بلاگ

حوضچه های پساب صنعتی و شهری
90 / 100

بررسی حوضچه های پساب صنعتی و شهری

با کمک مهندسی محیط زیست و بررسی جداگانه هر کدام از حوضچه های پساب صنعتی و شهری می توانیم درک این مطلب را برای شما آسان‌تر کنیم. در این مقاله قصد داریم با بررسی حوضچه های پساب صنعتی و شهری، تاثیرات مخرب آن ها در محیط زیست و زندگی روزمره را برای شما بیان کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

حوضچه های پساب شهری

به طور کلی حوضچه های پساب شهری شامل وسایل بهداشتی هستند که از منازل مسکونی، اداری، تجاری، کارخانه ها و املاک مختلف سازمانی خارج می شود.

مواد موجود در حوضچه های پساب شهری عبارت‌اند از:

  • مخلوط پیچیده حاوی آب (تقریباً 99٪)
  • ترکیبات آلی و معدنی (این ترکیبات یا آلاینده ها شامل مواد معلق، کلوئیدی و محلول)
  • فضولات انسان
  • ترکیبات غیر آلی شامل کلریدها و سولفات ها
  • نیتروژن و فسفر و کربنات ها و بی کربنات ها و پروتئین ها
  • محصولات تمیز کننده

کربوهیدرات ها حدود 90 درصد از مواد آلی حوضچه های پساب شهری را تشکیل می دهند.

حوضچه های پساب شهری به دلیل وجود فضولات انسان شامل میکروب های زیادی هستند و باعث ایجاد بیماری می شوند. این باکتری های مرموز از طریق آلوده شدن آب های آشامیدنی به بدن انسان منتقل می شود.

بیماری های باکتریایی منتقله از آب شامل وبا، حصبه و سل است.

بیماری های ویروسی نیز می توانند عفونی باشند (مانند هپاتیت).

فاضلاب خانگی دارای الگوی جریان است که معمولاً دو پیک را نشان می دهد.

  1. صبح قبل از شروع ساعت کاری
  2. و در غروب پس از بازگشت جمعیت از کار

حوضچه های پساب صنعتی

حوضچه های پساب صنعتی (از جمله کشاورزی و صنعتی) بسته به نوع صنعت و مواد فرآوری شده دارای ترکیبات بسیار متنوعی هستند. بعضی از آن ها می توانند حاوی مواد ارگانیک باشند و به راحتی تجزیه شوند. اما پساب های صنعتی به دلیل  PH بالا نسبت به سایر حوضچه های پساب بسیار خطرناک هستند و پیامد های منفی بسیاری را در پی دارند. چنین فاضلاب هایی ممکن است با غلظت بالایی از نمک های فلزی محلول در ارتباط باشند.

الگوی جریان فاضلاب صنعتی می تواند بسیار متفاوت‌تر از فاضلاب شهری باشد زیرا اولی تحت تأثیر ماهیت عملیات درون یک کارخانه قرار می گیرد و دومی تحت تاثیر فعالیت های روزانه قرار دارد.

پساب های صنعتی پیک مشخصی ندارند. آن ها بسته به شیفت کارگران کارخانه متغیرند و همچنین ممکن است کارخانه هروز فعالیت نداشته باشد. به همین دلیل نمی توان ساعت مشخصی برای آن ها در نظر گرفت.

محصولات و شیوه تخلیه زباله های یک کارخانه می‌تواند با زمان تغییر کند، زیرا ممکن است کارخانه ها تخلیه‌ های حلزونی را در الویت خود قرار بدهد. جدا از این اتفاقات ممکن است نشت و تخلیه رخ دهد می تواند بسیار نامطلوب باشد.

حوضچه های پساب شهری و صنعتی
حوضچه های پساب شهری و صنعتی

در این بخش مواد تشکیل دهنده حوضچه های پساب صنعتی و شهری را بررسی کردیم. همان‌طور که پی بردید حوضچه های پساب خطر های زیادی را به همراه دارند و اگر به درستی تخلیه نشوند پیامد های وحشتناکی را در پی دارند.

تاثیرات مخرب حوضچه های پساب صنعتی و شهری

حوضچه های پساب صنعتی و شهری اگر به درستی تخلیه و بازیافت نشوند می توانند باعث ایجاد بیماری هایی بشوند. برخی از شایع ترین بیماری ها عبارت‌اند:

کمپیلوباکتریوز

کمپیلوباکتریوز شایع ترین بیماری اسهالی در ایالات متحده است. این عفونت توسط باکتری کمپیلوباکتر ایجاد می شود. در حالی که برخی از افراد هیچ علامتی ندارند، علائم کلی آن شامل اسهال خونی، گرفتگی عضلات، درد شکم، تهوع، استفراغ و تب می باشد. این بیماری به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی در تخلیه حوضچه های پساب صنعتی و شهری بوجود می آید.

کریپتوسپوریدیوز

بیماری ناشی از انگل میکروسکوپی Cryptosporidium parvum. توسط یک پوسته بیرونی محافظت می شود که به آن اجازه می دهد در خارج از بدن برای مدت طولانی زنده بماند و آن را در برابر ضد عفونی کلر بسیار مقاوم می کند. کریپتوسپوریدیوز (همچنین به عنوان “کریپتو” شناخته می شود) شایع ترین بیماری منتقله از طریق آب در ایالات متحده است.

آنسفالیت ها

دو بیماری ویروسی حاد و التهابی (آنسفالیت سنت لوئیس و انسفالیت ویروس نیل غربی) از طریق نیش پشه‌ های آلوده، عمدتاً از گونه‌ های کولکس، منتقل می‌ شوند. پشه ‌های کولکس ترجیح می ‌دهند تخم‌ های خود را در آب‌ های بسیار آلوده مانند حوضچه های پساب صنعتی و شهری بگذارند.

گاستروانتریت

گاستروانتریت بیماری ویروسی است که به عنوان “آنفولانزای معده” هم شناخته می شود. این بیماری عفونتی است که توسط هر یک از ویروس ها از جمله روتاویروس ها، آدنوویروس ها، کالیسی ویروس ها، آستروویروس ها، ویروس نوروالک و گروهی از ویروس های مشابه نوروالک ایجاد می شود.

علائم این بیماری شامل اسهال آبکی، استفراغ، سردرد، تب و گرفتگی شکم است. به طور کلی، علائم 1 تا 2 روز پس از عفونت شروع می شود. این بیماری نیز ­­­­­­­به علت بی توجهی به اصول بهداشتی در هنگام تخلیه حوضچه های پساب صنعتی و شهری بوجود می آید.

چرا تصفیه حوضچه های پساب صنعتی و شهری ضروری است؟

همه موجودات اصلی زمین مانند اکوسیستم ها و انسان ها برای بقای خود به آب شیرین (یعنی آبی با کمتر از 100 میلی گرم در لیتر نمک) وابسته هستند. آب زمین عمدتاً از نظر طبیعت شور است (حدود 97٪) و باقی مانده (3٪) آب در کلاهک های قطبی و یخچال های طبیعی مسدود شده است. این بدان معناست که تنها 0.4 درصد از کل آب روی زمین از آب شیرین قابل دسترسی است.

متأسفانه الگوهای بارش و در نتیجه توزیع منابع آب شیرین در سرتاسر جهان به صورت یکنواخت نمی باشد. همچنین تمام جهان با مشکل ذخیره سازی آب رو به رو هستند و در صورت کاهش بارندگی دچار خشکسالی می شوند.

آب شیرین موجود باید بین دیگر جانداران و انسان ها تقسیم شود. آب مورد نیاز انسان جدای از مصرف مستقیم، شامل آب برای نیاز های کشاورزی، شهری و صنعتی نیز می باشد. کمبود آب شیرین خطر بروز درگیری، مشکلات بهداشت عمومی، کاهش تولید مواد غذایی، ممانعت از گسترش تولیدات صنعتی را افزایش می دهد و این مشکلات آینده ما را تهدید می کند.

به همین دلیل بازیافت حوضچه های پساب صنعتی و شهری اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا با بازیافت آن ها تا حد زیادی می توان از وقوع این فاجعه جلوگیری کرد.

ما در آرین خاک ایرانیان همواره سعی داریم تا با استفاده از محصولات ژئوسنتتیک از پیامد های منفی حوضچه های پساب صنعتی و شهری کنیم.

https://research.iaun.ac.ir/pd/aminsharei/pdfs/UploadFile_1633.pdf

https://www.in.gov/health/eph/onsite-sewage-systems-program/diseases-involving-sewage/

 

 

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما