بلاگ

Untitled-2
84 / 100

امروزه بهره‌برداری از جلبک‌ها در زمینه صنعتی، کشاورزی، دارویی، غذایی و تولید سوخت پاک ابعاد گسترده‌ای یافته و تکنولوژی مدرن برای تولید و بهره برداری از جلبک‌ها در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جلبک با توجه به  شرایط رشد آن که هیچگونه نیازی به آب شرب فراوان ندارد و با آب لب شور و غیر قابل کشت آن را می‌توان رشد داد، با توجه به عدم نیاز به زمین مناسب کشت، سایر محصولات کشاورزی گزینه‌ی مناسبی برای پرورش در مناطق خشک و نامناسب به سایر کشت‌ها است. به علاوه این جلبک با تولید حدود یک تن بیومس می تواند 1.8 تن CO2 تثبیت و اکسیژن قابل توجهی تولید نماید که نشان دهنده مناسب بودن آن جهت توسعه در مناطق آلوده شهری می باشد.

بازار هدف و مشتریان نهایی:

در حال حاضر حجم تقاضای کل بازار بیش از 35 تن در سال برآورد می‌شود.

معرفی و مزایای به کارگیری محصول

اسپیرولینا به سبب دارا بودن طیف متنوعی از مواد مغذی و ویژگی‌های کمک درمانی اثبات شده، می‌تواند نقش بالقوه‌ای در رژیم غذایی افراد مختلف داشته باشد. این جلبک از دوران باستان توسط اقوام مکزیکی و آفریقایی به عنوان غذا مصرف می‌شده و از حدود 30 سال قبل تا کنون تولید و مصرف آن به عنوان مکمل غذایی در کشورهای صنعتی و پیشرفته به شدت رونق یافته است.

سال‌هاست که سازمان فضایی آمریکا (NASA )، اسپیرولینا را به عنوان مکمل غذایی سودمند برای فضانوردان خود در مسافرت‌های فضایی با موفقیت بکار می‌برد. با توجه به غنی بودن اسپیرولینا از انواع مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توان آن را ایده‌آل‌ترین غذا برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا دانست.

متداول‌ترین گونه‌ای که در ساخت مکمل‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد  Spirulina Platensis  است که حاوی100درصد Spirulina Platensis بوده و هیچگونه ماده افزودنی در تولید قرص و کپسول آن، به کار نرفته است.

ویژگی‌های تغذیه ای منحصر به فرد و محتوای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی باعث شده که اسپیرولینا کاربردهای گوناگونی از لحاظ پیشگیری و یا کمک به درمان بهتر بیماری‌های مختلف داشته باشد. کاربردهایی نظیر تقویت سیستم ایمنی و افزایش قوای بدنی، کمک به بهبودی افراد مبتلا به سوء تغذیه و لاغری مفرط، کمک به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در افرادی که رژیم لاغری دارند و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی از طریق کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون از جمله این ویژگی‌ها است.

کمک به درمان افراد مبتلا به دیابت بخصوص دیابت تیپ 2، پیشگیری از انواع سرطان به علت داشتن ظرفیت بالای آنتی اکسیدانی، کاهش عوارض ناخوشایند شیمی درمانی، مکمل غذایی مناسب برای ورزشکاران جهت تامین پروتئین، ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر، کمک به درمان کم خونی از طریق بهبود فرایند تولید گلبول قرمز به کمک کلروفیل و ویتامین B1،2، تامین ویتامین B₁₂ جهت افراد گیاه خوار و سالمندان، کمک به درمان بیماری های آلرژیک، کمک به رفع خستگی مزمن و کاهش استرس، کمک به کاهش علائم بیماری آرتروز (التهاب مفاصل) به‌علت داشتن اثرات ضد التهابی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش را می‌توان از ویژگی‌های اسپیرولینا عنوان کرد.

همچنین پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا، ایدز، سرخجه و… و همچنین کمک به بهبودی و کاهش علائم بیماری، کمک به دفع سموم مختلف از بدن نظیر فلزات سنگین(سرب، جیوه و …) ناشی از آلودگی هوا و محیط‌های صنعتی و محافظت از کبد و بهبود عملکرد آن هم از مهم‌ترین فواید جلبک‌های سبز بشمار می‌رود.

ویژگی‌های تغذیه‌ایی اسپیرولینا، منبع غنی از پروتئین به مراتب بیشتر از مقادیر موجود در سویا و گوشت گاو (حاوی 18 نوع اسید آمینه شامل تمامی اسید آمینه‌های ضروری بدن) و منبع غنی از فیبر و پلی ساکاریدها است.

تامین اسیدهای چرب ضروری و کمیاب مانند گاما لینولنیک اسید (GLA)، امگا-3 و امگا-6 که بدن قادر به تولید آن‌ها نمی‌باشد از ویژگی‌های این داروها خواهد بود.

از ویژگی‌های تغذیه‌ایی اسپیرولینا می‌توان به سرشار از رنگدانه کلروفیل یا همان هموگلوبین گیاهی (خون سبز)، دارای مقادیر مناسب از انواع ترکیبات آنتی اکسیدان نظیر بتاکاروتن، فیکوسیانین، لوتئین، زآگزانتین و… با خواص ضد سرطانی و حاوی ترکیب منحصر به فرد Spirulina Growth Factor  موثر در رشد و ترمیم سلول‌ها اشاره کرد.

همچنین تثبیت نیتروژن اتمسفری و کاهش مصرف کودهای نیتروژن‌دار مصارف دارویی با توجه به تحقیقات گسترده درمورد اسپیرولینا اثرات درمانی اسپیرولینا در موارد زیر به اثبات رسیده:

  • دیابت
  • انمی یا کم خونی
  • بهتر کردن مقاومت بدن
  • بیماری‌های قلبی
  • کمک به تکثیر الکتوباسیل‌های مفید
  • مراقبت از پوست
  • کاهش کلسترول خون
  • افزایش فعالیت ضد ویروسی
  • کمک به رفع سوء تغذیه کودکان> کمک به ساخت پروستاگلندین و GLA
  • کاهش وزن
  • کاهش سوء تغذیه
  • بالا بردن مقاومت بدن در برابر تابش مواد رادیواکتیو و سایر تشعشات مضر

روش‌های کشت جلبک:

جلبک‌ها نوع جدیدی از محصولات کشاورزی هستند که می‌توانند تقریبا در هر نقطه‌ای پرورش یابند، جلبک در چشمه‌های آب گرم وبرف‌های قطب جنوب، در آب‌های اسیدی، قلیایی و شور که در آن هیچ موجود دیگری نمی‌تواند زندگی کند، رشد می‌کند.

روش‌های کشت جلبک به دو صورت باز و بسته صورت می‌پذیرد.

  1. روش کشت باز:

یکی از روش‌های طبیعی برای کشت جلبک، کشت آن در یک محیط باز می‌باشد. برای رسیدن به ماکزیمم تولید محیط آفتابی ترجیح داده می‌شود. با توجه به هزینه‌های ساخت و نگهداری کم، استخرهای باز بهترین گزینه برای راه اندازی این کار در مقیاس‌های بزرگ می‌باشند.

قبل از ساخت استخرهای رو باز پارامترهای مختلفی نیاز است که باید به دقت در نظر گرفته شوند. بدی آب و هوا و تغییرات مداوم دمای آب می‌تواند از از حجم تولیدات بکاهد. به همین دلیل استخرهای روباز معمولا در مکان‌هایی که رنج دما بالاتر از 15 درجه سانتیگراد باشد ساخته می‌شوند. همچنین ورود موجودات خارجی به داخل استخر می‌تواند از رشد جلبک‌ها جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این‌ها هدر رفت ناشی از تبخیر، تغییرات در شدت نور و انتشار دی اکسید کربن در هوا بخشی از علل کاهش میزان کشت جلبک‌ها در استخرهای روباز می‌باشند. سیستم‌های باز طبقه بندی می‌شوند به حوضچه طبیعی شامل: حوضچه‌های کوچک، دریاچه‌ها و تالاب‌ها و حوضچه‌های ساختگی شامل منبع و تانکر. محبوب‌ترین  سیستم حوضچه باز، سیستم حوضچه‌های نهر مانند می‌باشد (Raceway Pond) که در آن مواد مغذی، جلبک و آب به طور مرتب در طول یک مسیر مدور در حرکت هستند. حوضچه‌های نهری را می‌توان با حفر شکاف در داخل زمین و سپس آب بندی آن با ژئوممبران جهت جلوگیری از جذب شدن آب و محلول‌های مغذی به داخل زمین و اضافه کردن یک چرخ پره دار متحرک جهت به چرخش درآوردن آب ایجاد نمود. حوضچه‌ها را می‌توان در ابعاد مختلف از 0.5 متر مربع تا 100 متر مربع ساخت.2. روش کشت بسته:

سیستم بسته که با نام PBR شناخته می‌شود یک محیط کنترل شده جهت کشت جلبک را فراهم می‌کند. سیستم محیط بسته با توجه به نیاز گونه‌های مختلفی که کشت می‌شوند، می‌تواند تنظیم شود. همه پارامترها شامل میزان دی اکسید کربن، منبع آب، دما، شدت نور، تراکم کشت، میزان PH، میزان هوادهی و الگوی اختلاط می‌توانند در این سیستم کنترل شوند. از زمانی که سیستم PBR جهت کنترل سیستم گردش (شامل دما و شدت نور یکدست) بکار گرفته شده است، میزان کشت جلبک‌ها به بالاترین میزان تولید رسیده است. با این حال قیمت بالا و تکنولوژی پیشرفته بکار رفته در این سیستم استفاده از آن را در مقیاس‌های بزرگ محدود کرده است.

 

پروژه مرتبط: ( استخر پرورش جلبک)

منطقه: گنبد کاووس

نوع پروژه: استخر پرورش جلبک

متراژ پروژه:  6000 متر مربع

نوع ورق استفاده شده: ژئوممبران، ژئوتکستایل

 

 

مزایای استفاده از سیستم کشت باز:

  • می‌توان هوادهی بیشتر و در نتیجه صرفه جویی مصرف انرژی را در این سیستم مشاهده کرد.
  • به سرمایه و هزینه عملیاتی کم، همراه با حداقل انرژی مورد نیاز برای مخلوط کردن محیط کشت نیاز دارند.
  • حوضچه روباز برای کشت جلبک در شرایط محیطی باز و در حجم‌های زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جریان مایع حاوی جلبک توسط یک پره به جلو رانده می‌شود و اختلاط مناسب صورت می‌گیرد.
  • همزمان مایع از بالا نوردهی می‌شود و در اثر اختلاط، سلول‌ها امکان جذب انرژی از نور را پیدا می‌کنند.
  • وردهی می‌شود و در اثر اختلاط، سلول‌ها امکان جذب انرژی از نور را پیدا می‌کنند.
  • پارامترهای مختلف مانند میزان بایومس، میزان اکسیژن حل شده، PH ، و میزان یون بیکربنات در این سیستم قابل اندازه‌گیری است.

کانال‌های کشت روباز میکروجلبک Open Raceway Pond در مقایسه با سایر سیستم‌های روباز، به عنوان بهترین سیستم‌ها جهت کشت اسپیررولینا درمقیاس صنعتی در شصت سال گذشته‌اند.

بازده و سود:

در مورد ریزجلبک اسپیرولینا، حداکثر زیست توده در شرایط بسیار کنترل شده آزمایشگاهی معمولا ۱۵ گرم بر مترمکعب (۱۰۰۰ لیتر) در روز و در شرایط پرورشی که کنترل کمتری بر شرایط محیطی وجود دارد، معمولا ۸ گرم بر مترمکعب در روز در نظر گرفته می­شود.

وزن زیست توده اسپیرولینای اشاره شده، وزن تر می باشد، به این معنی که تقریبا ۹۰ درصد آن حاوی آب است. لذا وزن حداکثر بایومس خشک اسپیرولینا در شرایط پرورشی، درواقع 8/0 گرم بر مترمکعب در روز خواهد بود.

بر اساس تجربه‌های به‌دست‌آمده از پرورش‌دهندگان این جلبک، هر مترمربع بین 100 تا 200 هزار تومان سوددهی دارد که در مقایسه با کشت محصولاتی همانند خیار بسیار مناسب است. همچنین قیمت جلبک اسپیرولینا در بازار برای مصارف دام و طیور حدود 300 هزار تومان و برای مصارف انسانی چیزی حدود دو برابر این قیمت به فروش می‌رسد.

شرح میزان تولید (کیلوگرم) ارزش هر کیلوگرم (ریال) درآمد کل (ریال)
جلبک خشک شده اسپیرولینا 500 11,660,000 5,830,000,000
جمع: 5,830,000,000

سوابق و تاریخچه فناوری

امروزه جلبک اسپیرولینا در بیش از 60 کشور جهان مصرف غذایی و دارویی دارد. در سال 1970 یک کارخانه تولید اسپیرولینا در تایلند مشغول به کار شد و به دنبال آن تا سال 1980 جمعا شش کارخانه دیگر با تولید سالیانه بالغ بر 1000 کیلوگرم جلبک در کشورهای مختلف آسیایی شروع به کار کردند. با تصویب Fao  نیز از سال 2003 کشت این جلبک در کشورهای فقیر و پر جمعیت نظیر هند، چین، آفریقا و … شروع شد و هم اکنون برای مصرف به صورت وسیع در این کشورها کشت می شود. بنابر این طی مدت کوتاه 30 سال صنعت کشت ریزجلبک‌ها به ویژه اسپیرولینا رشد قابل توجهی کرده است. اما با وجود این که بیش از سی سال از استفاده این جلبک در دنیا می‌گذرد و یک منبع غذایی کامل و تجارتی پر سود است، در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.

مشتریان محصولات شما چه کسانی هستند؟

عمده مشتریان این محصول بخش خوراکی و انسانی است و با توجه به وجود ۶۰ تا ۷۰ درصد پروتئین، ۱۵ تا ۲۵ درصد کربوهیدرات، ۷ تا ۱۳ درصد مواد معدنی، ۶ تا ۸ درصد چربی، ۳ تا ۷ درصد رطوبت در پودر خشک اسپیرولینا، این جلبک کاملترین غذای گیاهی موجود برای مصارف انسانی محسوب می‌شود. این جلبک منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین‌های آ، ب ۱، ب ۲، ب ۶ و ب ۱۲ و تمام اسید آمینه‌های ضروری است. اسپیرولینا حاوی مواد معدنی مهمی همانند آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم می‌باشد. اسپیرولینا منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری به ویژه اسید گامالینولئیک است. میزان تولید پروتئین آن در واحد سطح ۲۰ برابر سویا، ۴۰ برابر ذرت و ۲۰۰ برابر گوشت می‌باشد. میزان مصرف آب در تولید آن ۲۵ درصد سویا، ۱۷ درصد ذرت و ۲ درصد گوشت است. تولید آن از نظر زیست محیطی کاملا بی‌ضرر بوده و هیچ‌گونه اثر منفی بر محیط زیست ندارد.

اندازه بازار و روندهای آینده آن

بتاکاروتن این جلبک ده برابر بتاکارون موجود در هویج است و لذا می‌تواند منبع خوبی برای تهیه ویتامین A باشد. بتاکاروتن به‌عنوان یکی از رنگدانه ‌های مهم در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و صنایع رنگ‌های طبیعی کاربرد دارد. از آنجا که در کشور ما سالانه بیش از 2.5 میلیون تن اوره با هزینه‌های ناشی از مصرف کودهای نیتروژن دار می‌باشد، در مقایسه با سویا در هر هکتار 20 برابر پروتئین بیشتری تولید می‌کند. در مقایسه با تولید 6 تن سویا در سطح یک هکتار و در طی یک سال میزان تولید جلبک اسپیرولینا در همان سطح و زمان 20 تن است. علاو بر این تفاوت بارز برای تولید این جلبک می‌توانیم از زمین‌هایی استفاده کنیم که فاقد استعداد کشاورزی هستند.

تولید جلبک اسپیرولینا در مقایسه با کشت سایر گیاهان 10 برابر آب کمتری نیاز دارد و تمام سال قابل کشت و بهره برداری است. لذا کشت آن بسیار اقتصادی است. جلبک اسپیرولینا می‌تواند بعنوان جانشین مناسبی برای: ذرت، علف برسیم، بادام زمینی و سویا در خوراک طیور و ماهی استفاده شود.

هم اکنون از اسپیرولینا در ایران فقط به‌صورت پودر خام و یا قرص‌های مکمل غذایی استفاده می‌شود که با سرمایه گذاری مناسب و تولید انبوه آن در کشور می‌توان به دیگر کاربردهای فراوان آن در صنایع گوناگون دست یافت از جمله: تهیه شربت و نوشیدنی، تهیه شکلات و شیرینی‌های بی ضرر استفاده از اسپیرولینا برای غنی سازی ماکارونی، بستنی، کیک و … تهیه‌ی مکمل‌های غذایی مناسب برای دام و طیور و آبزیان و لارو زالو و همچنین تهیه محصولات گسترده در صنایع آرایشی و بهداشتی از قبیل «شامپو و ماسک‌های صورت و کرم دست و صورت» تهیه رنگ‌های طبیعی برای مواد غذایی و آرایشی استخراج فیکوبیلی پروتئین اسپیرولینا برای آزمایشات پزشکی اسپیرولینا منبع غنی از بتاکاروتن و ویتامین های ب1، ب2، ب3، ب6، و ب12 و تمام اسیدآمینه‌های ضروری بدن است.

استراتژی تبلیغات:

  1. برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات مناسب مانند حضور در نمایشگاه‌هایی برای معرفی محصول به شرکت‌های تامین کننده‌ی این نیازهای این صنعت و نمایشگاه‌های مشابه، درج خبر و مقالات در مجلات تخصصی و … ، ایجاد سایت و پایگاه اطلاع رسانی با نام شرکت و خبرنامه و … است.
  2. معرفی مشخصات و مزایای محصولات در کابردهای گوناگون.
  3. مذاکره مستقیم با مشتریان.
  4. برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی جهت آشنایی بیشتر با محصولان تولیدی شرکت/ کسب کار.
  5. ارسال نمونه رایگان برای مشتریان به منظور تشخیص تفاوت‌ها.

شیوه‌های توزیع فروش

شما می‌توانید به دو روش به توزیع محصولات خود بپردازید. اولین روش با استفاده از مذاکره رو در رو با صاحبان صنایع و فروشندگان عمده و ارسال نمونه رایگان به مصرف کنندگان عمده، محصولات را به فروش رساند. در دومین روش نیز استفاده از دفاتر نمایندگی و توزیع می باشد. همچنین امکان سفارش محصول و فروش جزئی و عمده اینترنتی نیز در وبسایت شرکت.

 

جهت مشاوره در زمینه­‌ی احداث استخر و پرورش جلبک اسپیرولینا با ما در ارتباط باشید

راه‌های ارتباطی:

تهران، خیابان شهید جهان آرا، خیابان 27، شماره 67، واحد 5

تلفن: 88009861-021

فکس: 89770827-021

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما