بلاگ

سیستم های زهکشی در گود های ساختمانی
87 / 100

همه چیز در مورد سیستم های زهکشی در گود های ساختمانی

از مهم‌ترین الزامات یک ساختمان فونداسیون پایدار است زیرا ضعف در بنیان سازه کل ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد. راه حل استحکام ساختمان راه اندازی سیستم های زهکشی در گود های ساختمانی است.

سازندگان هنگام گود برداری ممکن است با آب در بستر سازه مواجه شوند که با افزایش عمق مقدار آب نیز افزایش می یابد. در واقع آب باعث زنگ زدگی می شود و  استحکام بنیان سازه را کم میکند.

همچنین وجود آب باعث نشست و کاهش ظرفیت باربری خاک، خوردگی ارماتور بتن، کاهش عمر ساختمان  و معایب دیگر می شود.

زهکشی در لغت به معنای خشکاندن می‌باشد و در اینجا  منظور فرایند هدایت و جلوگیری از نفوذ جریان آبرو  فونداسیون، دیوار های حائل در قسمت زیر سطحی سازه می‌باشد که فرایندی تخصصی است و باید توسط افراد ماهر و مجرب در این زمینه به کمک محصولات ژئوسنتیک انجام شود.

انواع روش های زهکشی گود های ساختمانی

زهکشی گود های ساختمان روش های مختلفی دارد به طور مثال سیستم زهکشی طبق منابع بهره برداری به دو نوع:

  1. دائمی
  2. موقت

تقسیم می شود.

1_دائمی: همان‌طور که از اسم آن مشخص است تا زمانی که سازه پا برجاست، عمر می کند و عملیات پمپاژ آب (برای ثابت نگه‌داشتن تراز آب) از چاه مادر صورت می گیرد. صرفا نیاز به بازبینی و تعمیر خواهد داشت.

2 _ موقت: پس از عملیات گود برداری پمپ آب چاه مادر را خاموش می کنیم.

سیستم های زهکشی در گود های ساختمانی
سیستم های زهکشی در گود های ساختمانی

انواع سیستم های زهکشی گود های ساختمانی

انواع سیستم های زهکشی گود های ساختمانی عبارت‌اند از:

1_ زهکشی عمیق: شامل تعدادی چاه و اتصال دهنده‌ی آن ها است. در تراز های مختلف ارتفاعی و ایستگاه پمپاژ ، حفاری شده تا ترازی پایین تر از کف گود و در محیط اطراف آن قرار میگیرد .

2_ زهکشی نیمه عمیق: مثل زهکشی نیمه عمیق شامل تعدادی چاه و اتصال دهنده آن  ها و دستگاه پمپاژ است با این تفاوت که در این روش چندین چاه وجود دارد و چاه ها در بستر گود حفاری می شوند و نیازی به حفاری عمیق نیست.

3_زهکشی سطحی در قسمت زیر فونداسیون:

شامل کانال های زهکشی پرشده با مصالح زهکشی، پتوی زهکشی، ایستگاه پمپاژ و…. می‌باشد.

عایق بندی زهکشی گود های ساختمانی

همان‌طور که قبلاً ذکر شد مراحل زهکشی فرایندی کاملا تخصصی است و باید توسط افراد ماهر انجام شود. شرکت آرین خاک ایرانیان با بیش از ده ها سال تجربه و به کارگیری نیرو های متخصص در زمینه راه اندازی و نصب سیستم های زهکشی در گود های ساختمانی، از بهترین ها در این زمینه می باشد.

عایق کاری(رطوبتی) گود اگر با استفاده از ایزوگام صورت پذیرد، نیاز به بستر سازی سازه خواهد داشت که متاسفانه علی رغم هزینه ‌و بستر سازی مناسب تنها پنج سال بدون ترک دوام می آورد و پس از آن کیفیت خود را از دست می‌دهد.

دیگر محصولات ژئوسنتتیک

همان‌طور که می دانید امروزه ژئوسنتتیک ها از مهم ترین سیستم های مورد نیاز بشر در اکثر صنایع هستند. در این بخش تعدادی از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

ژئوممبران:

از محصولات ژئوسنتتیکی جدید میتوان به ورق های  PVC و پای اتیلن اشاره کرد که به آن ها ژئوممبران گفته می شود و ضخامتی حدود 1.5 تا 4 میلی‌متر در عرض بین 1 تا 2 متر هستند.

از مزایای آن ها اتصال بدون چسب و جوش حرارتی می باشدو آن ها سد نفوذ ناپذیری در مقابل آب ایجاد می کنند.

ژئوگرید:

ژئوگرید به محصولات جدیدی که پلی استر یا پلی اتیلن یا ترکیب این دو ساخته شده‌اند گفته می شود. آن ها به صورت ورقه های مشبک هستند و خاصیت تقویت کنندگی دارند.

به طور مثال باعث تقویت شیب، افزایش مقاومت کششی و مکانیکی، مسلح کردن خاک و مانع از ریزش کوه، مسلح کردن دیوار گچی و ساختمانی و تثبیت شیب تند استفاده می شوند.

روش های زهکشی:

برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های زهکشی در گود های ساختمانی بهتر است در مورد انواع زهکشی اطلاعاتی داشته باشید. طبق تحقیقات به عمل آمده زهکشی ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

دسته اول زهکشی و کنترل فرآیند آب زیر زمینی به کمک انجماد:

این روش برای شن‌ و ‌ماسه مناسب‌تر است. برای گود برداری های عمیق به خصوص هنگامی که گود نزدیک سازه یا آب‌راه است مورد استفاده قرار میگیرد که با منجمد کردن خاک اطراف محل گود یه بند موقت ساخته می شود.

لوله های با قطر کمتر را در فاصله‌ی حدود یک متر از یکدیگر دور تا دور گود فرو می‌کنند، نکته‌ی حائز توجه این است که چیدمان لوله ها باید دایره‌ای باشد و سپس مایع منجمد کننده را به داخل لوله ها می فرستند(از این روش تا عمق سی متری هم میتوان استفاده کرد).

این روش بیشتر برای سازه های بزرگ و وسیع مورد استفاده قرار می گیرد و برای ساختمان خانه به‌صرفه نیست و توصیه نمی شود .

دسته دوم تحکیم شیمیایی خاک: خاک اشباع شده و به صورت گل و لای و‌توده ی نرم می‌باشد. سیلیکات سدیم یا کلرید منیزیم که خاصیت سخت کنندگی دارند و در سیمان و آهک یافت می شوند را به صورت ترکیب یا به تنهایی  با خاک مخلوط می کنند که به خاک استحکام می بخشد از این روش میتوان برای زهکشی و کنترل آب زیرزمینی برای پروژه های کوچک استفاده کرد.

دسته سوم زهکشی و کنترل آب زیرزمینی با حفر چاه عمیق:

زهکشی ها و ‌چاهک هوایی با اندازه مناسب در کناره ها یا در یک گوشه  گودال فونداسیون ایجاد می شود که زهکش ها آب را از کناره ها و ناحیه  محصور گودال فونداسیون جمع کرده و به چاهک منتقل می کنند که این آب به طور دائمی یا بصورت دستی مکانیکی، تخلیه می شود که ارزان ترین روش زهکشی است و در ساخت خانه ها با فونداسیون کم عمق هم استفاده می شود .

متخصصین زهکشی چه می کنند؟

طراحی انواع روش های زهکشی با توجه به شرایط سازه، مدل سازی زهکشی با کمک نرم افزار های ژئوتکنیک، تامین مصالح مورد نیاز زهکشی، اجرای انواع روش های زهکشی ساختمانی و نظارت بر اجرای اصولی کار بخشی از وظایف مهندسین زهکشی می باشد.

https://www.crunchbase.com/organization/daring-systems

https://outlook.office365.com/owa/calendar/DaringSystems1@NETORGFT2447473.onmicrosoft.com/bookings/

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما