درصدی شیر دام شده است و حتی کره و چربی شیر را افزایش داده است بدون اینکه طعم و مزه شیر را تغییر داده باشد. در جلبک‌های دریایی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی یافت می‌شود، به همین خاطر استفاده از جلبک‌های دریایی در صنعت مرغ‌ داری، اثرات چشم‌گیری داشته است. در آزمایش‌های نشان داده شده است که مرغ‌هایی که با جلبک‌های دریایی تغذیه می‌شوند بیشتر تخم‌گذاری می‌کنند و تخم‌های حاصل شده، ید و کاروتن بیشتری را دارا هستند.
از ماکروسیس تیس نیز برای تغذیه دام‌های اهلی استفاده می‌شود، زیرا سرشار از ویتامین A و E است

مزایای ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

✔️ استفاده از نور کم و متوسط

✔️ بی‌نیازی به خاک زراعی

✔️ بی‌نیازی به آب شیرین

✔️ سازگاری با آب‌های متفاوت

✔️ امکان پرورش در همه نقاط کشور

✔️ کاهش هزینه‌های تولید خرید خوراک دام و طیور

✔️ ایجاد اشتغال برای ساحل‌نشینان

✔️ تقاضای بالای محصولات جلبکی در جهان

✔️ چرخه تولید کوتاه‌مدت

✔️ هزینه پایین برای شروع بکار

✔️ سودآوری بالا

محیط و شرایط استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

جلبک ها در محیط های سطحی و جایی که نور خورشید وجود دارد رشد می کنند. که در آبهای سرد، معتدل برداشت می شوند. جلبک در محیط طبیعی مثل دریا و مزارع برنج که مکان بسیار مناسبی برای رشد جلبک ها هستند و علاوه بر محیط های طبیعی شما می توانید در استخر های ژئوممبران پرورش جلبک این کار را انجام دهید.

بهترین سازه برای ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

برای ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران سازه گلخانه ای بهترین سازه برای تولید و اجرا می باشد زیرا بعلت نور طبیعی هزینه انرژی (برق) کاهش پیدا می کند و هم اینکه تولید شما را تا ۳۰ الی۵۰ درصد افزایش می دهد .
اگر شرایط احداث چنین سازه ای را ندارید می توانید از اتاق ،زیرزمین و هرسازه دیگری که بتوانید کنترل دما (۳۰ تا۳۷ درجه) داشته باشید .
حتی می توانید چنین سازه گلخانه ای را در پشت بام خود احداث کنید و یک کارگاه متوسط با درآمد خوب داشته باشید .

ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران در آرین خاک

تعیین نوع، جنس و ابعاد استخرهای کشت جلبک مستلزم مطالعات اولیه طرح های تولیدی خواهد بود.

محاسبات، طراحی و تولید انواع استخرهای کشت جلبک، اختصاصی پروژه در ابعاد مختلف توسط تیم مهندسی آرین خاک انجام میپذیرد.

استخرهای کشت جلبک شرکت آرین خاک بسته به گونه ماهی و مشخصات پروژه، در ابعاد و اشکال مختلف قابل تولید است.

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما