بلاگ

16 / 100

اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم، سرمایه اولیه به نسبت کوچک یا بزرگ بودن پروژه پرورشی شما کم و زیاد می شود.

اگر شما بخواهید این کار را در مقیاس کوچک شروع کنید. مسلما به سرمایه خیلی کمتری احتیاج خواهید داشت اما شروع کار پرورش ماهی با ظرفیت تولید بالا، نیاز به سرمایه  اولیه بالایی دارد. در ادامه این متن به بررسی جزء به جزء هزینه ها و در آمد شما از این کار می پردازیم.

میزان سرمایه لازم برای شروع پرورش ماهی

برای شروع کار با این حجم تولید در نظر بگیرید که برای راه اندازی آن لاقل به سرمایه ای بالغ بر 200 میلیون تومان احتیاج دارید البته این مبلغ منهای هزینه های خرید زمین است. تمام هزینه ها شامل ساختمان اداری، انبار آذوقه،اتاقک نگهبانی، ساخت استخر ها و کانال های ورودی و خروجی آب به مزرعه و نصب تجهیزات فنی مزرعه است.

بنابر این از این مبلغ 70 تا 80 میلیون تومان، برای احداث ساختمان اداری، انبار غذا و انبار لوازم و تجهیزات استفاده می شود. معمولا در پرورش ماهی به جای احداث ساختمان های مجزا از یک ساختمان دو طبقه که طبقه زیرین شامل انبار غذا و تجهیزات و طبقه دوم هم ساختمان اداری و دفتر فروش و یک اتاق استراحت است استفاده می شود.

انواع استخر های لازم برای پرورش ماهی

در مزارع به صورت متد اول از سه نوع استخر استفاده می شود:

  1. استخر های 10×1 برای نگهداری بچه ماهی های یک تا سه گرمی
  2. استخر های 2/5 ×20 برای نگهداری ماهیان پیش پرواری
  3. استخر های 30 ×3 متر برای نگهداری ماهیان پرواری

امروزه در اکثر مزارع پرورش ماهی از روش تولید لایه ای استفاده می شود به این ترتیب که پس از هر مرحله از تولید و رشد مرحله غربال گری صورت می گیرد. به این ترتیب ماهی ها با اندازه و وزن های یکسان در استخر های مجزا نگهداری می شوند و کار ادامه می یابد.

تقریبا در تمامی طول سال ماهی آماده فروش در مزرعه موجود است لذا مزرعه دار میتواند مشتریان خود را در تمام طول سال راضی نگه دارد. فضای کلی که برای استخر در نظر گرفته می شود بین 800 تا 1000 متر مربع است که یک فضای مفید 500 تا 700 متری در اختیار شما قرار می دهد.

قیمت بچه ماهی و در آمد از پرورش آن ها

شروع تولید از خرید بچه ماهی های یک تا سه گرمی آغاز می شود، البته در برخی از مزارع از بچه های ماهی های پنج تا صد و چهل گرمی متغیر است قیمت هر بچه ماهی یک گرمی در بازار حدود 600 تومان است و پس از آن تا پنج گرم به ازای هر گرم 25 تومان بر قیمت آن افزوده می شود.

از پنج گرم تا ده به ازای هر گرم 20 تومان و تا 20 گرم به ازای هر گرم 17 تومان قیمت بچه ماهی ها افزایش می یابد و از 20 گرم به بعد به صورت کیلویی خرید و فروش می شود. در مرحله اول چهل تا پنجاه هزار بچه ماهی نیاز است که بین هشتاد تا نود و پنج میلیون هزینه نیاز دارد.

طول دوره تولید شش تا هشت ماه است و طی این مدت برای تولید هرکیلوگرم ماهی آماده فروش ¼ کیلوگرم غذا مصرف می شود که در حال حاضر بین 4800 تا 7000 تومان در  بازار قیمت دارد بتابر این برای کل تولید در یک سال حدود 28 تن غذا مصرف خواهد شد که چیزی نزدیک به 130 تا 180 میلیون تومان سرمایه باید صرف شود.

پس از آن فروش تقریبا به روز بوده و تامین سرمایه باید صرف این کار شود. پس از آن فروش تقریبا به روز شده و تامین سرمایه و منابع مالی مورد نیاز دیگر بدون مشکل پیبش می رود.

یک استخر مجهز و مناسب با طرح سود آور تقریبا تولید 20 تن در سال را در نظر می گیرد که سالیانه حدود 300 تا 350 میلیون تومان فروش در نظر گرفته می شود. به این صورت با در نظر گرفتن هزینه های ذکر شده سودآوری مجموعه رابین 30 تا 35 درصد میتوان تخمین زد.

 پرورش ماهی چه مزایایی دارد؟

با وجود رشد جمعیت تولید بیشتر پروتئین حیوانی اهمیت بالایی دارد. کشت آبزیان به دلایل زیادی به عنوان عمومی ترین و موثر ترین راهکار جهت تولید پروتئین در آینده شناخته می شوند.

با مقایسه حیوانات پرورشی مهم مثل مرغ ، خوک ماهی و گاو با توجه به موارد زیر اهمیت پرورش ماهی روشن می گردد.

انرژی کمتری صرف می شود

ماهی و سایر آبزیان جزء حیوانات خونسرد هستند و برای تنظیم و ثابت نگهداشتن حرارت بدن هیچ گونه انرژی صرف نمی کنند و بخش عمده آن ها در مقایسه با حیوانات دیگر استعداد رشد بیشتری دارند.

داشتن وزن مخصوص

وزن مخصوص بدن ماهی و دیگر آبزیان شناور نزدیک به وزن مخصوص آب بوده و انرژی زیادی برای شناور کردن نیاز نداشته و انرژی به دست آمده از طریق غذا را صرف رشد می کند.

عدم تعارض با سایر کاربری ها

پرورش ماهی اغلب در اراضی درجه 3،4،5 و غالبا غیر قابل استفاده و در امر کشاورزی صورت میگیرد و یا اینکه از آب های داخلی مثل دریاچه های طبیعی و مصنوعی، رودخانه ها و آبگیر ها و آب بندان ها برای پرورش ماهی ها  استفاده می شود و اخلالی در امر کشاورزی ایجاد نمی شود.

در مسیر پرورش ماهی قرار گرفتن سود بسیار بالایی دارد چون کشور های عربی در زمینه تولید بسیار ضعیف هستند و به صورت عمده مصرف کننده می باشند می توانیم با تبلیغات بازار های این کشورها را در اختیار بگیریم.

محصولات سود آور در بازار پرورش ماهی

یکی از محصولاتی که در ایران شرایط و فروش خوبی دارد تولید تن ماهی است که ظرفیت صادراتی بسیار خوبی هم دارد. سود پرورش ماهی در بازار داخلی هم سود سرشاری دارد.

شرایط انتخاب محل بسیار باید مورد بررسی قرار بگیرد:

  • شرایط فیزیکی و شیمیایی آب دریا
  • شرایط اقلیمی دریا
  • شرایط اقتصادی اجتماعی

انواع ماهی هایی که سود دهی بالایی در پرورش دارند :

  1. ماهی قزل آلا
  2. ماهی قزل آلای رنگین کمان
  3. ماهیان گرم آبی و سرد آبی
  4. پرورش ماهی خاویار
  5. انواع ماهی خاویار مانند ماهی اوزون برون ( دراکول )
  6. شیپ
  7. تاس ماهی روش ( چالباش )
  8. قره برون
  9. فیل ماهی

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما