بلاگ

استخر های ژئوممبران
87 / 100

9 قدم تا ساخت استخر های ژئوممبران

ورق های ژئوممبران تقریباً 100% غیرقابل نفوذ هستند، در حالی که بتن، سنگ و سیمان کمی نفوذناپذیر هستند. تغییر روش های انتقال آب از سنتی به مدرن در زمینه جلوگیری از هدررفت آب شبکه های توزیع و ذخیره آب در فصول بارندگی یا برفی و استفاده از این منبع برای فصول گرم سال و سهولت آبگیری در هر زمان از شبانه روز بسیار موثر خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم مراحل ساخت استخر های ژئوممبران را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید.

این محصولات دارای خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی بالا بوده و در برابر اشعه ماوراء بنفش، یخبندان و مواد شیمیایی بسیار مقاوم بوده و انعطاف پذیری و عمر طولانی آن موجب شده است تا در صنایع مختلف از جمله آب و فاضلاب، کشاورزی، سدسازی و… شیلات، دفن زباله، نفت و گاز، صنایع شیمیایی و معدن بسیار مفید واقع شوند.

مقالات ما را در مورد سایر مواد اولیه مورد استفاده در ژئوممبران ها مانند پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید و برخی افزودنی ها مانند آنتی اکسیدان ها، پلاستیک ها، کربن بلک و روان کننده ها و غیره به همراه کاربرد آن‌ها مطالعه کنید.

9 مرحله برای ساخت استخر های ژئوممبران:

  1. تعیین محل استخرهای ذخیره آب کشاورزی
  2. محاسبه حجم آب و شکل هندسی استخر
  3.  کفسازی استاندارد برای استخر های ژئوممبران
  4. انتخاب نوع ژئوممبران و ژئوتکستایل مناسب
  5. تعیین نقاط ورودی/خروجی آب برای استخرهای ذخیره آب کشاورزی
  6. انجام روکش ژئوممبران و ژئوتکستایل همراه با جوشکاری
  7. ایجاد حصار محافظ برای استخر ذخیره آب کشاورزی
  8. آبگیری استخر ذخیره آب کشاورزی
  9. کنترل نهایی و پرکردن ترانشه استخر ذخیره آب کشاورزی
  10. مکان یابی استخر های ژئوممبران

به طور کلی مکان استخر را می توان با توجه به منابع تامین آب مانند: گودال آب، رودخانه، قنات، چشمه، سیل و غیره و عواملی مانند فاصله تا استخر، شیب زمین و غیره انتخاب کرد.

روش انتقال آب به استخر های ژئوممبران (پمپ زدن، کانال آبیاری و …) و روش خروجی آب به مزرعه (جاذبه، پمپاژ و …) برای این انتخاب بسیار موثر خواهد بود، مکان باید به روشی انتخاب شود که کمترین هزینه و زمان را برای ساخت استخر و هدایت آب به نقاط تخلیه آن دارد. نوع ساختار خاک نیز باید بررسی شود.

محاسبه حجم آب و شکل هندسی برای استخرهای ذخیره آب کشاورزی (استخر ژئوممبران)

پس از نقشه برداری، با توجه به حجم منابع آب موجود مانند حق آبه، دبی، زمان ورود آب به استخر و حجم آب مورد نیاز کشاورز، حجم کل حجم آب قابل ذخیره سازی را با در نظر گرفتن ضریب پایایی محاسبه می کنیم. .

و به دلیل عدم محدودیت برای عایق کاری ژئوممبران در شکل و اندازه استخر، محاسبه شکل هندسی با کمترین هزینه خاکبرداری یا خاکریزی انجام می شود.

کف سازی مناسب در سلامت و طول عمر ورق ژئوممبران در استخر تاثیر بسزایی دارد و کف استخر یا با حفاری و گودال و یا با انجام خاکریز ساخته می شود اما در هر دو مورد نکاتی که باید رعایت شود عبارتند از:

برای جلوگیری از ریزش دیوارها، شیب استاندارد (1/1) یا 45 تا 60 درجه دیواره  استخر های ژئوممبران را رعایت کنید.

صاف کردن و متراکم کردن سطوح با حداقل 70 درصد تراکم با کوبیدن غلتک ها و جمع آوری شن و پاشیدن مواد نرم مانند ماسه

برای زیبایی شکل هندسی استخر و عدم فروریختن دیوارها، با آجر گچ بری و بتن ریزی می شود، اما لازم نیست.

ایجاد ترانشه یا حوضچه در اطراف استخر های ژئوممبران به نسبت عمق استخر با فاصله حدود 70 تا 100 سانتی متر با عرض 50 تا 70 سانتی متر و عمق 50 سانتی متر گودالی حفر می شود که لبه های ورقه های ژئوممبران در آن حفر می شود.

با توجه به تنوع زیاد ژئوممبران ها و سازندگان آن ها، انتخاب مناسب ترین ژئوممبران بسیار حائز اهمیت است که با انجام تحقیقات بیشتر، بهترین محصول با کیفیت و استاندارد در کنار سازنده معتبر آن شناسایی می شود.

به طور کلی هر نوع ورق ژئوممبران با هر برندی باید دارای برگه مشخصات به همراه استاندارد بین المللی GM13، برگه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت و برگه گارانتی 10 ساله برای عمق های کمتر از 10 متر باشد. شیب 45 از ضخامت 1.5 میلی متر ژئوممبران و برای عمق بیشتر از 10 متر ضخامت 2 میلی متر یا بیشتر پیشنهاد می شود.

استخر های ژئوممبران
استخر های ژئوممبران

برای جلوگیری از هرگونه فرسایش خاک، محافظت از ژئوممبران و افزایش عمر آن و جلوگیری از جمع شدن ژئوممبران باید از روکش نمدی محافظ ژئوتکستایل که از پلی پروپیلن PP یا پلی استر PET ساخته شده است استفاده شود که دارای استاندارد بین المللی GT12 و ضمانت های مربوطه نیز باشد.

نوع ژئوتکستایل بسته به نرمی بستر استخر، حداقل وزن واحد 300 گرم و ترجیحاً سفید استفاده شود و در صورت بیشتر بودن سنگریزه، پس از اعلام اعلامیه، از وزن واحد بالاتر استفاده شود.

انواع لوله کشی:

لوله ورودی

لوله خروجی

لوله سرریز آب

جنس تمام لوله ها باید پلی اتیلن باشد. فیلتر استخر های ژئوممبران باید چند لایه باشند.

لوله خروجی باید در فاصله 1 متری از لبه ها و گوشه های کف باشد و مانند سیفون در داخل سوراخ قرار گیرد و با بتن ریزی 50 سانتی متری دور آن ثابت شود که این عمل از جدا شدن جوش از آن جلوگیری می کند. لوله در زمانی که وزن آب باعث ریزش لوله بر روی سطح شده و از هر گونه نشت آب جلوگیری می کند.

در صورت نیاز به سرریز لوله باید 10 تا 50 سانتی متر پایین تر از لبه استخر نصب شود و قطر لوله حدود 25 سانتی متر باشد.

توجه داشته باشید که برای نصب عایق باید شرایط آب و هوایی مناسب برای جوشکاری باشد، به عنوان مثال باران نبارد و دما بین 0 تا 70 درجه سانتیگراد باشد.

ابتدا روکش نمدی محافظ پهن ژئوتکستایل را با خشک کن حرارتی وصل می کنیم و سپس نوبت به استفاده از لایه ژئوممبران می رسد.

لبه ها روی هم قرار می گیرند و روی کف و دیواره های استخر صاف می شوند. در صورت تمیز و خشک بودن لبه ها، با استفاده از دستگاه جوش حرارتی اتوماتیک، ورق ها را با دو خط جوش به فاصله 1.5 سانتی متر به یکدیگر جوش می دهند.

شرکت آین خاک ایرانیان با بیش از ده ها سال تجربه در زمینه ایزولاسیون با ورق های پلیمری بهترین گزینه برای ساخت استخر های ژئوممبران می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نصب ژئوممبران و سایر موراد مشابه به وبلاگ ما سر بزنید.

https://www.zarifindustrial.com/9-tips-in-building-a-geomembrane-pool/

https://www.alibaba.com/showroom/hdpe-geomembrane-for-swimming-pool.html

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما