بلاگ

27 / 100

ژئوممبران

ژئوممبران نوعی ژئوسنتتیک است که به صورت ورق قابل استفاده بوده و به عنوان لایه محافظ استفاده می شود و نیازی به زیر ساخت خاصی در مخازن یا استخر های ذخیره آب ندارد.

ورق های ژئوممبران به روش های دیگر در کنار هم قرار گرفته و عایق مناسبی را به وجود می آورند.

کاربردهای ورق ژئوممبران در چیست؟

 ورق‌های ژئوممبران در استخره کاربرد بسیاری دارند اما در کارهای دیگر هم استفاده میشود 

از جمله موارد زیر:

عایق کردن استخرهای خاکی برای جلوگیری نفوذ آب به خاک در کار های کشاورزی و دام

پوشش دادن استخرهایی که شامل پرورش آبزیان هستند مثل پرورش  دادن ماهی، میگو و

دریاچه‌های مصنوعی و تالاب‌ها را پوشش دادن

کانال‌‌های انتقال آب، کانال‌فاضلاب پوشش دادن

مخازن سربسته و آب انبارها مثل مخزن آب شرب، آب انبار وعایق کردن مجدد و ترمیم کردن استخرهای سیمانی و بتنی جهت اینکهنفوذپذیری کمتری داشته باشند

عایق کردن چاله‌هایی که برای دفن زباله اند.

از مزایای استفاده کردن از ورق های ژئوممبران در :

 هزینه کمتر عایق بندی

زمان مورد نیاز برای راه اندازی کمتر  است برای عایق بندی با ژئوممبران ها 

دمای عایق کاهش پیدا می کند

طول عمر عایق ها افزایش می یابد

مقدار خشک شدن خاک کم میشود

انبساط و انقباض کمتر عایق

 در برابر گرما و سرما مقاومت دارند

گیاهانی مانند خزه و جلبک به کف و دیواره‌ها مانع چسبیدن میشود 

 

و موارد دیگری که  برای استفاده از ورق هایژئوممبران نام میبریم  این مزایا باعث شده است تا بیشتر مهندسین برای ساختمانی خوب و مقاوم  از این ورق ها استفاده کنند.

مزایای دیگری که دارند میتوان به ایزولاسیون نمودن سدها اشاره کنیم . چون وظیفه اصلی که این محصولات دارند عایق بندی و ایزولاسیون است.

بهترین ورق های ژئوممبران کدام اند؟

ورق‌های ژئوممبران بسیار عایق های مناسبی اند و انواع آن ها بسیار است و متفاوت اند و با نوع سازه ای که دارند ورق ژئوممبران متفاوتیپیشنهاد می‌شود. بعد از انتخاب نوع محصول، بهترین ورق ژئوممبران با استانداردهای برند و ضمانتی که شرکت  های تولید کننده می دهند ژئوممبران خود را عرضه می‌کند.

ورق های ژئوممبران ضد آب اند؟

ژئوممبران ها ضد آب هستند و به عنوان موانع هیدرولیک استفاده می‌شوند. ورق‌های ژئوممبران در عرضه های مختلف موجود اند و روش‌هایمختلفی دارند مثل ترموفیوژن، جوشکاری، چسب، روش های ولکانیزاسیون وبه هم دیگر متصل می‌شوند.

انواع ورق های ژئوممبران شامل :

ورق ژئوممبران پلی اتیلنی

ورق های ژئوممبران به دو دسته تقسیم می شوند که یکی از آن ها ورق ژئوممبران پلی اتیلنی است ورق ژئوممبران پلی اتیلنی را می توان باچگالی های مختلف خریداری کرد. این نوع دارای انواع مختلفی اند  مثل HDPE، LDPE، LLDPE، VLDPE و MDPE

ورق ها  دارای ۹۷ درصد پلی اتیلن  و ۲.۵ درصد کربن ۰.۵ درصد هم آنتی اکسیدانت.

وترکیباتی که باعث افزایش انعطاف پذیری و مقاومت کردن بالای ورق ژئوممبران پلی اتیلنی در برابر عوامل محیط شده ترکیباتی مثل بوتن و هگزن است.

ورق ژئوممبران پلی اتیلنی بهترین نوع ورق ژئوممبران است و تولید آن بسیار به صرفه است و به هزینه های ما کمک می کند.

ورق ژئوممبران سنگین

ورق ژئوممبران سنگین را معمولا با نام HDPE می شناسند بیشترین دانسیته را به نسبت سایر ورق های ژئوممبران دارند. این ورق ژئوممبراندر ساختن استخرهای مخصوصی که برای ذخیره سازی آب هستند استفاده می شود. انعطاف پذیری ورق ژئوممبران سنگین باعث شده تابتوانیم راحت به آن ها فرم دلخواهی که میخواهیم را بدهیم.

ورق ژئوممبران سبک

این ورق ژئوممبران دانسیته کمتری نسبت به مدل های دیگر دارد و آن را با نام LLDPE می شناسنداین ورق ژئوممبران چگالی کمی و انعطافپذیری بالاتری دارند و کاربردهای بیشتری هم دارند و از آن ها برای پوشش دادن عایق گلخانه ساختناستخر های کشاورزی، پوشش ایزولهبام سبز و در صنعت راهسازی و تونل سازی استفاده می شود.

ورق ژئوممبران بسیار سبک

این نوع ورق ژئوممبران کمترین میزان دانسیته را دارند و نسبت به مورد های قبل چگالی کمی دارند. ورق ژئوممبران VLDP انعطاف پذیریخوبی دارد و در برابر خسارت های وارده  شکسته یا پاره نخواهد شد. خاصیت ارتجاعی دارند و همین مورد باعث شده است که کاربرد های زیادیدر حوزه های مختلف مثل آب بندی کانال های انتقال آب، ساخت مخازن و اجرای سازه های زیرزمینی و فونداسیون ساختمان داشته باشدژئوممبران VLDP برای چگالی کمی که دارند سریع و بسیار ساده ای دارند.

ورق ژئوممبران نرم 

ژئوممبران نرم نام دیگر آن PVC  است خاصیت ارتجاعی  و مقاومت کششی بالایی دارد. در برابر خسارت های وارده ساختار خود را حفظمی کند. این ورق ژئوممبران  میزان الاستیسیته بالایی دارد و همین امر سبب شده است که از آن درسطح ناهموار و غیر مسطح هم استفاده کرد.

این ورق PVC از PVC جامد و موادی نرم کننده به نام پلاستیسایزر ساخته می شود که همین باعث می شود این ورق ها خاصیت ارتجاعیپیدا کنند. قبل از تولید کردن ورق ژئوممبران، رزین PVC را با حدود تقریبا ۴۰ درصد پلاستیسایزر ترکیب می کنند. ورق ژئوممبران را می توانیم به راحتی ترمیم کنیم اما باید به این موضوع دقت کرد که این نوع از ورق ژئوممبران به سرعت با محلول های شیمیایی واکنش نشان می دهند ودر صورت دائم مواجه شدن با این مواد طول عمر آن ها کمتر خواهد شد.

فرمولی که تولید این ورق ژئوممبران PVC دارد باید حتما رعایت شود و گرنه دوام و ماندگاری پایینی خواهد داشت پس توصیه می شود که از ورق ژئوممبران PVC برای ساخت مخزن های سوخت ، مخزن های نگهداری مواد شیمیایی، سیستم های فاضلاب و در مجاورت هیدروکربن هااستفاده نشود.

ورق ژئوممبران دارای دو دسته بندی می باشند نوع اول از جنس پلی اتیلن ساخته می شود و چگالی های مختلفی دارد و نوع دیگر از جنسپی وی سی. دسته اول  مقاومت بالاتری دارند و کاربردهای وسیع تری دارند.

 

قیمت ورق ژئوممبران 

قیمت این ورق ها بر اساس مترمربع مشخص می‌شوند. هنگام خرید ورق ژئوممبران، باید به مواردی مثل: مساحت پروژه ای که داریم ، جنسورق ٫ضخامت ورق‌ها و قیمت آن، توجه کرد این قیمت ها متغیر است و برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید.

 تیم آرین خاک ایرانیان جهت مشاوره و خرید ورق های ژئوممبران و معرفی بهترین ورق ها در خدمت شما عزیزان است حتما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما