بلاگ

کاربرد های ژئوسل
85 / 100

بررسی کلی کاربرد های ژئوسل

کاربرد های ژئوسل امروزه بسیار زیاد است. این مواد در اواخر دهه 1970 اختراع شده و از آن زمان تاکنون با پیشرفت های مهم محصول، طراحی و لوازم جانبی ساخت برای عملکرد بالاتر و نصب سریع‌تر، پیشرو در فناوری ژئوسل بوده است.

ژئوسل‌ها از طریق یک شبکه سه‌بعدی و لانه‌زنبوری به هم متصل‌اند. این ویژگی باعث پایداری آن‌ها در خاک می‌شود. ژئوسل‌ها برای راه‌های آسفالت نشده و دیوارهای حائل سریع، کنترل فرسایش شیب‌ها و کنترل آب طوفان در کانال بسیار کارآمد و مقرون‌به‌صرفه هستند.

در این مقاله قصد داریم تا کاربرد های ژئوسل را مورد بررسی قرار دهیم برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آن‌ها که از زمان پیدایش از پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته شده‌اند، بالاترین، ماندگارترین و اثبات‌شده‌ترین عملکرد را در بین هر سیستم دیگری در پروژه‌های عمرانی ارائه می‌دهند.

راه‌آهن‌ها هرساله سرمایه و منابع زیادی را برای ایجاد و حفظ پروفایل‌های باکیفیت مسیر اختصاص می‌دهند. ارائه یک مسیر با طراحی خوب، پایه‌ای است که یک خط ریلی موفق بر روی آن کار می‌کند.

از دیگر کاربرد های ژئوسل می‌توان به تهیه بستر مناسب در صنعت ریل سازی اشاره کرد. ژئوسل‌های بیش از 40 سال است که در بستر مسیر برای کاربردهای ریلی در سراسر جهان استفاده می‌شوند. از طریق یک شبکه لانه‌زنبوری به‌هم‌پیوسته، سیستم تثبیت خاک مبتنی بر HDPE انسجام و استحکام ظاهری را برای موادی فراهم می‌کند که در غیر این صورت در زیرلایه‌های نرم ناپایدار خواهند بود.

آن‌ها تنش‌های عمودی و جانبی را کاهش می‌دهند و حرکت را محدود می‌کنند. تثبیت در سیستم ژئوسل باعث افزایش  عمر خدمات ریلی را افزایش می‌دهد، درحالی‌که چرخه‌های تعمیر و نگهداری و هزینه‌های تعمیر و نگهداری مکرر را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که ژئوسل ها نشست پی بالاست را کاهش می‌دهند و می‌توانند ضخامت مقطع موردنیاز را تا 50 درصد کاهش دهند. این امر به‌ویژه در مواردی که بسترهای مسیر باید بر روی خاک‌های نرم ساخته شود سودمند است.

یکی از کاربرد های ژئوسل در پروژه‌های عمرانی، کاهش انتشار کربن است. کاهش ضخامت منجر به‌صرفه جویی در هزینه، همراه با کاهش انتشار کربن به دلیل کاهش در پردازش، حمل‌ونقل، جابه‌جایی و نصب سنگ‌دانه‌ها می‌شود. به‌طورکلی، ژئوسنتتیک‌ها پتانسیل فوق‌العاده‌ای در کاهش انتشار کربن از پروژه‌های عمرانی، در بسیاری از موارد تا 50 درصد یا بیشتر، ارائه می‌دهند.

چرا ژئوسل ها برای ساخت‌وساز جاده از ژئوگرید بهتر عمل می‌کنند؟

از کاربرد های ژئوسل می‌توان به کارآمد بودن آن‌ها در ساخت‌وساز جاده‌ها اشاره کرد. آن‌ها (محصور سلولی) یک راه‌حل طراحی سه‌بعدی مؤثرتر و کاربردی‌تر برای بارگذاری چالش‌های پشتیبانی از تلاش‌های ژئوگرید دوبعدی چندلایه ارائه می‌دهند. ژئوسل ها بارهای اعمال شده را به‌صورت آنی انتقال می‌دهند و تثبیت خاک را در محصولی که سریع و آسان نصب می‌شود، ارائه می‌دهند.

کارگران ژئوسل ها را به‌سرعت و به‌راحتی بر روی زیر پایه گسترش می‌دهند و این مهم نیست که ژئوسل ها از قبل تنیده شوند یا کاملاً روی سطح قرار گیرند. برای پرکردن ژئوسل ها از لودر، بولدوزر و بابکت استفاده می‌شود.

کامیون‌های کمپرسی بارگیری شده می‌توانند روی ژئوسل‌های «فقط پر شده» بدون هیچ آسیبی به محصول و بدون تأثیر بر عملکرد مواد برگردند.

برخلاف ژئوگریدها، ژئوسل‌ها با طیف گسترده‌ای از پرکننده‌ها مؤثر هستند و محدود به مصالح باکیفیت بالا موردنیاز برای ژئوگریدها نیستند. شن و ماسه، سنگ‌دانه‌های ریز، سنگ‌ریزه یا جریان شکن، همه خواص خود را با استحکام ژئوسل‌های پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) افزایش می‌دهند. توانایی استفاده از مواد پرکننده در محل یا مواد موجود در محل می‌تواند باعث صرفه‌جویی بیشتر در پروژه شود.

ژئوسل ها برای نصب روی خاک‌های نرم ایدئال هستند

از دیگر کاربرد های ژئوسل می‌توان به نصب راحت آن‌ها در بستر خاک نرم اشاره کرد؛ زیرا هیچ تجهیزاتی برای گسترش بخش‌های ژئوسل لازم نیست.

بنابراین، می‌توان آن‌ها را روی نرم‌ترین زیر پایه‌ها قرارداد و برای پرکردن سلول‌ها به تجهیزات کم‌فشار نیازی نیست. به‌سادگی از کامیون‌های کمپرسی بارگیری شده با اندازه کامل پشتیبان تهیه کنید، محموله را خالی کنید و مواد دانه‌ای را در داخل و روی ژئوسل پخش کنید.

تمام کاربرد های ژئوسل

به‌طورکلی کاربرد های ژئوسل عبارت‌اند از:

  1. معماری منظره

حفاظت از گیاهان و خاک در برابر فرسایش در معماری منظر مستلزم استفاده از فناوری‌های تخصصی مانند ژئوسل است. شبکه‌های ژئوسل رواناب نامطلوب یا جریان آب زیرزمینی را کاهش می‌دهند و همچنین از ساخت کانال‌های فرسایشی که چشم‌انداز را به خطر می‌اندازند، جلوگیری می‌کنند.

  1. راه‌سازی

حدود چهار پنجم جاده‌های دنیا راه‌های دسترسی بدون سنگ‌فرش هستند. این جاده‌ها اغلب بر روی زمین‌های لرزان، مانند خاک رس وسیع، باتلاق‌های زغال‌سنگ نارس یا شن ساخته می‌شوند. این مواد در صورت عدم وجود فناوری صحیح از بین می‌روند و ایمنی، پایداری و طول عمر بزرگراه‌ها را تهدید می‌کند.

  1. بارگذاری پلت فرم

ژئوسل‌ها روشی عالی برای ساخت سکوهای نیمه صلب بر روی خاک‌های ضعیف و مناطقی هستند که حفاری محدود است. ظرفیت بار دال‌های درجه، گسترش فونداسیون و پایه‌های نواری با استفاده از شبکه‌های ژئوسل افزایش می‌یابد.

  1. تقویت دیوار حائل، خاکریزی و سیل

از دیگر کاربرد های ژئوسل می‌توان به تقویت دیوار حائل اشاره کرد. ژئوسل ها یک راه‌حل عالی برای کنترل فرسایش در خاکریزها و شیب‌ها هستند. آنها همچنین از کانال‌زدایی آب، پوشش‌های حوضچه‌ها یا هر سازه دیگری که به دلیل عوامل طبیعی مانند مشکلات پایداری شیب نیاز به نصب ایمن در خاک با سطوح خطر بالا دارد، جلوگیری می‌کنند.

  1. بام‌ها و دیوارهای سبز

به‌عنوان‌مثال، باغ‌های گل و سبزی‌ها روی پشت‌بام، در شهرها به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند. ژئوسل ها با ساختار لانه‌زنبوری منبسط شده خود که خاک را حفظ می‌کند و پایداری ساختاری را افزایش می‌دهد، این مکان‌ها را قابل‌تصور می‌کند.

کاربرد های ژئوسل بسیار زیاد هستند و در این مقاله تنها بخشی از آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

شرکت آرین خاک ایرانیان با بیش از ده سال سابقه در زمینه ایزولاسیون با استفاده از ورقه‌های پلیمری ارائه‌دهنده انواع ژئوسل‌های موردنیاز شما است. شما می‌توانید پروژه‌های خود را با خیال راحت به ما واگذار کنید.

https://www.geoplastglobal.com/wp-content/uploads/2019/12/Geoplast-Geocell-English-Technical-data-sheet.pdf

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما