بلاگ

عایق بندی استخر
30 / 100

عایق بندی استخر

مکانی که برای ذخایر نگهداری آب، مانند استخر ها چون سایر سازه های دیگر که طراحی  و ساخته می شوند، نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه ای دارند و باید تا جایی که امکان دارد طول عمر آن ها را افزایش داد.

در نگهداری استخر عایق بندی خیلی مهم است.استخر ها دارای فضای سه بعدی هستند که به دو شکل بتنی و خاکی وجود دارند.در این مطلب روش های عایق بندی استخر ها را اشاره می کنیم و برای هرکدام توضیحات کوتاهی می دهیم.

کاربرد های عایق بندی استخر

عایق بندی استخر برای جلوگیری از به هدر رفتن آب از طریق نفوذ به لایه های زیرین خاک انجام می شود از طرفی دیگر با عایق بندی صحیح استخر می توانیم از نفوذ مواد دیگر به داخل آب جلوگیری کنیم.

برای این که بدانیم کدام روش مناسب تر و استفاده از کدام مواد عایق بندی استخر بهتر است اول باید مقدار بودجه ای که می خواهید هزینه کنید را در نظر بگیرید و سپس مقدار فضایی که برای این کار در نظر گرفته اید و هدف از ساخت استخر و کاربرد های آن در جهت تعیین نوع مصالح مهم هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای ترمیم استخر های ژئوممبران میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

هر سازه که محل نگهداری آب است دو نوع فشار آب را باید تحمل کند.

  1. آب بندی فشار مثبت که آب داخل سازه به دیواره ها فشار وارد می کند.
  2. آب بندی فشار منفی هم وجود دارد که سیالاتی مانند آب از خارج به دیواره های استخر وارد می کنند و به همین دلیل است که عایق بندی دقیق بسیار کاربردی است چون که باعث جلوگیری از نفوذ آب از دو طرف به داخل سازه می شوند و طول عمر آن را افزایش می دهند و از شکستن و خرابی استخر و افزایش هزینه جلوگیری می کند.برای توضیحات بیشتر در خصوص احداث استخر آبیاری به لینک زیر مراجعه کنید.

آب بندی استخر آجری:

استفاده از آجر به عنوان مصالح مورد استفاده در استخر بسیار رایج است که از دلیل های آن می توان به در دسترس بودن مصالح و سادگی استفاده از آن اشاره کرد اما به دلیل نیروی وارد شده آب طول عمر آجر کم خواهد بود.برای حل این مشکل باید از میلگرد همراه با آجر استفاده کرد و به منظور جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت از قیرگونی یا ایزوگام استفاده می شود.به طور کلی ساخت استخر آجری با هسته بتن مسلح یا رویه پاششی بتن انجام می شود.

عایق بندی استخر بتنی چگونه است؟

یکی از پر کاربرد ترین ساخته های  بشر بتن است که متداول ترین آن از ترکیب سیمان، آب و سنگدانه به وجود می آید. بتن یک جسم متخلخل است و عایق بندی آن از این جهت اهمیت دارد که آب و دیگر مایعات از داخل آن عبور کرده و به سطح بیرونی می رسد بنابر این عایق بندی باید با دقت انجام شود.

عایق بندی استخر سرامیک

استخر هایی که با سرامیک ساخته می شوند باید در برابر سرما و گرما مقاومت از خود نشان دهد و نباید رسوب بگیرد و روی آن ها لکه آب ایجاد شود. سرامیک ها نباید لغزنده باشند و باید در برابر انقباض و انبساط مقاوم باشند. جهت جلوگیری از نفوذ آب باید پودربندکشی در بین تمامی مرز های سرامیک و کاشی نفوذ کند.

عایق بندی استخر سنگی

سنگ ها یکی از متریال قدیمی برای ساخت استخر شناخته می شوند.اگر میخواهید استخر خود را به وسیله انواع ریز و درشتی سنگ ها طراحی کنید باید از سنگ هایی استفاده کنید که نسبت به نور خورشید یا سایش مقاوم باشند. همچنین در مقابل سرما و گرما مقاوم باشند و برابر مواد شیمیایی مثل الکل آسیب نبینند و لکه روی آن ها ایجاد نشود.

عایق بندی استخر سیمانی

بیشتر استخر ها با سیمان ساخته می شوند اما عایق بندی اهمیت زیادی دارد چرا که اگر یک درز میان این مواد سیمانی وجود داشته باشد در نهایت باعث ترک استخر می شود.

بهترین روش های عایق بندی استخر سیمانی به دو صورت انجام می شود:

روش اول این است که هنگام تهیه از مواد ضد آب مانند کریستال شونده ها استفاده شود.

روش دیگر این است که پس از آن که استخر آماده شد از مایع عایق بندی استخر استفاده شود مثلا یک لایه مواد ضد آب مانند ضد آب مایع و عایق رطوبتی استخر نانو یا رنگ روی آن اعمال شود.

 

روش های مختلف عایق بندی استخر شامل :

  1. آب بندی استخر با ژئوممبران: ژئو ممبران که عمدتا از مواد پلی اتیلن ساخته می شود یک عایق مقاوم با نفوذ پذیری تقریبا صفر است. از دیگر مزیت های استفاده از ژئوممبران می توان به مقاومت در برابر سرما و گرما، اشعه یو وی و مواد شیمیایی اشاره کرد.

علاوه بر این به دلیل انعطاف پذیری بالا در شرایط سخت با استقبال زیادی مواجه شده و بسیار مورد توجه قرار می گیرد. از دلیل محبوبیت آب بندی استخر با ورق ژئوممبران این است که نیاز به زیر ساخت خاصی ندارد و فقط خاک باید نرم و الک شده باشد.

روش های مختلف برای آب بندی استخرعایق بندی استخر با سیمان

دو ویژگی اصلی به دلیل استحکام کافی، سخت و سفت شدن بسیار سریع کارایی راحت و مقاومت خوب در برابر رطوبت اشاره کرد.

عایق بندی استخر با آهک

امروزه یک نحوه آب بندی استخر از ترکیب آهک با دیگر مواد به دست می آید که برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق بندی استخر با قیر

عایق بندی با قیر یکی از قدیمی ترین روش های ضد آب کردن سازه ها مثل مخازن آب و استخر محسوب می شود. هرچه تعداد قیرگونی ها بیشتر باشد، مثلا دو یا سه لایه باشد، عمل عایق کاری با دوام تر و بهتر است.

عایق بندی استخر با مواد نانو

عایق بندی استخر با مواد نانو یکی از جدید ترین فناوری هایی است که در مقایسه با خیلی از روش ها سالم تر و آسان تر است.عایق رطوبتی نانو در برابر مایعاتی چون آب غیر قابل نفوذ بوده و در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم است.

عایق بندی استخر با رنگ

رنگ استخر به دلیل شرایط فیزیکی که دارد بسیار مقاوم است و مقاومت فیزیکی زیادی را در شرایط حاد مکانیکی و فشار هیدرو استاتیک از خود نشان می دهد.

عایق بندی استخر با چسب بتن

یکی از پر کاربرد ترین روش های عایق بندی استخر استفاده از چسب بتن است که به چهار روش خام، دوغاب کاشی کاری، ملات پلاستر و طرح اخنلاط بتن استفاده می شود.

تیم آرین خاک ایرانیانمی تواند به شما برای عایق بندی استخر کمک کند .

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما