بلاگ

27 / 100

ژئوممبران چیست؟

ژئوممبران در واقع راهی نوین می باشد که جای گزینه روش های قدیمی شده است و برای عایق بندی استخر یا مخازن مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این راه هم نسبتاً به صرفه تر و مقاوم به شمار می رود که سبب شده امروزه افراد زیادی از این جایگزین استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی انواع ورق های ژئوممبران می توانید وارد لینک زیر شوید.

امروزه با مورد استقبال قرار گرفتن ورق های ژئوممبرانبرای ساخت استخر های کشاورزی و یا استخرهای ذخیره آب و پرورش ماهی و شیلات و حتی استخرهای خانگی نیاز است که احتمالات آسیب دیدگی و تعمیر و ترمیم استخر ژئوممبران هم مورد توجه قرار گیرد تا در مواقع لزوم از آنها استفاده شود.

طول عمر ورق های ژئوممبران

به طور کلی ورق های ژئوممبران طول عمر بالایی داشتهاما این ورق ها نیز ممکن است در برابر اجسام نوک تیز آسیب ببینند و دچار ایجاد سوراخ و یا نشتی در این ورق ها بشوند.

جنس ورق های ژئوممبران

جنس این ورق ها پلی اتیلن می باشد که سبب شده به طور کلی ژئوممبران از طول عمر بالایی برخوردار باشد و در مقابل نور خورشید نیز همانطور که گفتیم و یا در شرایط بد آب و هوایی از خود مقاومت نشان دهد و می تواند در صورت نگهداری و نصب و مراقبت صحیح تا حدود ۳۰ الی ۴۰ سال عمر کند و به شما کارایی دهد اما در صورتی که مواردی رعایت نشود این ورق ها آسیب می بینند و شما را با مشکل مواجه می‌کند برای مثال اجسام نوک تیز می توانند سبب نشتی این ورق ها شوند که شما را دچار مشکل کرده و باید هرچه سریعتر جهت تعمیر آن اقدام کنید.

روش هایی برای تعمیر ورق های ژئوممبران

اما جای نگرانی نیست چرا که روش هایی برای تعمیر این ورق ها نیز وجود دارد که در ادامه به ذکر و شرح آن ها می پردازیم:

۱/  در ابتدا هنگامی که ورق ژئوممبران شما با مشکلی مواجه شده است که ممکن است پارگی یا سوراخ باشد که سبب خالی شدن آب استخر میشود شما باید نصاب ورق برای تعمیر را به محل پروژه مورد نظر ببرید.

در ادامه برای طی شدن مراحل تعمیر محل مورد نظر باید در ابتدا آب داخل استخر کاملاً خارج شده و سبک استخر شما کامل خشک شود و پس از انجام این مراحل قسمت های آسیب دیده لایروبی و تمیز شود.

در مرحله بعدی بعد از اینکه آب استخر خالی شد و مواردی که پیشتر ذکر کردیم انجام شد، نصاب باید تکه ای از ورق ژئوممبران را روی محلهای آسیب دیده که دچار پارگی و سوراخ شده‌اند قرار داده و با دستگاه کامتروی سطح سطح مورد نظر را جوش بدهد.

سپس برای محکم کاری و کسب اطمینان بیشتر با دستگاه اکسترودر لبه های ورق را که روی محلل آسیب دیده گذاشته‌ایم به ورق اصلی متصل می کنیم تا از آب بندی ۱۰۰ درصد آن مطمئن شویم.

۲/  روش دیگر برای تعمیر ورق ژئوممبران و استخر ژئوممبران استفاده کردن از دستگاه پلی پچ است. کلیپ چ دستگاهی است که نیازی به نصاب نداشته و به سرعت و در کمتر از یک دقیقه در محل مورد نظر که دچار آسیب دیدگی شده را تعمیر می کند.

علت این کارایی مناسب پلی پچ این است که در آن ماده خاصی وجود دارد که تشکیل شده از نوعی پلیمر های آپارات که این پلیمر ها خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند که سبب شده تعمیر استخر ژئوممبرانانجام شده و در وقت صرفه جویی شود.

مزایای استفاده از پلی پچ

از مزایای استفاده از پلی پیچ می توان به این موارد اشاره داشت که این دستگاه مانند ورق های ژئوممبران از آنتی یووی برخوردار است که این امر سبب می‌شود تا در برابر تابش مستقیم آفتاب و اشعه های uv دوام بالاتری از خود نشان دهد.

کلیپ چنین برای پارگی به طول ۴۰ سانتی متر و سوراخ شدگی تا قطر ۲۰ سانتی متر بسیار مناسب بوده و توصیه می شود.

در ادامه راه کارهایی که ارائه شد شما همچنین می توانید با پاک کردن محل مورد نظر که دچار آسیب ای همچون پارگی و یا سوراخ شدگی و نشتی شده است به وسیله سمباده پلی پچ را چسبانده و استخر خود را تعمیر کنید.

نکاتی در رابطه با راهکار هایی که ارائه شده وجود دارد که بهتر است بدانید در ابتدا اینکه اگر زمان کافی برای تعمیر محل آسیب دیده دارید به شما پیشنهاد می شود تا از روش جوش دادن تکه ورقه ژئوممبران در محل آسیب دیده استفاده کنید. این راه اگر چه زمان بر بوده و هزینه زیادی نیزنیاز دارد اما مطمئن ترین راهکار است و دوام این بخش تعمیر شده سبب اطمینان خاطر شما می شود و نشتی صد در صد رفع میشود اما خوب همانطور که پیشتر گفتیم این روش هزینه بر است و زمان زیادی را در بر میگیرد.

همچنین نسبت به راهکار دیگری که ارائه شد مراحل طولانی تری نیز دارد که همانطور که پیشتر گفتیم نیاز است که شما ابتدا آب استخر را کامل خارج کرده و سطح استخر را خشک کنید و پس از لایروبی کردن محل مورد نظر به تعمیر آن بپردازید.

و در ادامه نیز تکه ای ورق ژئوممبران روی محل آسیب‌دیده قرار می گیرد و با سشوار حرارتی جوش داده میشود که پیش تر با دقت بالاتری آن را شرح دادیم.

البته روش دیگری نیز وجود دارد که پیشتر به آن اشاره نشد.

روش سوم از این قرار است که شما می توانید از نوار عایق چسب دار بر پایه غیر استفاده کنید که سبب می شود شما به چسب و یا حرارت بی نیاز شوید.

این راهکار هم بسیار ارزان و به صرفه بوده و همین که زمان بسیار کمی را از شما صرف می‌کند. البته که نیاز است در این روش هم آب داخل استخر کاملاً تخلیه شود.

و چه بهتر آنکه برای اینکه مشکلی در نصب نوار عایق چسب دار پیش نیاید محل مورد نظر را نیز تمیز و لایروبی کنید و سپس متراژ دلخواه از نوار را جدا نموده و لایه محافظ را از قایق جدا کنید و سپس نوار را در محل آسیب دیدگی نصب کنید.

 

تیم آرین خاک ایرانیان برای کسب اطلاعات بیشتر آماده کمک به شما عزیزان می باشد.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما