بلاگ

95 / 100

تفاوت بین ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته چیست؟

ژئوتکستایل چیست؟ ویژگی ها و تفاوت های ژئوتکستایل بافته شده و ژئوتکستایل غیر بافته چیست؟ مقاله زیر معرفی مفصل ژئوتکستایل بافته شده و ژئوتکستایل غیر بافته است.

ژئوتکستایل چیست؟

ژئوتکستایل نوعی ژئوسنتتیک مورد استفاده است. ژئوتکستایل ها انواع و مشخصات زیادی دارند که می توان آنها را بر اساس خواص مختلف طبقه بندی کرد. با توجه به طبقه بندی مواد، ژئوتکستایل دارای مواد PP و PET است. فناوری حذف، ژئوتکستایل ها را می توان به ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های غیر بافته تقسیم کرد.

ژئوتکستایل ایزولاسیون، فیلتراسیون و نفوذپذیری آب عالی دارد و در بسیاری از زمینه ها قابل استفاده است. امروز ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته را معرفی می کنیم و تفاوت های آن ها را با هم مقایسه می کنیم تا شما را بهتر بشناسید.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل ها

ژئوتکستایل بافته شده چیست؟

ژئوتکستایل بافته شده توسط حداقل دو گروه از نخ های موازی (یا رشته های مسطح) در هم آمیخته می شود. ما می‌توانیم نخ‌های تار و پود را با تجهیزات و فرآیندهای مختلف بافندگی در پارچه‌هایی مانند ژئوتکستایل ببافیم. نخ طولی در امتداد بافندگی را نخ تار می گویند که جهت پارچه نیز می باشد. گروه دیگر چیده شده نخ پود نام دارد. نخ های تار و پود را می توان در انواع مختلف از سه بافت اصلی با هم بافته کرد: ساده، جناغی و ساتن. ژئوتکستایل های بافته شده متداول شامل ژئوتکستایل های بافته شده با فیلم تقسیم شده (مواد PP) و ژئوتکستایل های بافته شده رشته ای (مواد PP، PET) هستند.

ژئوتکستایل ها در کاربردهای مختلف نیازهای متفاوتی دارند. بنابراین ژئوتکستایل های بافته شده دارای مشخصات ضخامت و چگالی متفاوتی هستند. استاندارد اجرایی ژئوتکستایل بافته شده GBT 17640-2008 است و عرض عموماً 1-5.2 متر است. 5.2 متر بزرگترین عرضی است که کارخانه های چینی می توانند در حال حاضر تولید کنند.

در مقایسه با ژئوتکستایل غیر بافته، ژئوتکستایل بافته شده با همان وزن نازک تر است، یعنی چگالی ژئوتکستایل بافته شده بیشتر است. زیرا نخ ژئوتکستایل ریسیده شده یک الیاف درشت است که توسط دسته های زیادی از الیاف پیچیده شده است. ژئوتکستایل های بافته شده دارای استحکام کششی بسیار قوی در هر دو جهت طولی و عرضی هستند و عموماً استحکام کششی طولی بیشتر از مقاومت کششی عرضی است، اما این دو می توانند با هم برابر باشند. ژئوتکستایل های بافته شده پایداری خوبی دارند و می توانند مصارف مختلفی را برآورده کنند. بنابراین در مهندسی ژئوتکنیک مانند رودخانه‌ها، سواحل، بندرها، بزرگراه‌ها، راه‌آهن‌ها، اسکله‌ها، تونل‌ها و پل‌ها استفاده می‌شود.

ژئوتکستایل بافته شده
ژئوتکستایل های بافته شده

ژئوتکستایل نبافته چیست؟

ژئوتکستایل نبافته نوعی ژئوتکستایل است که توسط الیاف بلند یا الیاف کوتاه که به صورت نامنظم و بدون بافته شدن در کنار هم ثابت شده اند تشکیل می شود. فرآیند ژئوتکستایل از گرما و فشار حاصل می شود. مواد ژئوتکستایل غیر بافته را می توان به PP و PET تقسیم کرد. فیبر خام را می توان به رشته های بلند و ژئوتکستایل رشته ای کوتاه تقسیم کرد. عرض یک ژئوتکستایل معمولاً 1-6 متر است. همچنین می توان ژئوتکستایل های وسیع تری تولید کرد. با این حال، به دلیل وزن سبک آن، ما اندازه زیر 6 متر را توصیه می کنیم.

در اینجا دو ژئوتکستایل معمولی نبافته را معرفی می کنیم.

1. ژئوتکستایل سوزنی رشته کوتاه

ماده اولیه ژئوتکستایل سوزنی فیبر کوتاه فیبر کوتاه پلی استر یا الیاف پلی پروپیلن است و طول آنها معمولاً 54-64 میلی متر است. با فرآیند تولید تجهیزات تولید غیر بافته مانند باز کردن، کارد کردن، بی نظمی (الیاف کوتاه در هم تنیده شده اند)، شبکه گذاری (در هم تنیدگی و تثبیت استاندارد)، سوزن زدن و غیره به پارچه تبدیل می شود.

استاندارد اجرایی ژئوتکستایل سوزنی الیاف کوتاه استاندارد اجرایی GB/T 17638-2017 می باشد. دارای خواص عالی مانند مقاومت در برابر اسید و قلیایی، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر پیری، استحکام بالا، اندازه پایدار و فیلتراسیون خوب است. می توان از آن برای تقویت مهندسی، جداسازی، فیلتراسیون و زهکشی استفاده کرد و در حفاظت از آب، بزرگراه ها، راه آهن و سایر زمینه ها استفاده می شود.

2. ژئوتکستایل با رشته بلند

استاندارد اجرایی ژئوتکستایل سوزنی الیاف کوتاه استاندارد اجرایی GB/T 17639-2008 می باشد. عرض می تواند 1-6 متر باشد.

ژئوتکستایل رشته بلند از الیاف بلند PP یا PET با ریسندگی و ادغام سوزنی ساخته می شود و الیاف به صورت ساختاری سه بعدی مرتب می شوند. فیبر ژئوتکستایل رشته بلند می تواند به طول چندین متر برسد و مشخصات محصول بین 80-1000 گرم در متر مربع است. ژئوتکستایل های رشته بلند به دلیل الیاف بلندتر، خواص مکانیکی بهتری نسبت به ژئوتکستایل های رشته کوتاه دارند. همچنین دارای عملکرد زهکشی عمودی و افقی خوب، عملکرد امتدادی خوب و عملکرد پایداری شیمیایی بالا مانند مقاومت بیولوژیکی، مقاومت اسیدی و قلیایی و مقاومت در برابر پیری است. در عین حال، ژئوتکستایل رشته طولانی نیز دارای طیف گسترده ای از اندازه منافذ، توزیع منافذ پرپیچ و خم، نفوذپذیری عالی و عملکرد فیلتراسیون است. بدین ترتیب،

ویژگی های ژئوتکستایل رشته ای بلند

1. استحکام: تحت مشخصات وزنی یکسان، استحکام کششی در تمام جهات بالاتر از سایر پارچه‌های غیر بافته سوزنی است. ضد اشعه ماوراء بنفش، با توانایی ضد اشعه ماوراء بنفش بالا.

2. مقاومت در برابر دمای بالا: مقاومت در برابر درجه حرارت بالا تا 230 ℃ است و یکپارچگی ساختاری و خواص فیزیکی اصلی هنوز در دمای بالا حفظ می شود.

3. نفوذپذیری و زهکشی صفحه: ژئوتکستایل رشته طولانی ضخیم و سوراخ شده با سوزن است، با زهکشی صفحه خوب و نفوذپذیری عمودی، و هنوز هم می تواند این عملکرد را پس از سالها حفظ کند.

4. مقاومت در برابر خزش: ژئوتکستایل رشته بلند نسبت به سایر ژئوتکستایل ها مقاومت در برابر خزش بهتری دارد، بنابراین عملکرد طولانی مدت خوبی دارد. می تواند در برابر فرسایش مواد شیمیایی رایج در خاک و خوردگی بنزین و گازوئیل مقاومت کند.

5. شکل پذیری: ژئوتکستایل رشته ای بلند تحت تنش خاصی کشش خوبی دارد به طوری که می تواند با سطوح پی ناهموار و نامنظم سازگار شود.

لاینر صاف ژئوممبران HDPE برای پروژه معدن طلا در تانزانیا
ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته

تفاوت بین ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته

1. در مقایسه با الیاف ماده خام، نخ ژئوتکستایل بافته شده ضخیم تر است زیرا توسط دسته های زیادی از الیاف تشکیل شده است. الیاف عرضی و طولی ژئوتکستایل های بافته شده بسیار منظم است.

2. در مقایسه با تراکم، ژئوتکستایل بافته شده با همان وزن نازکتر است، یعنی چگالی آن بیشتر است. برای همان طول رول ژئوتکستایل، قطر رول یک ژئوتکستایل بافته شده کوچکتر و فشرده تر از یک ژئوتکستایل غیر بافته است.

3. در مقایسه با مقایسه عملکرد، تفاوت بین ژئوتکستایل بافته شده و ژئوتکستایل غیر بافته نیز آشکار است. ژئوتکستایل های بافته شده دارای استحکام کششی قوی در هر دو جهت طولی و عرضی هستند، به همین دلیل است که به راحتی کشیده نمی شوند و بهتر می توانند شکل خود را حفظ کنند. در حالی که ژئوتکستایل نبافته شلتر چنین خاصیتی ندارد. در برخی از کاربردهای مهندسی که به استحکام کششی قوی و نیروی نگهدارنده نیاز دارند، ژئوتکستایل بافته شده انتخاب بهتری است.

4. در مقایسه با هزینه. از آنجایی که نیازهای ژئوتکستایل بافته شده بیشتر است، هزینه آن بیشتر از ژئوتکستایل غیر بافته است. بنابراین در پروژه هایی که نیاز به استحکام کششی بسیار بالایی ندارند، تنها به نفوذپذیری و فیلتراسیون/فیلتراسیون معکوس ژئوتکستایل نیاز است، بنابراین انتخاب ژئوتکستایل بدون بافت می تواند پاسخگوی نیازها باشد.

ژئوتکستایل

از میان ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته کدام بهتر است

در مقایسه با ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته، هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند، نه اینکه لزوماً کدام یک بهتر است:

  1. مزایا و معایب ژئوتکستایل های نبافته
    (1) مزایا: تهویه خوب، فیلترپذیری قوی، عملکرد عایق حرارتی خوب، جذب آب، ضد آب، کشش خوب، بدون آشفتگی، احساس خوب دست، نرم، سبک، الاستیک، قابل بازیابی، بدون جهت گیری پارچه، بهره وری بالا، سرعت تولید سریع، قیمت پایین، تولید انبوه و غیره.
    (2) معایب: استحکام و دوام نسبتاً ضعیف، قابل تمیز کردن نیست، به راحتی در زوایای قائم ترک می شود و غیره.
  2. مزایا و معایب ژئوتکستایل های بافته شده
    (1) مزایا: استحکام بالا می تواند استحکام و کشیدگی کافی را در شرایط خشک و مرطوب حفظ کند. مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت درازمدت به خوردگی در خاک و آب با سطوح مختلف pH؛ نفوذپذیری آب خوب، بین الیاف شکاف وجود دارد، بنابراین عملکرد تراوش آب خوبی دارد. خواص ضد میکروبی خوب، بدون آسیب به میکروارگانیسم ها و حشرات؛ ساخت و ساز راحت؛ مشخصات کامل
    (2) معایب: در مقایسه با ژئوتکستایل های غیر بافته، عیب اصلی ژئوتکستایل های بافته شده این است که عملکرد فیلتر کردن (یعنی زهکشی صفحه) را ندارند و هزینه نسبی آن بیشتر است.
    به طور کلی انتخاب بین ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته عمدتاً به نیاز پروژه بستگی دارد. به عنوان مثال، ژئوتکستایل های بافته شده در تقویت و تقویت مهندسی ژئوتکنیک موثرتر از ژئوتکستایل های بدون بافت هستند.

ساخت و نصب ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته

از آنجایی که ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته هنوز مواد انعطاف پذیر هستند، باید سعی شود از سوراخ، آسیب، مقدار کشش و سایر مشکلات در کاربرد عملی جلوگیری شود. در زیر برخی از اقدامات احتیاطی برای نصب ژئوتکستایل های بافته شده و ژئوتکستایل های نبافته ذکر شده است.

1. ابتدا اقدامات حفاظتی در هنگام حمل و جابجایی ژئوتکستایل های بافته شده و نبافته انجام خواهد شد. پس از حفاری گودال به پاکسازی سنگ ها و اقلام موجود روی زمین توجه کنید و سعی کنید زمین ساختمانی صاف و عاری از اجسام سخت تیز باشد.

2. در صورت انباشته شدن، صاف قرار می گیرد. از قرار دادن در مکان‌های مرطوب یا حوض‌دار خودداری کنید، زیرا رطوبت بیش از حد ممکن است بر جوش و استفاده از ژئوتکستایل‌های بافته شده و نبافته تأثیر بگذارد.

3. در طول تخمگذار ژئوتکستایل، از ضربه زیاد توسط یک نیروی خارجی اجتناب کنید. به طور خاص، سوراخ شدن ممکن است باعث آسیب به ژئوتکستایل و نشتی شود. اگر ژئوتکستایل بافته شده و نبافته آسیب دیده باشد، باید تعمیر یا با شیب جدید جایگزین شود. به طور خلاصه، لازم است اطمینان حاصل شود که از لاینرهای جدید و کامل ژئوتکستایل برای ساخت و ساز در پروژه استفاده می شود.

4. تمام محصولات ژئوتکستایل بافته شده و نبافته دارای مقدار مشخصی تغییر شکل و انبساط هستند. هنگام سنگفرش ژئوتکستایل، فضای تغییر شکل مشخصی برای جلوگیری از سفت شدن بیش از حد سطح پد در نظر گرفته می شود. به طور کلی، ضریب کششی حداقل 10٪ رزرو می شود

5. ژئوتکستایل های بافته شده و غیر بافته شده توسط شیب های مختلف مونتاژ می شوند، بنابراین اتصالات جوش داده یا دوخته می شوند. توجه داشته باشید که عرض قسمت روی هم رفته به طور کلی 7-15 سانتی متر است. ژئوتکستایل بافته شده و نبافته باید جوش داده و دوخته شود تا از عدم وجود شکاف اطمینان حاصل شود، بنابراین از اثر اتصال ضد نشت ژئوتکستایل بافته شده و غیر بافته اطمینان حاصل کنید.

شرکت آرین خاک ایرانیان یک تولید کننده حرفه ای مواد ژئوتکنیکی است. ما می توانیم راه حل ها، محصولات و خدمات حرفه ای ضد نشت را ارائه دهیم. اگر در مورد ژئوتکستایل ها و ژئوممبران ها سوالی دارید، لطفا با ما تماس بگیرید. مشتاقانه منتظر دیدار شما هستیم!

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما