بلاگ

سد
83 / 100

مهم‌ترین سدهای جهان شامل مواردی چون سدهای هوور، پاناما، آسوان، و همچنین سدهای سد بنا، سد تاریخچه چین، و سد گابریل هوروسا در برزیل می‌شوند.

سدها برای ذخیره آب شرب و غیر شرب، جلوگیری از سیل‌ها و جلوگیری از طغیان‌های آبی ساخته شده اند. سدسازی در جهان به خصوص اروپا تاریخچه‌ای طولانی و بلند دارد و بعضی از این سدهای شگفت‌انگیز جاذبه گردشگری به حساب می ایند.

 

blank

 

سد گوری

این سد در سال  ۱۹۶۳ ساخته شد و بسیار کاربرد دارد.  ظرفیت مخزن ان  ۱۳۵ میلیارد متر مکعب است.  آدرس سد گوری  ونزوئلا، در ایالت بولیو می باشد.

سد گوری جز پنجمین  سد بزرگ جهان می باشد. این سد خاکی بتونی ۱۳۰۰ متر طول و ۱۶ متر ارتفاع و بلندی دارد. نیروگاه برقابی این سد ۱۰,۲۳۵ مگاوات انرژی تولید می‌کند و جالب است بدانید  ۷۰ درصد از نیاز کشور ونزوئلا به برق را تامین می نماید.

سد گوری یکی از بزرگ ترین  سد‌های جهان است و ظرفیت ان  معادل ۱۰ هزار مگاوات تولید انرژی می باشد؛ به‌ همین علت  با نام نیروگاه برق آبی سیمون بولیوار است. این سدزیبا و بزرگ ۱۶۲ متر ارتفاع و ۷٫۵ کیلومتر طول و بلندی  دارد که آن را تبدیل به طولانی ترین سد جهان کرده است.

 

در سد گوری ذوق هنری بسیار زیادی به کار گرفته شده است. هنرمند معروف «کارلوس کروز دایز» (Carlos Cruz Diez)، یکی از اتاقک‌های این نیروگاه را با الگوی شگفت‌انگیزی از نوارهای عمودی رنگارنگ طراحی نموده است.

 

سد هوور

 

سد هوور یکی از مهم‌ترین سدهای جهان واقع در رودخانهٔ زرد چین است. این سد، که در سال 2006 تکمیل شده، علاوه بر تولید برق، به کنترل سیلاب‌ها، ارتقاء حمل و نقل رودخانه‌ای و تأمین آب برای مناطق اطراف نیز کمک می‌کند. این سد با ارتفاع 185 متر و طول 2.3 کیلومتر، بزرگترین سد آبی و تولیدکنندهٔ برق جهان است.

blankسد پاناما

 

سد پاناما یکی از سدهای مهم در کشور پاناما است که رودخانهٔ چاگرس را در دهانهٔ کانال پاناما مسدود می‌کند. این سد برای کنترل آب و تنظیم جریان آب در کانال پاناما ساخته شده است و در کنترل سطح آب دریاچه‌های مصنوعی مختلف نیز نقش دارد. این سد به عنوان یک ابزار اساسی در عبور و مرور کشتی‌ها از کانال پاناما و در نهایت افزایش توان تردد کشتی‌ها در این مسیر مهم استفاده می‌شود.

 

سد اسوان

 

سد اسوان یک سد بزرگ در رود نیل در مصر است. این سد در دهه ۱۹۶۰ برای تنظیم جریان نهر نیل، کنترل سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی و برق تشییع شد. ساخت سد اسوان موجب ایجاد دریاچه ناصر نیز شد که یکی از بزرگترین دریاچه‌های مصنوعی جهان است. این پروژه باعث تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی گسترده‌ای شد و همچنان در دستور کار برخی موضوعات مرتبط با آن قرار دارد.

 

سد بنا

 

سد بنا یکی از مهم‌ترین سدهای جهان در ایران است که در رودخانهٔ کارون واقع شده است. این سد به منظور تنظیم جریان آب، تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی، تولید برق و کنترل سیلاب‌ها ساخته شده است. ساخت سد بنا باعث ایجاد دریاچه‌ای به نام دریاچه بنا گردیده که منطقه‌ای گردشگری و تفریحی نیز به وجود آورده است. این سد یکی از نمادهای مهم توسعهٔ زیرساختی و منابع آب در ایران محسوب می‌شود.

 

سد سه‌شنبه در چین

این سد در رودخانهٔ چانگ‌جیانگ در چین قرار دارد و بزرگ‌ترین سد آبی و تولیدکنندهٔ برق جهان است. تکمیل این سد در سال 2006 به تولید برق، کنترل سیلاب‌ها، تنظیم آب‌های رودخانه و تأمین آب برای کشاورزی کمک می‌کند. این پروژه بزرگ تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی گسترده‌ای داشته و همچنان به عنوان یک نماد از توانمندی‌های فناوری و زیرساختی چین شناخته می‌شود.

 

 

سد گابریل دی هوروسا

سد گابریل دی هوروسا یک سد در کشور برزیل است. این سد در رودخانهٔ زامبزی در منطقهٔ آمازون واقع شده و بزرگ‌ترین سد آبی جهان به حساب می‌آید. ساخت این سد در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به پایان رسید. هدف اصلی از ساخت این سد، تأمین انرژی برق و کنترل سیلاب‌ها در منطقه است. سد گابریل دی هوروسا به دلیل تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی گسترده‌ای که داشته، موضوع جدال‌ها و مناقشاتی بوده است.

 

سد زیمبابوه

 

سد زیمبابوه، یا به عبارتی سد ویکتوریا، در رودخانهٔ زامبزی واقع شده است و مرز بین زیمبابوه و زامبیا را عبور می‌کند. این سد یکی از بزرگترین سدهای آبی و تولیدکنندهٔ برق جهان است. ساخت سد ویکتوریا باعث ایجاد دریاچهٔ کریبا به مساحت بسیار بزرگی شد که تأثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی گسترده‌ای داشته است. این سد به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی معروف در آفریقا محسوب می‌شود.

 

سدbratsk

 

سد براتسک یک سد در رودخانهٔ انگارا در روسیه است. این سد بزرگ در استان ایرکوتسک قرار دارد و به تولید برق و کنترل جریان آب در این منطقه کمک می‌کند. سد براتسک یکی از بزرگترین سدهای آبی جهان است و در دهه ۱۹۶۰ به بهره‌برداری رسید. تأسیس این سد باعث ایجاد دریاچهٔ بزرگی به نام دریاچه براتسک شده است که منطقه‌ای برای تفریح و مناظر طبیعی در روسیه ایجاد کرده است.

 

سد akosombo

 

سد آکوسومبو یک سد در رودخانهٔ ولتا در کشور غنا واقع شده است. این سد در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و به تولید برق و تأمین انرژی برای غنا کمک می‌کند. در اثر ساخت این سد، دریاچه آکوسومبو به وجود آمد که مساحت بزرگی از این منطقه را پوشش می‌دهد. سد آکوسومبو از نظر اقتصادی و انرژی‌ای بسیار اهمیت دارد و به عنوان یکی از علامت‌های توسعه در غنا شناخته می‌شود.

 

سد ونزوئلا

 

سد ونزوئلا ممکن است به سد کاراکاس در ونزوئلا اشاره داشته باشد. این سد در رودخانهٔ گوایره واقع شده است و به تولید برق و تأمین انرژی برای مناطق مختلف ونزوئلا کمک می‌کند. این پروژه برق‌رسانی به مناطق شهری و روستایی را بهبود بخشیده و تأثیرات اقتصادی و اجتماعی زیادی داشته است. برای اطلاعات بیش تر  مقالات ارین خاک را بخانید.

 

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما