بلاگ

ژئوممبران
89 / 100

ژئوممبران

ژئوممبران ها از مواد ژئوسنتتیک غیرقابل نفوذ متشکل از ورقه های پیوسته نازک پلیمری ساخته می شوند. ژئوممبران ها یک مانع نفوذ ناپذیر ایجاد می کنند که از نشت آلاینده های مضر یا مواد شیمیایی خطرناک به محیط های اطراف جلوگیری می کند. همچنین به طور مرتب به عنوان مانع برای نگهداری آب آشامیدنی و نیازهای ذخیره آبیاری برای جلوگیری از نشت استفاده می شود. ژئوممبران ها همراه با سایر محصولات ژئوسنتتیک برای کنترل حرکت سیال و ایجاد مهار در پروژه های مربوط به معدن، تصفیه فاضلاب و ساخت کانال استفاده می شوند.

 

برنامه های کاربردی

کاربرد روزافزون ژئوممبران در صنایع مختلف به دلیل تطبیق پذیری محصول قابل توجه است. ژئوممبران ها کاربردهای گسترده ای در صنایعی مانند معدن، دریایی، عمران، تصفیه آب و حمل و نقل دارند. برخی از برنامه ها در زیر به تفصیل آمده است.

 

صنعت معدن

 

استفاده از ژئوممبران در صنعت معدن از دهه 1970 شروع شد و پس از آن افزایش یافت. به عنوان محلول پوششی برای حوضچه های تبخیر، پدهای آبشویی انبوه و ته نشینی باطله استفاده می شود.

 

طراحی و ساخت این پدهای شسته‌شوی پشته‌ای برای محافظت از محیط در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر تنظیم شده است، بنابراین یک سیستم پوشش، معمولاً یک ژئوممبران HDPE، یک جزء حیاتی در ساخت این تأسیسات شسته‌شوی پشته را تشکیل می‌دهد.

 

از ژئوممبران ها در پایان عمر معدن نیز استفاده می شود. به عنوان بخشی از بازسازی معدن، لاینرهای HDPE برای آب بندی معدن و جلوگیری از آلودگی مواد زائد به محیط اطراف استفاده می شود. به طور کلی، پوشش ژئوممبران یک راه حل ایمن و موثر برای محافظت از محیط زیست در برابر صنایع مضر است.

 

صنعت آب

ژئوممبران مورد استفاده برای پوشش سد

ژئوممبران های HDPE نقش عمده ای در رساندن آب پاک به جامعه ایفا می کنند. آنها در خدمات مربوط به آب آشامیدنی و فاضلاب از جمله تصفیه فاضلاب استفاده می شوند. هنگامی که کانال ها، سدها و مخازن با لاینرهای ژئوممبران آب بندی می شوند، از آلودگی آب های زیرزمینی جلوگیری می کنند.

 

ژئوممبران همچنین برای جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی از خاک و سایر آلاینده ها و همچنین جلوگیری از هدر رفتن آب از طریق نفوذ آب به خاک اطراف استفاده می شود. پوشش یک سد یا کانال می تواند نشت را به حداقل برساند و در نتیجه کارایی ذخیره سازی و حمل و نقل را بهبود بخشد. ژئوممبران همچنین به عنوان یک محفظه ثانویه برای مخازن ذخیره سازی زیرزمینی، حوضچه های خورشیدی و محلول آب نمک استفاده می شود.

 

دریایی (ساخت و ساز پانتون)

ژئوممبران HDPE برای ساخت پانتون استفاده می شود

ژئوممبران های HDPE به طور گسترده در صنایع دریایی، به ویژه در ساخت اسکله های شناور یا سکوهای اسکله که توسط پانتون ها پشتیبانی می شوند، استفاده می شود. در فرآیند ساخت، ژئوممبران HDPE به دور فوم شناور پانتون پیچیده می شود تا یک مانع محافظ ایجاد کند که دوام محصول را افزایش می دهد. با پوشاندن آن با یک ژئوممبران HDPE، فوم از آسیب جانداران دریایی، نیروهای محیطی و سایر آلاینده های موجود در آب محافظت می شود.

 

همچنین شناوری اضافی به پانتون ها اضافه می کند و از بدتر شدن شرایط آب و هوایی شدید جلوگیری می کند و طول عمر کلی پانتون را بهبود می بخشد. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به برنامه‌های پوشش پلاستیکی Pond and Pontoon مراجعه کنید.

 

کشاورزی و نهالستان

ژئوممبران مورد استفاده برای پوشش کشاورزی

لاینرهای HDPE به طور گسترده توسط کشاورزان در پوشش سدها و استخرها استفاده می شود زیرا راه حل های مهاری مقرون به صرفه و قابل اعتمادی را ارائه می دهند.

 

همچنین از ژئوممبران ها برای کاربردهای مختلف در مهدکودک ها از جمله عایق رطوبتی و مهار خاک استفاده می شود. استفاده از لاینر HDPE در مهدکودک های تجاری با تغییر مشتریان از استفاده از آسترهای PVC و LDPE در حال افزایش است. به عنوان مثال، باغبانان در حال حاضر علاقه فزاینده ای به ژئوممبران HDPE به عنوان یک راه حل دائمی برای کاربردهای پوشش تخت مهدکودک و پوشش سبد نشان می دهند.

 

علاوه بر این، آسترهای HDPE به دلیل تطبیق پذیری بسیار زیاد کاربردهای محصول و دوام آن، برای تامین پوشش ثانویه در مخازن نگهداری مواد شیمیایی و کود استفاده می شود.

ژئوممبران
ژئوممبران

فرایند ساخت

این فرآیند با انتخاب رزین پلیمری مناسب که معمولاً به شکل گلوله است آغاز می شود. سپس افزودنی های مختلفی مانند کربن سیاه، نرم کننده ها، آنتی اکسیدان ها و روان کننده ها اضافه می شوند. سپس فرمولاسیون رزین و افزودنی ها می باشد وارد یک قیف می شود که به یک اکسترودر افقی منتهی می شود. این فرمول از طریق یک پیچ پیوسته از طریق بخش تغذیه، فشرده‌سازی، اندازه‌گیری و مراحل فیلتر منتقل می‌شود و پس از آن با فشار وارد یک قالب می‌شود تا ورق‌هایی با عرض و ضخامت‌های مختلف توسط کلندری ایجاد شود.

برای جلوگیری از اکسیداسیون و افزایش دوام، افزودنی هایی در فرمولاسیون اضافه می شود. کربن سیاه گاهی اوقات به فرمولاسیون اضافه می شود تا پایداری آن در زیر اشعه ماوراء بنفش بهبود یابد و HDPE سیاه به یکی از مقاوم ترین محصولات موجود در UV در بازار تبدیل شود.

ژئوممبران
ژئوممبران

انواع ژئوممبران
بسته به رزین اصلی مورد استفاده، چندین نوع ژئوممبران موجود است. متداول ترین ژئوممبران های مورد استفاده در زیر لیست شده اند.

ژئوممبران HDPE
HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) پرمصرف ترین ژئوممبران است و به دلیل دوام، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش قوی و هزینه مواد نسبتاً ارزان، انتخاب ارجح برای پروژه های آستر است.

ژئوممبران های HDPE اغلب برای استفاده در کاربردهای در معرض نور مانند دفن زباله، پوشش مخازن و همچنین پوشش های حوضچه و کانال انتخاب می شوند. این به دلیل هزینه اولیه کم مواد و مقاومت بالای آن در برابر مواد شیمیایی است. این در ضخامت های بالاتری موجود است که سایر انواع ژئوممبران ارائه نمی دهند. ژئوممبران HDPE نیز نسبت به وزن خود بسیار قوی است و می تواند در برابر دماهای بالاتر مقاومت کند.

یکی از بهترین ویژگی های این ژئوممبران مقاومت شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش آن است که آن را برای کاربردهای وسیعی که نیاز به نصب با کیفیت بالا است مناسب می کند. علاوه بر این، HDPE ایمن برای مواد غذایی است و امکان استفاده از آن را در ذخیره سازی آب آشامیدنی فراهم می کند.

ژئوممبران LLDPE
ژئوممبران های خطی پلی اتیلن با چگالی کم (LLDPE) انعطاف پذیری بیشتری را در مقایسه با HDPE ارائه می دهند و برای نصابانی که نیاز به ژئوممبران غیرقابل نفوذ دارند مناسب تر است. این محصول از رزین های پلی اتیلن بکر ساخته شده است که آن را در برابر دمای پایین و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش مقاوم می کند.

ژئوممبران های LLDPE نیز برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته شده اند و برای سال ها قوی و بادوام باقی می مانند. بهترین استفاده از آن مربوط به کاربردهای صنعتی مانند مخازن ذخیره مایعات، محفظه زباله های محیطی و حیوانی است.

ژئوممبران پی وی سی
ژئوممبران های پلی وینیل کلراید (PVC) یک ماده عایق رطوبتی گرمانرم است که از وینیل، نرم کننده ها و تثبیت کننده ها ساخته شده است. رزین پلی وینیل کلراید مورد استفاده برای ژئوممبران های PVC از شکستن اتیلن دی کلرید به یک مونومر وینیل کلرید ساخته می شود. سپس برای ساخت رزین PVC پلیمریزه می شود.

این ماده در برابر پارگی، سوراخ شدن و سایش مقاوم است به این معنی که این ماده برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به منابع آب و حفظ آب آشامیدنی مناسب است. ژئوممبران های PVC بسیار انعطاف پذیر هستند و برای دفن زباله ها و کانال ها، پوشش مخازن، اصلاح خاک و لاینرهای تالاب فاضلاب مناسب هستند.

ژئوممبران EPDM
ژئوممبران اتیلن پروپیلن داین مونومر (EPDM) یک ماده انعطاف پذیر و بادوام است که می تواند در برابر سوراخ شدن و شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند. بافتی شبیه لاستیک دارد و در برابر اشعه ماوراء بنفش با استحکام زیادی مقاوم است.

ژئوممبران های EPDM معمولاً به عنوان موانع سطحی برای سدها و سایر سایت های آبیاری استفاده می شوند. همچنین نصب آن آسان است، به همین دلیل است که منظره سازان حیاط خلوت از این نوع ژئوممبران استفاده می کنند. برای کاربردهای کشاورزی مانند حوضچه های آبیاری و همچنین آسترها و پوشش ها مناسب است.

ژئوممبران RPP
ژئوممبران های تقویت شده پلی پروپیلن (RPP) پوشش های تقویت شده پلی استر برای کاربردهای طولانی مدت آب و زباله های صنعتی هستند. این از یک کوپلیمر پلی پروپیلن تثبیت شده با اشعه ماوراء بنفش ساخته شده است که به مواد انعطاف پذیری، پایداری و مقاومت شیمیایی می دهد.

ژئوممبران های RPP برای کاربردهایی که به دلیل شرایط آب و هوایی ناهموار و ناسازگار چین خوردگی ظاهر می شوند، عالی هستند. برای اطمینان از اینکه محکم و بادوام باقی می‌ماند، از اسکریم نایلونی پشتیبانی می‌شود. این نوع ژئوممبران معمولاً در مصارف شهری، آبزیان و باغبانی، آسترهای حوضچه های تبخیر و باطله های معادن استفاده می شود.

ژئوممبران TRP
ژئوممبران های تقویت شده پلی اتیلن (TRP) تقریباً مشابه RPP هستند، اما به جای پلی استر از پارچه پلی اتیلن استفاده می کنند. این یک گزینه ایده آل برای پوشش حوضچه های نگهدارنده موقت شما است.

ژئوممبران های TRP نیز یک راه حل بادوام برای اصلاح خاک هستند. از خواص فیزیکی آن می توان به مقاومت شیمیایی، محدوده دمایی پایین و پایداری اشعه ماوراء بنفش اشاره کرد. این نوع ژئوممبران برای کانال ها، برزنت های صنعتی، دفن زباله ها، مصارف کشاورزی و شهری استفاده می شود.

نصب و راه اندازی
ژئوممبران
نصب لاینر ژئوممبران بسیار فنی است. برای نصب صحیح آنها در محل به تجهیزات جوشکاری و جوشکار واجد شرایط نیاز دارد. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به راهنمای نصب لاینر HDPE ما مراجعه کنید. متداول ترین روش ایمن سازی آسترها در شیب های جانبی با استفاده از ترانشه لنگر در اطراف محیط است.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما