بلاگ

ژئوتکستایل نبافته چیست؟

ژئوتکستایل نبافته ظاهری نمد گونه دارد ودر این نوع  مسیر ترکیب تار و پود مشخص نیست و به گونه ای نا منظم تولید می شود و از الیاف پلی استر یا پروپیلن ساخته می شوند. به جای بافته شدن دو قطعه با هم الیاف با سوزن در هم تنیده می شوند و ژئوتکستایل های نبافته بر اساس وزنی که دارند دسته بندی می شوند.

با اینکه نوع ژئوتکستایل نبافته کشش کمتری نسبت به ژئوتکستایل های بافته شده دارند اما از استحکام و دوام بالا و خواص زهکشی بالایی برخوردارند.

ژئوتکستایل ها مزایای زیادی داند از جمله:

مقاومت بالایی که در سایش دارند

مقاومت کششی بالایی که دارند

تراکم پذیری

خاصیت ارتجاعی دارند

خاصیت هیدرولیکی بالایی که دارند موجب هدایت حجم زیادی از آب می شود

ژئوتکستایل ها طول عمر بالایی دارند

مقاومت زیادی در برابر اسید ها دارند

خاصیت کششی بالا و طولی یکسان دارند که این موضوع باعث می شود در جهت های گوناگون رفتار یکنواختی از خود نشان دهند

انسجام بالا به دلیل استفاده از الیاف با طول کوتاه دارند

مقاوم در برابر پوسیدگی ها

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تفاوت ژئوتکستایل ها وارد لینک زیر شوید.

مزایای دیگر ژئوتکستایل ها شامل :

  1. حفاظت :از کاربرد های اصلی ژئوتکستایل ها حفاظت است به این صورت که ژئوتکستایل ها قبل از ژئوممبران روی بستر خاک پهن می شوند و از آن در برابر آسیب ها و خسارت ها جلوگیری می کند.این خاصیت در کوهستان ها و استخر هایی که عمق زیادی دارند کاربردی است چون که قیمت مناسبی دارند و نصب آسانی نیز دارد .
  2. جداسازی: خاصیت دیگری که دارد جداسازی دو نوع مختلف بافت خاکی که وجود دارد است که باعث می شود کارایی هرکدام همان گونه بماند و تغییری در آن ایجاد نشود.
  3. فیلتراسیون: ژئوتکستایل ها قابلیت عبور انتخابی آب و حفاظت کردن از ورود ریز دانه های بالا دست را دارند یعنی می توان از یک لایه نفوذ پذیر میان دو لایه از خاک با دانه های درشت و ریز استفاده کرد و از ورود دانه های ریز به دانه های درشت جلوگیری می کند و میتوان از این کاربرد در ساخت سد خاکی استفاده کرد.
  4. خاصیت زهکشی: آب هایی که به ژئوتکستایل ها نفوذ پیدا کرده اند می توانند به راحتی جریان پیدا کرده و به سمت نقاط خروجی که مشخص شده است بروند و همین امر سبب می شود که ژئوتکستایل ها در محل دفن زباله ها و دیواره تونل و زیر خاکریز جاده ها به کار روند.
  5. کنترل فرسایش: ژئوتکستایل ها می توانند جایگزین فیلتر های دانه ای که در زیر سنگ چینی ها و بلوک های بتنی هستند شوند و در کانال های زهکشی، سیستم های حفاظتی، اسکله، سد های خاکی مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. تسلیح: استفاده از ژئوتکستایل در بستر هایی که ظرفیت بالابری کمی دارند مثل بستر های ماسه بادی.

کاربرد ژئوتکستایل بافته و ژئوتکستایل نبافته

در این است که  نوع نبافته پارچه ای شبیه به نمد است که با اتصال حرارتی پروپیلن یا از مخلوص الیاف پروپیلن یا پلی استر تشکیل می شود.

ژئوتکستایل بافته شده و ژئوتکستایل نبافته کاربرد هایی شبیه به یکدیگر دارند که همین منجر به انتخاب اشتباه می شود ساده ترین راه شناخت تشخیص تفاوت هایی است که بین ژئوتکستایل بافته و ژئوتکستایل نبافته است ویژگی فیزیکی آنها است.

ژئوتکستایل بافته استحکام بالاتری دارند ولی ژئوتکستایل های نبافته سرعت جریان زیاد و گذردهی بالایی نسبت به ژئوتکستایل های بافته دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی چگونگی تولید ژئوتکستایل وارد لینک زیر شوید.

سخن آخر:

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان ما برای خرید انواع ژئوتکستایل ها می توانید با گروه آرین خاک ایرانیان در ارتباط باشید.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما