بلاگ

93 / 100

انواع دیوارهای حائل چیست؟

دیوار های حائل در انواع، اشکال و اندازه‌ها – از دیوارهای گرانشی ساده گرفته تا دیوارهای شمعی برای زیرزمین‌ها و دیوارهای خاکی تقویت‌شده با استفاده از ژئوگریدها – برای پاسخگویی به طیف گسترده‌ای از نیازهای پروژه و شرایط سایت وجود دارند.

در این وبلاگ قصد داریم به اصول اولیه دیوارهای حائل ، کارهایی که انجام می دهند، نحوه کار و طراحی آنها و مروری کوتاه بر انواع اصلی دیوارهای حائل موجود داشته باشیم و بینشی از نحوه عملکرد آنها و همچنین مزایا و محدودیت‌های آنها ارائه کنیم.

چهار نوع اصلی دیوار حائل عبارتند از:

دیوارهای حائل گرانشی

دیوارهای حائل گرانشی از نیروی گرانشی وزن خود برای مقاومت در برابر فشار جانبی زمین از خاک پشت خود استفاده می کنند که از واژگونی و لغزش جلوگیری می کند. آنها ساده ترین و قدیمی ترین نوع دیوار حائل ثبت شده هستند و معمولاً از سنگ تراشی، آجر، بلوک های بتنی یا بتن انبوه ریخته شده در محل ساخته می شوند.

جاذبه_دیوارها

انواع دیوارهای حائل

دیوارهای حائل گرانشی معمولاً در پایه خود عریض‌تر هستند، با وجوه شیب‌دار، که آنها را قادر می‌سازد در برابر فشارهای جانبی زمین بالاتر در عمق مقاومت کنند. این بدان معناست که در حالی که ساخت آنها آسان است و برای ارتفاعات حفظ شده تا حدود 3 متر مناسب است، هر ارتفاع بالاتری داشته باشد و تمایل به اشغال فضای بیش از حد دارند و در نهایت برای زمین زیر سنگین هستند و منجر به از بین رفتن ظرفیت باربری می شوند. این می تواند منجر به عدم توانایی دیوار در حفظ خاک شود.

دیوارهای نگهدارنده کنسول

دیوارهای کنسول با استفاده از بتن مسلح، با فونداسیون L شکل یا T شکل معکوس ساخته می شوند. تنش عمودی پشت دیوار به فونداسیون منتقل می شود و از واژگونی ناشی از فشار جانبی زمین از همان توده خاک جلوگیری می کند.

دیوار کنسول

علاوه بر این، فونداسیون T شکل از وزن خاک (و در نتیجه تنش عمودی) در جلوی دیوار سود می برد و پایداری بیشتری را فراهم می کند. فونداسیون ها گاهی اوقات شامل یک “کلید” در پایه خود می شوند که برای جلوگیری از شکست لغزش به زمین می چسبد.

مزیت بزرگ دیوارهای کنسولی در مقایسه با سایر انواع دیوارهای حائل این است که پس از ساخته شدن فضای کمی را اشغال می کنند و برای ارتفاعات نگهدارنده تا 5 متر مناسب هستند. با این حال، ساخت و ساز به فضای پشت دیوار نیاز دارد، بنابراین آنها به ویژه برای حفظ شیب های موجود مناسب نیستند، مگر اینکه پشتیبانی موقت در طول ساخت و ساز ارائه شود.

دیوارهای حائل تعبیه شده

دیوارهای حائل تعبیه شده برای تشکیل سازه های زیرزمینی نزدیک به سطح مانند زیرزمین ها، پارکینگ ها و ایستگاه های مترو استفاده می شوند. دیوارها می توانند بزرگ باشند – برای مثال، دیوارهای ایستگاه متروی وست مینستر در خط جوبیلی در لندن، در مجاورت خانه های پارلمان، 40 متر عمق دارند.

این نوع دیوار حائل بسته به شرایط زمین، میزان آب بندی گودبرداری، قابلیت ساخت (یعنی زمان، هزینه و روش گودبرداری) و عمق حفظ شده مورد نیاز، با استفاده از روش های مختلفی ساخته می شود.

نمونه ای از دیوار حائل تعبیه شده 

برای حفاری‌های عمیق، روش‌ها شامل دیوارها و پانل‌های دیافراگمی، و همچنین شمع‌های بتنی حفره‌دار هستند، که در آن شمع‌ها یا در هم قفل می‌شوند (تقاطع) یا در کنار یکدیگر نصب می‌شوند (به‌هم پیوسته). همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است معمولاً برای حفاری های کم عمق و موقت از شمع های ورق و دیوارهای کینگ پست استفاده می شود.

دیوارهای حائل تعبیه‌شده مانند دیوارهای کنسول عمل می‌کنند و عمیق‌تر از حفاری گسترش می‌یابند تا از فشار زمین غیرفعال زمین در زیر استفاده کنند تا حداقل تا حدی با فشار زمین فعالی که بر دیوار بالا اعمال می‌شود خنثی کنند. پشتیبانی اضافی توسط تکیه گاه داخلی – معمولاً از دال پایه، دال زمین و هر دال کف میانی – یا توسط لنگرهای زمینی نصب شده از طریق دیوار ارائه می شود.

خاک تقویت شده یا دیوارهای حائل زمین با ثبات مکانیکی

آخرین، اما نه کم اهمیت، دیوارهای خاکی تقویت شده وجود دارد که گاهی اوقات به عنوان دیوارهای زمینی پایدار شده مکانیکی شناخته می شود. این نوع دیوار حائل از لایه‌های ژئوگرید برای تقویت خاک، افزایش ظرفیت باربری و افزایش مقاومت در برابر نشست تفاضلی استفاده می‌کند. من درباره این دیوارها با جزئیات بیشتری در وبلاگ ” دیوار خاک مسلح چیست؟ ” بحث کرده ام.

تصویر اصلی (1)

سیستم های دیوار و شیب تقویت شده

سیستم های دیوار و شیب خاکی تقویت شده  شامل بتن پیش‌ساخته، سیستم‌های بلوک مدولار با لایه‌بندی خشک (با امکان افزودن پوشش‌های معماری، بنایی یا آجری) است. پانل های بتنی پیش ساخته؛ دیوارهای گابیون و تخت خواب؛ و واحدهای مقاوم مناسب برای محیط های تهاجمی دریایی. راه حل های شیب خاک تقویت شده ما می تواند شیب های پوشش گیاهی با زوایای تا 70 درجه ایجاد کند.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما