بلاگ

سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران
82 / 100

سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران

آرین خاک ایرانیان یکی از معدود شرکت ها در زمینه راه اندازی سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران در ایران می باشد. شرکت ما با تفکر و برنامه ریزی مناسب توانسته است سد های باطله‌ای پایدار بسازد و از نشت آن ها جلوگیری کند.

سدهای باطله یک خطر بالقوه برای جامعه و محیط زیست هستند. برخلاف سد های نگهدارنده، سالانه حوادث متعددی در سد های باطله رخ می دهد. حتی زمانی که سد ها پایدارند، نشت از طریق بدنه سد باطله (به دلیل سمی بودن باطله های موجود) اتفاق می افتد.

در اینجا است که ساخت سد های باطله اهمیت زیادی پیدا می کند. آرین خاک ایرانیان با راه اندازی سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران توانسته از ریزش و نشت بسیاری از سد های باطله جلوگیری کند.

استفاده از سیستم های ژئوممبران آرین خاک ایرانیان به عنوان روکش، امکان ساخت ایمن و مطمئن سد های باطله را فراهم می کند. ژئوممبران ها باعث جلوگیری از نفوذ آب می شوند بنابراین استفاده یک سد ضد آب ایجاد می کنند که می تواند نشست های بزرگ در بدنه سد و بین بدنه سد و سازه های بتنی را تحمل کند، می تواند بارگذاری لرزه ای را تحمل کند، حجم پر شدن و زمان ساخت را کاهش می دهد.

آن ها می توانند پس از ساخت و ساز مراحل سد نصب شوند و باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه کلی پروژه شوند.

جلوگیری از نشت با پوشش محافظ

در بسیاری از معادن یا پروژه‌ ها از سیستم های پوشش ژئوسنتتیک برای مهار زباله های خود استفاده می‌کنند. آرین خاک ایرانیان در دهه گذشته سخت کار کرده است تا تفاوت های ظریف هر نوع ضایعات را درک کند تا بتواند بهترین سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران را راه اندازی کند.

تیم ما روی پروژه های بسیاری کار کرده است تا از این طریق بتواند به طراحان، پیمانکاران و صاحبان معادن در انتخاب مواد مناسب برای ساخت سد های باطله خود کمک کند. برخی از این این پروژه ها عبارت‌اند از:

  1. آزمایش های متعدد برای درک نحوه تعامل اجزای سیستم
  2. مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
  3. سازگاری شیمیایی هر محصول با جریان زباله

کار با آرین خاک ایرانیان به بسیاری از مهندسان کمک کرده است تا با کاهش قابل توجه ریسک و هزینه (در مقایسه با سیستم‌های پوشش سنتی یا استاندارد) عملکرد بهتری ارائه دهند.

4 مورد از مزایا ژئوممبران در تاسیسات باطله

همانطور که دریافتید وجود سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران بسیاری از مشکلات سیستم سنتی را بر طرف کرده است. استفاده از ژئوممبران در تاسیسات  باطله مزایای دیگری نیز دارد. 4 مورد از مزایای اصلی آن عبارت‌اند از:

شماره 1 – تثبیت شیب و محافظت در برابر فرسایش

ایمنی ژئوتکنیکی ساختار سد باطله یک نگرانی اصلی است. اولین گام، درک پارامتر های مکانیکی و الاستیسیته برای ایجاد جا به جایی بالقوه، توجه ویژه به موقعیت هایی است که تجمع مواد شیمیایی موجود در سد های باطله می تواند منجر به نشت سد شود.

ژئوممبران های ساختار یافته می توانند باعث پایداری شیب بشوند. آن ها به عنوان مکانیسم های تثبیت کننده در شیب های تند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند.

به عنوان مثال، آزمایشات دقیق آزمایشگاهی و مزرعه ای با استفاده از خاک بسته بندی شده در جعبه هایی با زاویه شیب 50٪. نمونه های آزمایشگاهی به صورت جداگانه در معرض طوفان های بارانی شبیه سازی شده (122 میلی متری) قرار گرفتند.

ژئوممبران های آزمایش شده به طور قابل توجهی جریان آب را کاهش می دهند و تاثیر قطرات باران را از بین بردند.

استفاده از ژئوممبران ها بر روی خاکریز یا دیواره های سد می تواند باعث کاهش فرسایش و افزایش مقاومت شود. از ژئوممبران ها حتی برای خط کشی شیب های سنگی نیز می توان استفاده کرد.

شماره 2 – سیستم تخلیه موثر در تاسیسات باطله

زهکشی کافی برای تمام سازه های ژئوتکنیکی، به ویژه برای سد های باطله ضروری است. ژئوممبران ها می توانند با حمایت از سیستم های زهکشی موثر، خطر تجمع سیال و مایع شدن مواد اشباع را به حداقل برسانند.

یک سیستم زهکشی معمولی شامل یک گودال جمع آوری برای جریان آب، پمپ و یک سیستم جمع آوری و تصفیه است. سیستم ایده آل مقدار آب ذخیره شده را به صفر می رساند.

با راه اندازی سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران و یک ژئوتکستایل فیلتر کننده می توانید به طور موثر آب را تخلیه کرده و تجمع رطوبت را کاهش دهید.

سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران

شماره 3 – ماندگاری طولانی و بادوام

عمر مورد انتظار از سیستم های نوین ساخت سد های باطله با ژئوممبران می تواند با توسعه فناوری تغییر کند. به همین دلیل آن ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند چندین دهه عمر کنند.

آستر های ژئوممبران پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) در صورت محافظت و نصب صحیح بیش از 100 سال عمر مفید دارند.

شماره 4 – حفاظت در برابر نشت و ادامه

آلاینده های خطرناک برای سلامتی انسان یکی از دغدغه های مهم در معدن، تولید و کشاورزی است. خوشبختانه، پیشرفت ها در روش های ساخت و ساز معدن و ژئوممبران ها، توانایی ایجاد موانع بهتر بین سد های باطله و محیط زیست را ارائه داده است.

ژئوممبران های مدرن می توانند در برابر تخریب ناشی از قرار گرفتن در معرض UV، واکنش های شیمیایی، اکسیداسیون و دما های شدید مقاومت کنند. علاوه بر این، انتخاب یک ژئوممبران از یک سازنده یا تامین کننده مجاز و قابل اعتماد برای اطمینان از استفاده از بالاترین کیفیت ژئوممبران و فناوری ضروری است.

ژئوممبران ها باید انعطاف پذیر و مستحکم باشند تا سال ها در برابر فشار ناشی از باطله ها و سیالات مقاومت کنند.

امروزه اکثر ژئوممبران ها از رزین پلیمری ترکیب شده با افزودنی ها (تثبیت کننده ها، کربن سیاه، روان کننده ها و آنتی اکسیدان ها) ساخته می شوند تا بتوانند عمر طولانی‌تری داشته باشند و در برابر تخریب مقاومت کنند.

ژئوممبران ها معمولاً از پنج نوع ماده از جمله HDPE ساخته می شوند که اغلب دارای مقاومت فشاری پایینی هستند و مقاومت شیمیایی بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند.

https://www.cgg.com/geoscience/satellite-mapping/minescope?gclid=Cj0KCQiAnNacBhDvARIsABnDa6-GMffb6mhR_Rq_O9IWtscFZsXAVgiqVaT8f6v9sILCD6r6SoOl3EsaAt9YEALw_wcB

https://agruamerica.com/top-4-benefits-of-geomembranes-in-tailings-facilities/

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما