بلاگ

ژئوممبران عایق
87 / 100
ضخامت ورق ژئوممبران
ضخامت ورق ژئوممبران

ضخامت ورق ژئوممبران

ژئوممبران از مصالح ژئوسنتتیک می باشد که استفاده اصلی آن عایق کاری است. استفاده از عایق ژئوممبران ورز به روز درحال افزایش می باشد و این امر به دلیل کیفیت مناسب و قیمت خوب این نوع عایق می باشد. جنس ورقه های ژئوممبران از مواد پلیمری می باشد.

شاید برای شما این سوال پیش آماده باشد که برای چه مکان هایی از عایق ژئوممبران استفاده می گردد. در استخر های بزرگ خاکی و سیمانی، مخازن ذخیره آب و مواد شیمیایی و سدسازی از عایق ژئوممبران استفاده می شود.

ورق ژئوممبران از جنس پلی اتیلن (PE) یا پی وی سی (PVC) تولید شده است که ضخامت ورق ژئوممبران به کار رفتع در هر یک از این پروژه ها به خود پروژه بستگی دارد. عمر این عایق ها نسبتا طولانی است. 

 

ورق ژئوممبران  این ورقها عایقهای غیر قابل نفوذی هستند که از مواد پلی اتیلن خاصی ساخته شده اند که میتوان از آنها به عنوان لایه محافظ و عایق در ساخت استخرهای کشاورزی و دریاچه ها و بخصوص استخرهای ذخیره آب بزرگ و چند هزار متر مکعبی استفاده کرد.

ورق ژئوممبرانهائی که به رنگ مشکی تولید میشوند و در انواع ژئوممبران های رنگی برای تغییر رنگ از رزینهای رنگی استفاده می شود چون عده ای رنگهای غیر مشکی را ترجیح میدهند کلا با توجه به مسائل فنی ورقها را با ضخامت های متفاوت و مقاومت مکانیکی متغیر بسته به کاربرد مورد استفاده تولید کرده و رانه بازار مینمایند مشخصات فیزیکی ژئو ممبران :

  1. ورقهای پلیمری از جنس پلی اتیلن سنگین با چگالی بالا شامل ۹۷% پلی اتیلن سنگین ، ۲٫۵% کربن سیاه و ۰٫۵% آنتی اکسیدان می باشد.
  2. تولید این ورق در ضخامت های ۰٫۵% – ۰٫۷۵ % – ۱٫۵% – ۲ میلیمتر انجام می شود.
  3. محصول ژئوممبران در دو نوع مختلف ( ژئوممبران صاف و ژئوممبران مضرس ) و در رنگ های متفاوت تولید می شود.
  4.  

دلیل اصلی استفاده ورق های ژئوممبران در عایق سازی یک محدوده در برابر نفوذ آب به خاک است. خواص اصلی پلی اتیلن دوام و ماندگاری بالای آن (بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال) و مقاومت بسیار عالی به خوردگی در برابر حلال ها و حتی محیط های اسیدی است.

نکته مهم در این امر این موضوع می باشد که عایق بندی با ژئوممبران قوی بوده و تقریبا نفوذتاپذیر می باشد و هر چه ضخامت ورق ژئوممبران بیشتر باشد نفوذ پزیری افزایش میابد.

 

استفاده اصلی از ورق های ژئوممبران در استخراهای خاکی می باشد و نیازی به زیر سازی خاصی ندارد. تنها می بایست که خاک نرم کوبیده شده ای وجود داشته باشد. از ورق های ژئوممبران موجود نیز برای عایق بندی کردن دوباره استخرهای عمودی با دیوارهای بتنی و سیمانی استفاده کرد.

 

از دیگر خصوصیاتی که به هنگام خرید ورق های ژئوممبران باید دقت شود، کنترل فرآیند های فیزیکی و شیمیایی است که از طریق آزمایشهای فیزیکی و شیمایی مشخص می شوند از جمله این1 فرایند ها میتوان به اثرات انرژی خورشیدی و مواد رادیواکتیو بر سطح پوشش های ژئوممبران اشاره کرد.

میزان نشت از لایه ها و آنالیز وضعیت رسوبات نیز از جمله موارد ضروری هستند. توصیه می شود به هنگام خرید ورق های ژئوممبران به موارد نیز جهت کنترل کیفیت لایه ها توجه شود و سعی کنید از شرکتهای معتبر خرید نمائید که در خصوص موارد ذیل دارای تائیده معتبر باشند :


1- خصوصیات فیزیکی و مکانیکی لایه ها که شامل ضخامت ورق ژئوممبران ، خواص کششی، مقاومت پارگی، و مقاومت در برابر سوراخ شدگی است.


2- خواصی که تعیین کننده طول عمر در لایه های پلی اتیلنی می شوند از جمله مقاومت در برابر تنش های محیطی و اکسایشی در بازه های طولانی مدت.


کاربرد های ورق های ژئوممبران دردو بخش صنعت و کشاورزی و دامپروری
بیشترین کاربرد استفاده از ورق های ژئوممبران در استخر های ذخیره آب در انواع باغات، مزارع کشاورزی، گلخانه ها و… می باشد که معمولا برای عایق بندی این استخرها به کار برده می شوند.

اما ورق های ژئوممبران کاربردهای بسیار دیگری نیز در صنعت های کشاورزی و دامپروری دارا می باشند که میتوان به استفاده از آنها در پوشش دهی کانال های انتقال آب ، پوشش دهی در تالاب ها، دریاچه های مصنوعی و حوضچه های پرورش ماهی و میگو، پوشش دهی مخازن ذخیره مواد شیمیایی، استفاده در محل هایی که نیاز به ایزولاسیون دارند، استفاده در مخازن پساب به منظور جلوگیری از آلودگی محیط و آبهای زیر زمینی و…. اشاره کرد.

 

 

ورق های ژئوممبران به صورت متدوال دارای عرض 2.2 متر تا 9 متر می باشند، و طول هر رول متنوع  و ضخامت ورق ژئوممبران در حالت معمول از 0.75 ، 1 ، 1.5 ، 2 ، 2.5 و 3 تولید می شود.

 

 

 

ضخامت ورق ژئوممبران و استاندارد

  • مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی
  • مورد تایید وزارت نیرو
  • مورد تایید شرکت بین المللی بازرسی SGS
  • مطابق با استانداردهای DIN، ASTM و GM13

 

شرکت آرین خاک ایراینان در تهیه و تامین انواع ورق ژئوممبران در رنگ و سایزهای مختلف ، انواع ورق ژئوتکستایل ، انواع ورق پلی اتیلن و ورق پلی اتیلن گیره دار در خدمت مشتریان عزیز می باشد . و همچنین ضخامت ورق ژئوممبران بسته به پروژه توسط کارشناسان تعیین می شود.

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما