بلاگ

تفاوت ژئوگرید و ژئوسل
77 / 100

بررسی کلی تفاوت ژئوگرید با ژئوسل

تفاوت ژئوگرید و ژئوسل بیشتر در ساختار آن ها است. هر دوی این مواد بخشی از دسته ژئوتکنولوژی هستند. آن ها مواد های محکمی هستند که برای قرار دادن روی یک بستر استفاده می شوند از فرسایش بیش از حد خاک و ضعف ساختاری جلوگیری می‌کنند.
ژئوتکستایل ها برای اهداف جداسازی، فیلتراسیون و زهکشی تولید می شوند، در حالی که ژئوگریدها به طور خاص به عنوان یک ماده تقویت کننده تولید می شوند.

در حالی که می توان از هر یک از راه حل ها استفاده کرد، بسته به پروژه ای که در حال تکمیل آن هستید، ممکن است یک ماده نسبت به دیگری مزیت های مشخصی داشته باشد.

در این مقاله، تفاوت بین ژئوسل‌ و ژئوگرید را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم به شما در تصمیم گیری کمک کنیم که با توجه به نیاز هایتان بهترین تصمیم را بگیرید.

3 فاکتور اصلی در مقایسه ژئوسل و ژئوگرید

فاکتور های مهمی برای مقایسه تفاوت ژئوگرید و ژئوسل وجود دارند. در این بخش با بررسی سه فاکتور اصلی و مهم انتخاب را یرای شما آسان می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ساختار فیزیکی و پشتیبانی

یکی از تفاوت ژئوگرید و ژئوسل ساختار آن ها است. ژئوسل یک ساختار مشبک عمیق و سه بعدی است، در حالی که ژئوگرید معمولاً دو بعدی است. ژئوسل ها به شکل ساختاری لانه زنبوری به هم متصل می‌شوند. همان‌طور که از نام آن پیداست، ژئوگرید ها شبیه یک شبکه تنگ هستند.

ژئوسل ها ساختار های عمیق و سه بعدی هستند. آن ها در الگویی که بسیار شبیه یک لانه زنبوری تاشدنی است به هم متصل می شوند و صفحاتی از سلول های جیب‌مانند را فراهم می کنند که حاوی هر ماده‌ای است که شما انتخاب می کنید.

این ساختار چند مزیت مشخص را ارائه می دهد. برای مثال، با گذشت زمان، این منجر به فرسایش آب و هوایی، فشرده شدن یا جابه‌جایی مواد به مراتب کمتر می‌شود.

از طرف دیگر ژئوگریدها دو بعدی هستند. این بدان معنی است که آن ها انعطاف  پذیری بیشتری دارند اما پشتیبانی را به شدت کاهش می دهند. راه حل این مشکل ایده آل نیست زیرا نیاز به لایه بندی ژئوگریدهای جدا کننده بر روی یکدیگر دارد. حتی زمانی که بیش از 3 لایه استفاده می شود، باز هم مشکلات پشتیبانی را به طور کامل حل نمی کند و شما را مستعد فرسایش توسط آب و هوا، فشرده شدن و زهکشی ضعیف، می کند.

به این ترتیب، ژئوگرید ها معمولاً در جاهایی استفاده می شوند که جداسازی نازک یا پشتیبانی از بالای انعطاف پذیر مورد نیاز استیکی از این موارد ایمن سازی لایه بالایی، خارجی یک شیب خاکریزی است.

محدودیت پر کردن مواد

بار دیگر ساختار دو بعدی و سه بعدی این دو بیشترین تأثیر را بر روی مواد پرکننده دارند. از بین این دو ماده، ژئوسل ها توانایی پشتیبانی از انواع مواد اولیه بیشتری را دارند.

این ویژگی ژئوسل ها بسیار کار شما را راحت می کند زیرا شما می‌توانید کار خود را در مناطق بیشتری پیش ببرید همچنین وقت و هزینه کمتری را استفاده کنید.

ژئوگریدها بسیار پیچیده تر هستند. سطح پایین‌تر پشتیبانی اولیه آن‌ها، تعداد و اثربخشی پرکننده‌های مختلف را کاهش می‌دهد و در نتیجه نیاز به استفاده از مصالح با درجه‌بندی خوب و با کیفیت بالا دارد.

بسته به اندازه موقعیت مکانی شما و شرایط خاک از قبل موجود، هزینه این نوع پر کردن می تواند به سرعت افزایش یابد – هر گونه صرفه جویی حاصل از کاهش هزینه خود ژئوگریدها را کاهش می دهد.

عملکرد بیش از زیرشاخه های نرم

بسته به موقعیت مکانی شما، ممکن است با مشکل ساختن بر سر یک زیربنای نرم روبرو باشید. حتی با آماده سازی مناسب، این مشکل همیشه نمی تواند به طور کامل حل شود و ژئوسل ها را به انتخاب ایمن تر و اقتصادی تری برای ادامه ساخت و ساز تبدیل می کند.

به دلیل پشتیبانی قوی عمودی هر سلول، ژئوسل ها در طول زمان کمتر مستعد خم شدن و فرورفتن در زیر لایه هستند. این استحکام همچنین نصب آن‌ها را آسان‌تر می‌کند و به سادگی در موقعیت باز شده با زیرلایه پر می‌شوند.

برای جاده ها یا سایر سطوح باربر، این امر با پشتیبانی بی نظیر از سطح زیرین جاده در درازمدت در زمان و هزینه صرفه جویی می کند. هرچه این پشتیبانی کمتر جابجا شود، آسیب جاده کمتر خواهد شد.

ژئوگریدها روی بسترهای نرم عملکرد خوبی ندارند زیرا نصب مواد انعطاف پذیر نازک به درستی دشوار است. به منظور پشتیبانی، ژئوگریدها باید مسطح و کشیده شوند – کاری که انجام آن در زیرسازی هایی که شرایط اولیه را ندارند بسیار دشوار است.

علاوه بر این، برای تحمل بارهای سنگین مانند تردد وسایل نقلیه، گاهی 2 یا 3 لایه ژئوگرید باید روی هم قرار گرفته و پر شود تا اثر مطلوب داشته باشد. به این ترتیب، هزینه پروژه شما با هر لایه مورد نیاز افزایش می یابد.

یکی از تفاوت ژئوگرید و ژئوسل در نصب آن ها مشخص می‌شود. نصب نادرست و انعطاف پذیری عمودی طبیعی علاوه بر اینکه جاده را با پشتیبانی ضعیفی نمی‌کند، می‌تواند منجر به افتادگی شود و در نهایت باعث ایجاد ترک‌ها و آسیب‌های ساختاری عمده به سطح بالا شود. با گذشت زمان، نتیجه جاده ای خواهد بود که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و پرهزینه دارد که در غیر این صورت می شد از آن اجتناب کرد.

حال با توجه به مواردی که مورد برای بررسی یکی از تفاوت ژئوگرید و ژئوسل قرار دادیم به نظر شما کدام مورد بهتر است؟

چرا آرین خاک ایرانیان؟

شما برای خرید و نصب ورقه‌های ژئوممبران، ژئوسل، ژئوگرید و … با خیال راحت می‌توانید تمام کارها را به شرکت آرین خاک ایرانیان بسپارید. شرکت آرین خاک ایرانیان به‌منظور ارائه طیف وسیعی از خدمات مربوط به فعالیت‌های ژئوسنتتیک، ژئوتکنیک و آزمایشگاه در راستای نیل به اهداف عالی و فعالیت در طرح‌های عمرانی و آبادانی با سرمایه‌گذاری و مدیریت بخش خصوصی تأسیس و به ثبت رسیده است.

این شرکت در نصب ژئوممبران با شرکت‌های بزرگی همکاری داشته است. برخی از این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

  • وزارت امور خارجه
  • لشکر 27 سپاه محمد رسول‌الله
  • معاونت مهندسی سپاه محمد رسول‌الله
  • شرکت ملی گاز
  • شرکت پتروشیمی ایلام
  • شهرداری منطقه 9 تهران
  • شرکت آفتاب شرق
  • شرکت ملی نفت اردبیل
  • شرکت مدیریت و توسعه صنایع و پتروشیمی
  • پروژه عمرانی تونل صدر(ایزولاسیون تونل صدر نیایش)
  • شرکت کنترل ولت
  • شرکت متروی تهران و حومه

 

https://www.cotterillcivils.co.uk/blogs/news/geogrids-vs-geotextiles-the-differences

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما