بلاگ

87 / 100

 

مشخصات فنی ژئوممبران در کاربرد

از مهمترین مشخصات فنی ژئوممبران می توان به کیفیت، عرض، ضخامت و رنگ آن اشاره کرد. خواص بهینه بسته به شرایط استفاده از این ورق ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، عرض لایه ژئو ممبران از 2 متر تا 7 متر متغیر است. برای عایق کاری کانال های باریک و بلند، لایه هایی با عرض کمتر انتخاب بهتری هستند. اما اگر استخر بزرگ 10000 متری برای عایق کاری داریم، استفاده از لایه هایی با عرض 7 متر به بالا توصیه می شود.

بررسی مشخصات فنی ژئوممبران

چگونه مشخصات فنی ژئوممبران را شناسایی کنیم؟ افرادی که ژئو ممبران خریداری می کنند اغلب اطلاعات کافی در مورد کمیت و کیفیت انواع عایق ندارند. حتی کارشناسان این حوزه نیز نمی توانند کیفیت لایه پلیمری را صرفاً از روی ظاهر ارزیابی کنند.

در عوض، مقاومت عایق باید در آزمایشگاه های تخصصی تحت تنش های مختلف بررسی شود. اما آیا هر سفارش ورق ضد آب نیاز به آزمایش دارد؟ البته که نه! برای درک درجه یک ژئو ممبران، می توانید از موارد زیر استفاده کنید: علامت های استانداردی وجود دارد که نشان می دهد ژئو ممبران آزمایش کنترل کیفیت را پشت سر گذاشته است. توجه به سابقه و شهرت سازنده، راضی نگه داشتن سایر مشتریان، داشتن گارانتی معتبر بلند مدت، توجه به برگه مشخصات فنی. ژئوممبران را دقت کنید. 

 

ارائه دفترچه ای که شامل برگه مشخصات فنی ژئوممبران و هر عایق ورق ضد آب تولید و عرضه شده به صورت استاندارد الزامی است. این جدول حاوی اطلاعات مهمی از قبیل چگالی، الاستیسیته، نفوذپذیری، مقاومت دما و … می باشد که در فرآیند خرید و فروش ورق های ضد آب باید توسط کارشناسان معتبر مشاهده و تایید شود. خواص فیزیکی عایق های ضد آب خواص فیزیکی ورق های عایق از نظر اقتصادی مهم است.

بهترین ورق ژئوممبران خوشبختانه چنین مشخصاتی را می توان با اندازه گیری های ساده ای مانند اندازه گیری به دست آورد. در واقع فردی که تجربه و دانش کافی در مورد این عایق ها داشته باشد، به راحتی می تواند مشخصات فنی ژئوممبران را بر اساس ظاهر آن دریابد. این مشخصات شامل موارد زیر است: رنگ، ضخامت، عرض، طول، صیقلی یا مات سطح ورق، صاف یا آسیب دیده بودن سطح، خواص شیمیایی ژئو ممبران و میزان رضایت از عایق  ارتباط مستقیم دارد.

برای تحمل و طول عمر این محصولات موثر است. ترکیبات درجه یک و نسبت های استاندارد اضافه شده به ورق در مراحل مختلف کیفیت ژئو ممبران را تضمین می کند. برای اطمینان از این مشخصات باید به استانداردها و اعتبار برند توجه کرد. تاریخچه ژئو ممبران استفاده از مالچ  در اوایل قرن بیستم در ایالات متحده آغاز شد. در ابتدا، مواد عایق رطوبتی عایق از الیاف سلولز، یک بافت گیاهی سخت ساخته می‌شدند.

در دهه‌های بعد، یعنی اواسط قرن بیستم، ورق‌های پلیمری ژئو ممبران مختلفی وارد بازار شدند. ترکیب این لایه ها به شرح زیر است: پلی وینیل کلراید: به اختصار PVC. پلی آمید: همچنین به عنوان عایق نایلونی شناخته می شود. پروپیلن: عمدتاً برای ساخت ژئوتکستایل و آسترهای خاص استفاده می شود. پلی اتیلن سبک: معمولاً با نام LDPE شناخته می شود، می توان گفت اولین عایق استخر از این لایه ها ساخته شده است.

 

مشخصات فنی ژئوممبران درجه یک

 

 

1_ رنگدانه های موجود در  ژئوممبران(hdpe) :معمولا ورق ژئوممبران با رنگ مشکی و آبی تولید می شود که رنگ مشکی بهتر است چون کربن بلک موجود در ورق ژئوممبران ، رنگ مشکی ورق را به موجود آورده ولی ژئوممبران با رنگ آبی از رنگدانه های آبی رنگ تشکیل و تولید شده که معمولا تولید کننده ها از رنگدانه های چینی استفاده می کنند که کیفیت خوبی ندارند که باعث پوسیدگی ورق ژئوممبران می شود و عمر مفید ورق ژئوممبران را پایین می آورد.

2_ مواد اولیه ورق ژئوممبران (hdpe) :

توجه داشته باشید ورق ژئوممبران (hdpe) با کیفیت از 97 درصد  پلی اتیلن سنگین و 5/2 درصد پلی پروپیلن و 0/5 درصد از آنتی اکسیدان تشکیل شده است. در صورت تحت آزمایش قرار دادن ورق ژئوممبران این درصد ها مشخص می شود ، البته روند تولید و اختلاط این مواد هم در کیفیت ورق ژئوممبران مهم می باشد. و همچنین کیفیت دستگاه تولید ورق ژئوممبران هم تاثیر گذار است.

3_ سطح ورق ژئوممبران (hdpe) انعکاس دهنده نور خورشید باشد :

صیقلی بودن روی سطح ورق ژئوممبران باعث می شود نور خورشید بازتاب کرده و جذب کمتری داشته باشد که باعث پوسیدگی کمتری می شود.توجه داشته باشید هر چقدر که سطح ورق ژئوممبران زدگی و برجستگی داشته باشد، نور بیشتر جذب شده و باعث پوسیدگی بیشتری می شود.

4_ اختلاف ضخامت سطح (تلرانس) :

به اختلاف ضخامت در سطح ورق ژئوممبران را تلرانس می گویند.( مثلا ورق تولیدی شما 5/1 میلی متر می باشد طبق مشخصات فنی ورق تولید شده. تلرانس ورق ژئوممبران به این معناست که در این ضخامت بعضی از سطوح ورق ، ضخامت کمتری و یا بیشتری نسبت به ضخامت گفته شده دارا می باشد)

نکته:

 توجه داشته باشید معمولا هر چه عرض ورق ژئوممبران (عایق استخر) بیشتر باشد تلرانس هم بیشتر می باشد.

5_ بعد از طی مدتی قابل جوشکاری باشد:

از جمله مشخصات فنی ژئوممبران های مختلف (hdpe) با کیفیت ، خوب جوش خوردن است که این موضوع معمولا برای تمام ژئوممبران ها ( چه داخلی ، چه خارجی ) در موقع جوش دادن خوب صورت می گیرد ولی طی مدت زمانی بسته به کیفیت ورق ژئوممبران جوش از حالت آب بند خارج شده و دیگر قاذر به آبگیری نمی باشد.

و اگر هم این مشکل پیش نیاید بعد از مدتی اگر ژئوممبران ، تعمییراتی لازم داشته باشد به دلیل نا مرغوب بودن ورق ژئوممبران (hdpe)  جوش آب بند صورت نمی گیرد. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه مطرح کنیم این است که معمولا استخرهای ذخیره آب قسمت هایی که بیشتر زیر سطح آب بوده پوسیده نمی شوند ولی لبه های بالای استخر پوسیده می شود که همین نشانه نا مرغوب بودن ورق ژئوممبران (عایق استخر) است که تعمییر این نمونه استخرها کار مشکل و در بسیاری از موارد غیر ممکن بوده.

نکته:

البته باز شدن خط جوش می تواند به دلیل نقصی در دستگاه جوش هم باشد.

 راه حل:

  • اول اینکه کارفرماها و صاحبان کار از کارخانجات معتبر تولید ورق ژئوممبران خرید کنند.
  • نمونه ورق این کارخانجات را تحت آزمایش های مربوطه قرار دهید( ولی این راه صرفه اقتصادی و زمانی ندارد)
  • مراجعه به شرکت های خدماتی ، با سابقه نصب انواع ور قهای ژئوممبران در مناطق و پروژه های مختلف
  • می توانید مشخصات فنی ورق ژئوممبران را از تولید کننده گرفته و به افراد با تجربه ارائه دهید.

توجه داشته باشید راه های دیگری برای تشخیص یک ژئوممبران(عایق استخر) مرغوب وجود دارد که در مطالب دیگر خدمتتان ارائه می کنیم.

 

مشخصات فنی ژئوممبران های مختلف با توجه به ترکیبات شیمیایی آنها بسیار متفاوت است، فاکتورهای کلیدی جهت بررسی و ارزیابی ژئوممبران ها، با نصب و راه اندازی، جوشکاری، تعیین مقاومت شیمیایی و سازگاری زیست محیطی آنها مشخص خواهد شد. کنترل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی نظیر اثرات انرژی خورشیدی بر سطح پوششهای ژئوممبران، دقت در نصب، آزمایش های فیزیکی و شیمیایی، کنترل میزان نشت و نیز آنالیز وضعیت رسوبات در حین سرویس دهی این مواد ضروری است.

 

با توجه به موارد فوق جهت کنترل کیفیت این محصولات موارد ذیل باید مورد بررسی قرار گیرد.:

1-خواص فیزیکی و مکانیکی شامل: ضخامت ،دانسیته، خواص کششی، مقاومت پارگی، مقاومت سوراخ شدگی، درصد و میزان توزیع دوده،OIT  و …)

2- خواص تعیین کننده طول عمر: شامل مقاومت در برابر تنش های محیطی و القای اکسایشی طولانی مدت و UV.

۳- مقاومت درزها.

تمام مشخصات فنی ژئوممبران های مختلف فوق را می‌توان بوسیله آزمایش‌های استاندارد اندازه‌گیری نمود. وشرکت آرین خک ایرانیان امکان انجام کلیه آزمون های  فوق را مطابق انواع استانداردهای بین المللی دارا بوده و در بسیاری از پروژه های عمرانی کشور ارائه خدمات نموده است.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما