بلاگ

ezgif.com-webp-maker
94 / 100

ژئوممبران‌ها دسته‌ای از ژئوسنتتیک‌ها هستند که انواع مختلفی دارند و هرکدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. در این مقاله تفاوت بین ورق ژئوممبران LLDPE و HDPE را بررسی خواهیم کرد. قبل از توضیح تفاوت میان دو ورق ژئوممبران LLDPE و HDPE ، به بررسی ویژگی‌های کلی این دو ورق می‌پردازیم.

ژئوممبران‌ها غشاهای غیرقابل نفوذ غول پیکری هستند که از مواد پلیمری ساخته شده‌اند و برای تثبیت زمین و ایمن سازی محل‌های دفن زباله و یا در ساخت استخر‌های ‌مصنوعی ،روف گاردن‌هاو… استفاده می‌شوند.

ژئوممبران‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند که و با توجه به نیاز پروژه ژئوممبران مناسب انتخاب می‌شود. در طول فرآیند انتخاب ژئوممبران، یک سوال رایج مطرح می‌شود: کدام ژئوممبران برای پروژه در حال انجام کاربردی‌تر و مناسب‌تر است؟

 

ژئوممبران HDPE چیست؟

ژئوممبران HDPE در یک کلام ژئوممبران با چگالی بالا است. ژئوممبران HDPE یک ماده ضد آب است که از رزین پلی اتیلن با چگالی بالا تولید می‌شود.چگالی HDPE برابر با0.94 (g/cm3) یا بیشتر است.

نام کامل ژئوممبران HDPE “ژئوممبران پلی اتیلن با چگالی بالا” است که دارای مقاومت عالی در برابر تنش‌های محیطی، مقاومت در برابر دمای پایین، مقاومت در برابر خوردگی، تحمل دمای عملیاتی از60+ تا 60- درجه سانتی‌گراد و عمر مفید طولانی (≥50 سال) است.

HDPE در پروژه‌هایی که جلوگیری از نشت سیالات مانند محل دفن زباله‌های خانگی، محل دفن زباله جامد، تصفیه خانه‌های فاضلاب، دریاچه های مصنوعی و… اهمیت بالایی دارد، استفاده می‌شود.

ژئوممبران LLDPE چیست؟

ژئوممبران LLDPE از رزین‌های پلی اتیلن بکر ساخته می‌شوند. نام کامل ژئوممبران LLDPE ” ژئوممبران پلی اتیلن با چگالی پایین است که دارای انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت فوق العاده در برابر دمای پایین و تحمل بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش است. بسیار باکیفیت و مقرون به صرفه، و دارای عمر مفید طولانی است همچنین درجه بالایی از استحکام و دوام را دارا است.

 

تفاوت بین ورق ژئوممبران LLDPE و HDPE

HDPE و LLDPE متداول‌ترین ژئوممبران‌های پیشنهادی در هنگام طراحی برای یک پروژه هستند زیرا هر دو ماده دارای ویژگی‌های مقاومت شیمیایی عالی هستند. شباهت در مقاومت شیمیایی بالا به این دلیل است که آن‌ها از یک خانواده (پلی الفین‌ها)  هستند.

در حالی که آن‌ها ویژگی‌های مقاومت شیمیایی مشابهی دارند، اما پیکربندی‌ مولکولی آن‌ها کمی متفاوت است و در نتیجه خواص مکانیکی متفاوتی دارند. این خواص مکانیکی باید در طول فرآیند انتخاب ژئوممبران ارزیابی شود، زیرا درعملکرد محصول تاثیرگذار هستند.

  • انعطاف پذیری:

یک عامل مهم در مقایسه HDPE با LLDPE انعطاف پذیری این دو ژئوممبران با یکدیگر است. در حالی که HDPE مقاومت بیشتری در برابر سوراخ شدن دارد، LLDPE انعطاف پذیرترند و می‌توانند به راحتی روی پستی و بلندی‌ها کشیده شوند. به دلیلی انعطاف‌پذیری زیاد، LLDPE را می‌توان قبل از نصب در محل پروژه به صورت پیش‌ساخته آماده و سپس به محل پروژه انتقال داد.

برخلافLLDPE، ورق HDPE باید در محل جوش داده شود و نمی‌توان به صورت پیش ساخته آن را آماده و به محل پروژه انتقال داد با این حال، برای پروژه‌هایی در مقیاس بزرگتر، بزرگ بودن ابعاد رول HDPE ممکن است مزیت پیش ساخته بودن LLDPE را جبران کند. HDPEها معمولاً در مقایسه با LLDPE گران‌تر هستند.

  • تفاوت بین ورق ژئوممبران LLDPE و HDPEآماده سازی در کارخانه در مقابل آماده سازی در محل پروژه:

همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از نکات بسیار حائز اهمیت برای انتخاب نوع  ژئوممبران، توانایی LLDPE برای آماده سازی آن قبل از انتقال به محل پروژه است. به این معنی که ژئوممبران را می‌توان زودتر از موعد مقرر ساخت، جوش داده و 24 ساعته در شرایط کنترل شده آزمایش کرد.

برخلاف LLDPE، ژئوممبران HDPE در رول‌های بزرگ 23 فوتی به محل پروژه تحویل داده می‌شوند، رول می‌شوند، جوش داده می‌شوند و آزمایش می‌شوند. در طول دوره نصب HDPE، اگر الگوی برف، باران یا باد شدید، تغییر کند، فرآیند نصب ممکن است به تاخیر بیفتد و یا به طور کامل متوقف شود.

HDPE بسیار سخت و سفت است، اگر روی خودش تا شود، بیشتر از نقطه تسلیم خود کشیده می‌شود و باعث آسیب ژئوممبران و ضعیف شدن محصول می‌شود. برخلافHDPE، ورق LLDPE را می‌توان در کارخانه به صورت پیش‌ساخته آماده کرد و به راحتی روی خود تا کرد و انتقال داد.

LLDPE را می‌توان قبل از انتقال به محل پروژه ساخت و جوش داد، سپس آن را تا کرد و قبل از تحویل به محل پروژه آن را لوله کرد. در پروژه‌هایی در مقیاس بزرگتر، می‌توان چندین پانل بزرگ را همزمان به محل تحویل داد، سپس در محل به یکدیگر جوش داد. مزیت پانل‌های پیش ساخته این است که زمان نصب در محل پروژه بسیار کم می‌شود.

نصب آسان

  • ساختارهای شیمیایی:

LLDPE نسبت به HDPE انعطاف پذیرتر است، و به این دلیل است که این ژئوممبران در ساختار مولکولی خود دارای چندین شاخه کوتاه است که به راحتی می‌توانند بدون در هم تنیدگی روی یکدیگر بلغزند.

  • چگالی:

HDPE چگالی بالایی بین 0.941-0.965(g/cm3) دارد و LLDPE دارای چگالی 0.91-0.94(g/cm3) است.

  • نقاط ذوب:

پلی اتیلن در نقطه ذوب خود به مایع تبدیل می شود. این اجازه می دهد تا قالب گیری تزریقی آسان تر شود. نقطه ذوب HDPE بین 110 تا 135 درجه سانتیگراد است، در حالی که LLDPE دارای نقطه ذوب 122 درجه سانتیگراد است.

  • مقاومت حرارتی:

در بین ژئوممبران مختلف  LLDPE کمترین مقاومت حرارتی را دارد و هنگامی که در دمای بیش از 20 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد، چگالی آن به شدت کاهش می‌یابد.

در عین حال  HDPE می تواند گرما با دمای بیش از 100 درجه سانتیگراد را تحمل کند.اما در تحمل دماهای بسیار پایین LLDPE نسبت به HDPE برتری بیشتری دارد.

  • مقاومت شیمیایی:

هر دو این پلیمر ها در مقابل اکثر الکل‌ها، حلال‌ها و قلیاها و اسیدها مقاومت بالایی دارند و در مقابل هیدروکربن‌ها از مقاومت پایینی برخوردار هستند.

 

آرین خاک

 

با توجه به وجود چندین فاکتور در طول فرآیند انتخاب ژئوممبران، تصمیم‌گیری در مورد مناسب‌ترین ژئوممبران برای نیاز شما اغلب چالش برانگیز است.

علاوه بر فاکتور‌های ذکر شده در بالا، در ارزیابی نوع ژئوممبران، چندین فاکتور دیگر نیز باید برای تعیین عملکرد محصول در نظر گرفته شود. باد، رطوبت، نوسانات دما، محل نصب و برنامه زمانبندی ساخت تنها چند ملاحظه‌ای هستند که باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد مناسب‌ترین ژئوممبران لحاظ شود.

اگر در طول فرآیند انتخاب نوع ژئوممبران مناسب خود به سؤالی برخورد کردید که جواب آن را نمی‌دانستید، می‌توانید از کارشناسان آرین خاک  برای تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تر کمک بخواهید. کارشناسان ما با سال ها تجربه در این صنعت، می‌توانند کارآمدترین ژئوممبران را متناسب با نیاز شما پیشنهاد دهند.

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما