بلاگ

کاربرد ژئوسل در کف سازی
88 / 100

بررسی کلی کاربرد ژئوسل در کف سازی

در مقاله های قبلی آرین خاک ایرانیان با ژئوسل ها آشنا شدید. ژئوسل ها زیر شاخه هایی از ژئوسنتتیک ها هستند. در این مقاله پس از توضیح کوچکی در مورد این مواد به بررسی جزئی کاربرد ژئوسل در کف سازی می پردازیم.

ژئوسل ها در حال گسترش پانل های سه بعدی هستند که از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی استر یا پلیمر دیگری ساخته شده اند. نوارهای اتصال در حین نصب منبسط می شوند تا دیوارهای ساختار سلولی انعطاف پذیر و سه بعدی تولید کنند که در آن مواد پرکننده مانند ماسه، خاک، سنگ و سایر مواد وارد و فشرده می شوند.

آن ها با ایجاد یک سیستم تخلیه آزاد مواد پرکننده را در جای خود نگه می دارد و با استفاده از تقویت کششی باعث محدودیت حرکت آن ها می شوند. در نتیجه، ژئوسل‌ها به خاک و مواد پرکننده سنگدانه کمک می‌کنند تا از نظر ساختاری و عملکردی بهتر عمل کنند.

هنگامی که فشار بر روی خاک در یک ژئوسل اعمال می شود، مانند کاربرد پشتیبانی بار، دیواره های سلولی محیطی در معرض کرنش های جانبی قرار می گیرند. در حالی که بارگذاری عمودی بر روی لایه داخلی باعث تنش و مقاومت جانبی قابل توجهی در سطح مشترک سلول-خاک می شود، منطقه 3 بعدی محصور شدن حرکت جانبی ذرات خاک را کاهش می دهد.

ژئوسل ها در ساخت و ساز برای تحمل بار و حفظ زمین و همچنین مدیریت فرسایش، تثبیت خاک، حفاظت کانال و تقویت سازه استفاده می شوند.

در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، آن ها برای اولین بار توسعه یافتند. ژئوسل‌ها ژئوسنتتیک‌هایی هستند که از نوارهای HDPE جوش داده شده با اولتراسونیک تولید می‌شوند و قبل از پر شدن، در محل گسترش می‌یابند تا ساختاری شبیه لانه زنبوری را تشکیل دهند.

ژئوسنتتیک یک ماده مصنوعی است که برای حمایت از زمین استفاده می شود.

این ویژگی های جزئی باعث شده‌اند که ژئوسل ها در زمینه های مختلفی کاربرد داشته باشند در این مقاله قصد داریم کاربرد ژئوسل در کف سازی را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع مختلف ژئوسل

برای آشنایی با کاربرد ژئوسل در کف سازی بهتر است ابتدا با انواع آن ها آشنا شوید تا درک بیشتری بر ساختار آن ها پیدا کنید. ژئوسل ها در انواع و مشخصات مختلف برای رفع انواع چالش ها با انواع خاک موجود هستند.

ژئوسل ها به دو نوع بدون حفره و حفره دار تقسیم می شوند. ژئوسل های حفره دار حاوی حفره های منظمی در دیواره های خود هستند که به توزیع تنش و کاهش اعوجاج کمک می کند. آنها از تعدادی نوار تشکیل شده اند که برای تشکیل سلول ها مرتب شده اند. استحکام نوار سوراخ شده و جوش یکپارچگی ژئوسل را تعیین می کند.

استحکام کششی ژئوسل و استحکام جوش درز با استفاده از دستگاه تست کشش تعیین می شود. استحکام جوش روی نوار باید برابر یا بیشتر از مقاومت کششی نوار باشد.

دیواره های ژئوسل های بدون سوراخ جامد و صاف هستند. معمولاً از یک ورق پلیمری با ساختار شبکه سه بعدی و پیوند پرچ یا جوش اولتراسونیک استفاده می شود.

این ها تنها دو نوع کلی از ژئوسل ها بودند که برای درک بهتر کاربرد ژئوسل در کف سازی باید با آن ها آشنا می شدید.

چرا ژئوسل؟

حتما تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که مزیت این ماده نسبت به سایر موارد ژئوسنتتیک چیست . چرا ما در این مقاله سعی داریم کاربرد ژئوسل در کف سازی را مورد بررسی قرار دهیم. همانند سایر ژئوسنتتیک ها ژئوسل ها دارای مزایا و معایبی هستند که آن ها را برای استفاده در صنعت کف سازی مناسب می کنند. برخی از این مزایا عبارت اند از:

قابلیت مقاومت حرارتی عالی – (رسانایی تایید شده 0.08 W/mK).

مقاومت فشاری بالا: ساختار شبکه مقاومت فشاری بالای > 570 کیلو نیوتن بر متر مربع ایجاد می کند.

سلول بسته – اثر مویرگی صفر

هدایت هیدرولیکی برتر: اندازه دانه یکنواخت و بدون ریزدانه بالاترین درجه ظرفیت زهکشی را بدون ایجاد نشست در ساختمان یا دال ایجاد می کند.

بی اثر: مطابق با بالاترین استانداردهای مصالح ساختمانی بی اثر است. آزمایشات لیچینگ هیچ گونه اثر نامطلوبی را نشان نداد.

100٪ زیست محیطی: ساخته شده از 99٪ شیشه بازیافت شده

وزن سبک: چگالی کم 150 کیلوگرم بر متر مکعب

مقاومت در برابر آتش: مطابق با نقطه پخت EN کلاس A1 بالای 700 درجه سانتیگراد.

مواد سازگار با سلامت: GEOCELL شیشه ای خالص، بی اثر، غیر سمی، بدون حلال، بدون فیبر، بوی خنثی، ضد حساسیت، از نظر رادیولوژیکی کاملاً ایمن است. ساختار شیشه ای آمورف از خطر سیلیکوزیس جلوگیری می کند

مقاوم: GEOCELL در برابر سرما، گرما، پوسیدگی، پیری، باکتری ها، رطوبت، اسیدها، حلال های آلی مقاوم است و هیچ میزبانی برای آفات، جوندگان و رشد کپک ایجاد نمی کند. GEOCELL® برای ترکیب با چسب های قلیایی مانند آهک، سیمان، شیشه آب و سایر چسب ها کاملاً مناسب است.

پایداری طولانی مدت: GEOCELL حتی پس از سال ها از نظر ابعادی پایدار است (بدون انقباض مواد، بدون تورم).

سازگار با محیط زیست: استفاده از شیشه بازیافتی پس از مصرف برای تولید GEOCELL باعث صرفه جویی در منابع طبیعی می شود.

درست مانند شیشه: قابل بازیافت است و از یک ساختمان پایدار در رابطه با LEED پشتیبانی می کند.

کاربرد ژئوسل در کف سازی به دلیل مزایای فوق توجیه می شود.

کاربرد ژئوسل در کف سازی
کاربرد ژئوسل در کف سازی

کاربرد کلی ژئوسل

علاوه بر کاربرد ژئوسل در کف سازی، ژئوسل ها کاربرد های بیشمار دیگه ای نیز دارند که برخی از آن ها عبارت‌اند از:

کف اسکلت چوبی

محوطه سازی.

مناسب برای ساخت و ساز زاویه دار.

پرکننده پشتی سبک (سقف طاقدار).

زمین های ورزشی / استادیوم

همچنین عایق بهتری را ارائه می دهد (تقریباً 20٪ از نظر عملکرد حرارتی بهتر از سنگدانه های خاک رس منبسط شده سبک وزن). بنابراین برای دستیابی به عملکرد حرارتی مشابه به عمق کمتری نیاز دارد.

انتخاب عایق مناسب به ویژه در ساختمان های قدیمی بسیار مهم است. فوم گلس GEOCELL یک لایه زهکشی و عایق را در یک محصول واحد ترکیب می کند، بنابراین عمق را کاهش می دهد.

مناسب برای زیرپایه های عایق در خانه های تک/چند خانواده، مدارس، استخرها

GEOCELL تحت تأثیر آب قرار نمی گیرد و از نظر محیطی سبز است. GEOCELL از شیشه های باطله ساخته شده است که می تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد یا دوباره بازیافت شود.

در این مقاله به کاربرد ژئوسل در کف سازی پرداحته ایم. امیدواریم مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. گروه آرین خاک ایرانیان ارایه دهنده انواع خدمات مربوط به محصولات ژئوسنتتیک می باشد برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

https://insulationmerchant.com/products/foam-glass-aggregate-2m-bulk-bag

https://www.mikewye.co.uk/product/foam-glass-insulation-aggregate/

https://dailycivil.com/geocell-in-road-construction-types-advantages-disadvantages-applications/

https://www.constructupdate.com/what-is-geocell/

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما