بلاگ

تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل
83 / 100

بررسی کلی تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل

بسیاری از شرکت‌ها یا افراد هنگام خرید ژئوتکستایل و ژئوممبران دچار سردرگمی می‌شوند و این سؤال برایشان پیش می‌آید تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل چیست؟ امروز ما یک تحلیل ساده از سه جنبه ترکیب مواد، ویژگی‌های عملکردی و کاربردهای اصلی آن‌ها را به شما ارائه می‌دهیم.

شرکت آرین خاک ایرانیان بهترین ارائه‌دهنده انواع ورقه‌های ژئوتکستایل و ژئوممبران می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 ۵ مورد از مهم‌ترین تفاوت های ژئوممبران و ژئوتکستایل

تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل بسیار زیاد است. در این بخش قصد داریم تا آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم برخی از این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

1. نفوذپذیری

تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل در نفوذ پذیری بسیار واضح است. ژئوممبران نسبت به آب نفوذ ناپذیر است، در حالی که مواد ژئوتکستایل نفوذپذیر از آب هستند.

2. برنامه های کاربردی

پارچه های نبافته که در ژئوتکستایل ها استفاده می شود؛ معمولاً برای استحکام پی  استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن با چگالی بالا در ژئوممبران استفاده می‌شود و معمولاً برای جلوگیری از نشت استفاده می‌شود. کاربرد انواع ژئوممبران و ژئوتکستایل در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.

3. خصوصیات

برای درک بهتر تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل باید با خصوصیات آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. ژئوتکستایل دارای عایق زهکشی استثنایی، خواص ضد نشت و تقویت‌کننده و فیلتراسیون است. علاوه بر این، دارای ویژگی‌هایی مانند وزن کم، استحکام کششی بالا، نفوذپذیری، مقاومت در برابر حرارت و ضد یخ‌زدگی به دلیل پارچه ژئوتکستایل و ژئوتکستایل نبافته است. ژئوتکستایل در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

ژئوممبران از فیلم پلاستیکی استفاده می‌کند که یک ماده معروف ضد نشت است. دارای وزن مخصوص کوچک، ازدیاد طول قوی، چکش خواری، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت کم و مقاومت متوسط ​​در برابر سرما است.

مواد ژئوتکستایل و ژئوممبران، می‌توانند به‌تنهایی یا در ترکیب برای دستیابی به استحکام مورد استفاده قرار گیرند.

ژئوممبران معمولاً در ساخت‌وسازهای مرتبط با مهندسی استفاده می‌شود که در آن مواد ضد نشت برای خواصی مانند جداسازی، پایه‌های محکم، مواد زهکشی خوب و ضد ترک مورد نیاز است.

تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل در نحوه به کارگیری آن‌ها نیز می‌باشد. برای اهداف ضد فیلتر، ژئوتکستایل بسیار ترجیح داده می شود، در حالی که از ژئوممبران برای ضد نشت استفاده می‌شود.

ژئوتکستایل ها، همان‌طور که از نامش پیداست، از پارچه های نبافته ساخته می شوند و عمدتاً برای زیرزمینی یکپارچه استفاده می شوند. ژئوممبران از پلی‌اتیلن با چگالی بالا ساخته شده است که در درجه اول برای ضد نشت است.

ترکیب این دو ژئوممبران مرکب است که با خاصیت ضد تراوش قابل‌اطمینان‌تر، می‌توان آن را به یک‌پارچه یک غشا و دو پارچه و یک غشا تقسیم کرد. ژئوتکستایل بافته شده برای تثبیت خاک استفاده می‌شود.

4. انواع ژئوممبران

برای درک بهتر تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل باید با انواع آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. طیف گسترده‌ای از مواد ژئوسنتتیک در ژئوممبران وجود دارد که برای اهداف پوشش استفاده می‌شود. ژئوممبران در طرح ها و کیفیت های مختلف برای برآوردن بسیاری از الزامات موجود است.

برخی از انواع مهم ژئوممبران عبارت‌اند از:

پلی پروپیلن انعطاف پذیر دائمی (FPP)

Permaliner FPP نوعی ژئوممبران است که با استفاده از حداکثر پایداری تولید می شود. رنگش مشکی هست

در دماهای مختلف بسیار انعطاف‌پذیر است؛ زیرا از پلی پروپیلن ساخته شده است که آن را در بسیاری از کاربردها مناسب می کند. علاوه بر این، FPP در مقایسه با سایر مواد ژئوممبران چگالی بسیار پایینی دارد، بنابراین به راحتی برای پانل ها مستقر می شود.

پلی اتیلن انعطاف پذیر پرمافلکس (FPE)

پلی اتیلن انعطاف پذیر پرمافلکس (FPE) یک نوع مدرن ژئوممبران است. مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی پایه بسیار بالا است، همراه با انعطاف پذیری کمتری نسبت به Permaliner FPP. با این حال، هنوز هم توانایی خم شدن در صورت لزوم را دارد. معمولاً در پوشش مخازن مانند مخازن بتنی یا مخازن چوب استفاده می‌شود.

در آستر ثانویه مزارع پرورش ماهی نیز استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد Permaflex FPE در کانال‌های آبیاری و دریاچه‌های مصنوعی است.

Permaflex FPE مزایای زیادی دارد. این یک جایگزین عالی برای PVC برای پوشش مخازن است؛ زیرا در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. علاوه بر این، انعطاف پذیری و چکش خواری FPE به آن اجازه می دهد تا در اشکال مختلف قالب گیری شود. این یک ماده خوب مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز هست.

5. انواع ژئوتکستایل

برای درک بهتر تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل باید با انواع آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. ژئوتکستایل ها معمولاً برای بهبود خصوصیات خاک قبل از ساخت خاکریزها، جاده ها، خطوط لوله و سازه های نگهدارنده زمین استفاده می شوند. ژئوتکستایل ها عملکردهای مختلفی دارند که شامل فیلتراسیون، زهکشی، تقویت، بالشتک، ضد آب و جداسازی می شود.

ژئوتکستایل اساساً به دو نوع بافته شده و نبافته تقسیم می شود. انواع ژئوتکستایل ها بافته شده و نبافته می باشد.

ژئوتکستایل بافته:

از آن‌ها برای به دلیل توانایی زهکشی در فیلتر کردن بدون گرفتگی از یک پارچه نبافته استفاده می کنند و جاده های آسفالت نشده معمولاً از یک ژئوتکستایل بافته شده استفاده می کنند.

ژئوتکستایل نبافته:

الیاف منگنه پلی پروپیلن سوزنی در ژئوتکستایل های پلی پروپیلن نبافته (PP) استفاده می شود. چنین الیافی بریده می شوند، پخش می شوند و قرار می گیرند، پس از آن با دقت سوزن می شوند، بررسی و نورد می شوند. خروجی تولید شده از این فرآیند معمولاً «ژئوتکستایل بدون سوزن پانچ شده» نامیده می شود.

ژئوتکستایل های نبافته در جاده ها و بزرگراه ها کاربرد دارند تا از مخلوط شدن سنگدانه ها با زیرسازی جلوگیری کنند. در نتیجه در تقویت خاک نقش دارند. به طور مشابه، ژئوتکستایل های نبافته برای مصارف زهکشی معروف هستند.

علاوه بر این، آنها همچنین از تثبیت زمین نرم که در آن جاده ها به دلیل آب و هوای بد آسیب می بینند، پشتیبانی می کنند. ژئوتکستایل بافته شده مادستاپ نفوذپذیر به آب است و کاربردهای گسترده ای در جداسازی و تثبیت خاک دارد. برای پوشش و همچنین برای کنترل فرسایش استفاده می شود.
بررسی تفاوت قیمت ژئوتکستایل و ژئوممبران

شرکت آرین خاک ایرانیان با تکیه بر قدرت الهی و بهره‌مندی از کادر فنی متخصص و مجرب و همچنین دارا بودن مجموعه‌ای کامل از امکانات و تجهیزات مدرن توانسته است با ارائه خدمات در زمینه های ژئوممبران و ژئوتکستایل فصلی شگرف د بخش های مختلف علم مهندسی طراحی و اجرا نماید تا بدین وسیله بتواند بخشی از نیاز های سازمان ها و شرکت‌های خصوصی را در سطح کشور فراهم آورد.

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

https://gssb.com.my/geomembrane-vs-geotextile

https://www.sciencedirect.com/topics/materials-science/geomembrane

https://planetliner.com/what-is-the-difference-between-geomembrane-and-geotextile/

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما