بلاگ

ژئوتکستایل بافته شده
93 / 100

ژئوتکستایل بافته شده برای چه مواردی استفاده می شود؟

ژئوتکستایل نوعی ماده ژئوسنتتیک است که در بسیاری از پروژه های مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت آرین خاک ایرانیان تولید کننده ژئوتکستایل است، دارای 20 سال تجربه در صنعت ژئوسنتتیک است و می تواند مواد پلی استر PET یا پلی پروپیلن PP را تولید کند. 

کارگاه ژئوتکستایل نبافته ما می تواند وزن ژئوتکستایل را از 100 گرم تا 1400 گرم متر و ژئوتکستایل بافته شده از 100 گرم تا 1200 گرم در متر را بسازد. حداکثر عرض ژئوتکستایل 6 متر است و می تواند رول های ژئوتکستایل با اندازه های مختلف انجام دهد.

ژئوتکستایل بافته شده چیست؟

ژئوتکستایل های بافته شده از نخ های تخت پلی پروپیلن/PP یا پلی استر/Pet به عنوان مواد اولیه ساخته می شوند و حداقل از دو مجموعه نخ تشکیل شده اند. آرایش جانبی را پود می گویند. 

نخ ها با تجهیزات و فرآیندهای مختلف بافندگی به هم متصل می شوند تا شکل پارچه ای را تشکیل دهند و ژئوتکستایل بافته شده می تواند با توجه به کاربردهای مختلف پروژه، تراکم و اندازه های متفاوتی داشته باشد. ژئوتکستایل های بافته شده دارای استحکام کششی قوی در هر دو جهت عمودی/MD و افقی/CD هستند.

ژئوتکستایل بافته شده با بافتن نخ های پلی پروپیلن/pp یا پلی استر/پت با هم و توسط دستگاه نساجی صنعتی ساخته می شود. الگوی متقاطع ژئوتکستایل های بافته شده ژئوتکستایل را بسیار قوی می کند. استحکام و کیفیت خوب نخ ها استحکام کششی ژئوتکستایل بافته شده را افزایش می دهد و در نتیجه آن را برای استفاده در پاسیوها، جاده ها، راه آهن، فرودگاه ها و سایر کاربردهایی که دارای قانون استحکام بالایی هستند و مقرون به صرفه است.

ژئوتکستایل بافته شده
ژئوتکستایل بافته شده

سه ساختار مختلف از ژئوتکستایل بافته شده وجود دارد

1)شکاف فیلم بافته شده ژئوتکستایل:

2) ژئوتکستایل های تک رشته ای بافته شده:

3) ژئوتکستایل های ترکیبی بافته شده:

چه ویژگی هایی از ژئوتکستایل بافته شده با برند آرین خاک ایرانیان توسط عموم شناخته شده است

1. ژئوتکستایل بافته شده از پلی پروپیلن صنعتی با استحکام بالا / pp و پلی استر / به عنوان مواد اولیه ساخته شده است.

2. دوام: پارچه های ژئوتکستایل بافته شده تغییر شکل، تجزیه یا هوازدگی ندارند. دارایی آن می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد.

3. مقاومت در برابر خوردگی: فیبر شیمیایی مصنوعی ژئوتکستایل بافته شده به طور کلی دارای خواص مقاومت در برابر اسید، مقاومت قلیایی و مقاومت در برابر حشرات است.

4. نفوذپذیری آب: پارچه ژئوتکستایل بافته شده می تواند منافذ ساختاری خود را کنترل کند تا نفوذپذیری آب خاصی به دست آید.

عملکرد محصول ژئوتکستایل بافته شده

1. تقویت: با خواص تقویتی، ژئوتکستایل بافته شده را می توان برای مهندسی سنگ مانند جاده ها، بزرگراه ها، راه آهن، فرودگاه ها، سدهای سنگی، پس انداز دیوارهای حائل و غیره استفاده کرد.

ژئوتکستایل بافته شده در خاک استحکام کششی خاک را افزایش می دهد و این همان نتیجه ای است که فولاد در بتن انجام می دهد.

2. محافظ: از شستشوی خاکریز توسط باد، امواج و باران جلوگیری می کند و برای حفاظت از کناره ها، حفاظت از شیب ها و جلوگیری از فرسایش خاک استفاده می شود.

3. عملکرد ضد فیلتر: برای لایه فیلتر خاکریزها، سدها، رودخانه ها و سنگ های ساحلی، شیب های خاک و دیوارهای حائل برای جلوگیری از عبور ذرات شن و در عین حال اجازه عبور آب یا هوا استفاده می شود.

4. عملکرد مسدود کردن: عملکرد قرار دادن پارچه بافته شده در کانال مایع جاری با ذرات معلق برای مسدود کردن ذرات ریز گل و اجازه عبور مایع از آن.

6. عملکرد کنترل علف های هرز

7. جدایی

عملکرد جداسازی ژئوتکستایل بافته شده در ساخت جاده ها استفاده می شود. ژئوتکستایل بافته شده از اختلاط دو خاک جلوگیری می کند. به عنوان مثال، با جدا کردن خاک زیربنای ریز از سنگدانه های پایه، ژئوتکستایل زهکشی و ویژگی های مقاومت مواد اضافه شده را حفظ می کند.

برخی از حوزه های کاربردی عبارتند از:

بین بستر و پایه سنگی در جاده ها و فرودگاه های آسفالت نشده و سنگفرش شده.

بین زیرسازی در راه آهن.

بین محل دفن زباله و دوره های پایه سنگی.

بین ژئوممبران و لایه های زهکشی شن و ماسه.

8. فیلتراسیون

ژئوتکستایل بافته شده جریان مایع کافی را با اتلاف خاک محدود در سطح صفحه ژئوتکستایل امکان پذیر می کند. تخلخل و نفوذپذیری از ویژگی های اصلی ژئوتکستایل ها هستند که شامل عمل نفوذ هستند.

یک کاربرد رایج که عملکرد فیلتراسیون را نشان می دهد، استفاده از ژئوتکستایل در زهکشی لبه روسازی است.

ژئوتکستایل‌های بافته شده در ساخت زیربنای راه‌آهن، ساخت زیربنای بزرگراه، استفاده از فونداسیون سایت‌های مختلف ساخت‌وساز، نگه‌داشتن سد، رهگیری ریزش شن و خاک، غشای ضد آب تونل استفاده شده، استفاده از پروژه گل سبز شهری، عایق‌آب‌سازی گاراژ زیرزمینی، مواد عایق رطوبتی زیرلایه‌ها و غیره استفاده می‌شود.

دریاچه های مصنوعی، استخرها، ضد نشت و عایق رطوبتی، آسترهای سفالی و همچنین می تواند در بالشتک های فونداسیون بتنی استفاده شود، به خصوص زمانی که ناپایداری زمین شناسی باعث نشست ناهموار می شود، ژئوتکستایل های بافته شده، ژئوتکستایل های سوزنی بافته شده عملکرد رسانایی آب خوبی دارد. و استحکام کششی قوی این می تواند یک اثر فیلتر و زهکشی را در داخل پر ایجاد کند، به طوری که خاک پایه ریخته نشود و ساختار ساختمان و اثر یک پایه جامد را تقویت کند. 

این محصول دارای ثبات ابعادی خوب، ضد پیری، مقاومت در برابر پارگی قوی، انعطاف پذیری است و از قالب نمی ترسد. این ماده جدیدی است که غیر سمی، غیر فرار و دوستانه است.

ژئوتکستایل بافته شده دارای ویژگی های سازگاری خوب، اتصال آسان با شیب اصلی، ساخت راحت، هزینه ارزان، شکل دهی یکباره است و می تواند در زیر آب کار کند. کیفیت کیسه قالبی کیفیت تک لایه قبل از دوخت و مقاومت کششی پارچه کیسه قالب شاخص بدون دنده است.

قالب گیری نهایی کیسه قالب گیری با توجه به الزامات طراحی مهندسی انجام می شود و واحد مهندسی نقشه های طراحی یا نقشه های دوخت و ابعاد مربوطه را ارائه می دهد.

ژئوتکستایل بافته شده
ژئوتکستایل بافته شده

کاربردهای ژئوتکستایل های بافته شده

1. کارهای راه سازی

در ساخت جاده ها از ژئوتکستایل استفاده می شود. با افزودن مقاومت کششی به خاک، خاک را تقویت می کند. این به عنوان یک لایه آبگیری سریع در بستر جاده استفاده می شود، ژئوتکستایل ها باید نفوذپذیری خود را بدون از دست دادن عملکردهای جداکننده خود حفظ کنند.

2. کارهای راه آهن

پارچه های بافته شده یا منسوجات برای جدا کردن خاک از زیر خاک بدون ایجاد مانع در گردش آب زیرزمینی در جایی که زمین ناپایدار است استفاده می شود. پوشاندن لایه‌های منفرد با پارچه، مانع از سرگردانی مواد به طرفین به دلیل ضربه‌ها و لرزش‌های قطارهای در حال حرکت می‌شود.

3. کشاورزی

برای کنترل گل و لای استفاده می شود. برای بهبود مسیرها و مسیرهای گل آلودی که توسط گاوها یا ترافیک سبک استفاده می شود، از پارچه های نبافته استفاده می شود و با همپوشانی تا می شود تا لوله یا توده ای از سنگ ریزه را در بر بگیرد.

4. زهکشی

استفاده از ژئوتکستایل برای فیلتر کردن خاک و مواد دانه ای کم و بیش تک اندازه برای انتقال آب به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستم های معمولی دیده می شود. ژئوتکستایل ها مکانیسم فیلتر را برای زهکشی ها در سدهای خاکی، در جاده ها و بزرگراه ها، در مخازن، پشت دیوارهای حائل، در ترانشه های زهکشی عمیق و در کشاورزی انجام می دهند.

5. رودخانه، کانال ها، و آثار ساحلی

ژئوتکستایل ها از سواحل رودخانه ها در برابر فرسایش ناشی از جریان ها و یا در هم زدن محافظت می کنند. هنگامی که همراه با سنگ های طبیعی یا مصنوعی استفاده می شوند، به عنوان یک فیلتر عمل می کنند.

اقدامات احتیاطی برای نصب ژئوتکستایل بافته شده

  1. ژئوتکستایل بافته شده را فقط می توان با یک چاقوی ژئوتکستایل بافته شده (چاقوی قلاب) برش داد. اگر در مزرعه بریده شود، باید اقدامات حفاظتی ویژه ای برای سایر مواد انجام شود تا از آسیب غیرضروری به ژئوتکستایل بافته شده در اثر برش جلوگیری شود.
  2. هنگام گذاشتن ژئوتکستایل بافته شده، باید تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب به مواد زیر انجام شود.
  3. هنگام گذاشتن پارچه های ژئوتکستایل بافته شده، باید مراقب بود که اجازه ورود موادی که ممکن است به پارچه های بافته شده آسیب برساند، مانند سنگ ها، مقادیر زیادی گرد و غبار یا رطوبت، ممکن است زهکشی ها یا فیلترها را مسدود کند یا اتصالات بعدی را با مشکل مواجه کند. ژئوتکستایل بافته شده یا قسمت زیرین ژئوتکستایل بافته شده.
  4. پس از نصب، تمام سطوح پارچه ژئوتکستایل بافته شده را به صورت چشمی بازبینی کنید تا همه مالکان آسیب دیده شناسایی شوند، آنها را علامت گذاری و تعمیر کنید و مطمئن شوید که هیچ ماده خارجی که می تواند باعث آسیب شود، مانند سوزن شکسته و سایر مواد خارجی روی سطح تخمگذار وجود ندارد.
  5. اتصال پارچه های ژئوتکستایل بافته شده باید از ضوابط زیر پیروی کند: در شرایط عادی، به جز محل تعمیر، اتصال افقی روی شیب نباید وجود داشته باشد (اتصال نباید با کانتور شیب تلاقی داشته باشد).
  6. در صورت استفاده از بخیه، نخ باید از مواد مشابه یا بیشتر از پارچه ژئوتکستایل بافته شده باشد و بخیه باید از مواد شیمیایی مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش ساخته شود. برای بررسی آسان باید تفاوت رنگ آشکاری بین بخیه و پارچه ژئوتکستایل بافته شده وجود داشته باشد.
  7. در حین نصب به دوخت توجه ویژه ای داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ کثیفی یا سنگریزه ای از روکش سنگ ریزه به وسط پارچه ژئوتکستایل بافته نمی شود.

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما