بلاگ

ژئوممبران عایق استخر

ژئوممبران، بهترین گزینه جهت عایق‌بندی استخرهای کشاورزی، پرورش ماهی و …

معرفی ژئوممبران

عایق استخر – ژئوممبران : شاید شما هم تا کنون با موضوعاتی همچون ژئوممبران عایق استخرهای کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی، ذخیره آب و … مواجه شده باشید و بپرسید ژئوممبران عایق استخر چیست؟ یا شاید این سوال در ذهن شما باشد که اصلا ژئوممبران چه ماده ای است و چه خواصی دارد؟

بنابراین پیش از آنکه به عنوان اصلی مقاله یا همان موضوع ژئوممبران عایق استخر بپردازیم، بهتر است که در ابتدای کار به معرفی ژئوممبران یا ورق های پلیمری پرداخته و شما را با این دسته از مواد ساختمانی آشنا کنیم.

ژئوممبران، ماده ژئوسنتتیک می باشد که به عنوان یک مانع در برابر انواع گازها، مواد سیال و رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع کاربرد اصلی این مواد در ساخت و سازهای عمرانی مشخص می شود، چرا که معمولا از این مواد برای ساخت ورق های عایق بندی استخرها، مخازن آب، فونداسیون و پی ساختمان ها استفاده می شود.

برای استفاده از این ورق های پلیمری در زمینه ساخت انواع عایق بندی های سازه های عمرانی تنها لازم است که ورق های ژئوممبران را به وسیله روش های مختلف جوشکاری از جمله جوشکاری حرارتی یا جوشکاری با هوای گرم، به یکدیگر متصل نمود و یک سطح عایق کاری شده مقاوم در برابر انواع عوامل محیطی را برای سازه های عمرانی ایجاد کرد.

ورق های ژئوممبران اگرچه 100٪ غیر قابل نفوذ نیستند؛ اما در مقایسه با سایر منسوجات ژئوسنتتیک، خاک و حتی خاک رس از قابلیت نفوذ ناپذیری بالاتری برخوردار می باشند، به طوری که امروزه این ورق های پلیمری به عنوان بهترین مواد در زمینه ی ساخت عایق بندی ها و آب بندی سازه های عمرانی شناخته می شوند.

ورق های ژئوممبران غالبا بر اساس پلی اتیلن ساخته شده اند و دارای انواع مختلفی از جمله LLDPE، HDPE و VLDPE یا PVC می باشند؛ اما در این میان ژئوممبران های HDPE به دلیل خواص و ویژگی های منحصر به فردی از جمله مقاومت زیاد در برابر نور ماوراء بنفش، مواد شیمیایی، انعطاف پذیری بالا که در شرایط حساس از خود نشان می دهند، همواره به عنوان بهترین مواد در زمینه ساخت عایق بندی سازه ها با ژئوممبران شناخته می شوند.

همانطور که گفته شد از انواع ورق های ژئوممبران در زمینه های گوناگونی از ساخت سازه های عمرانی استفاده می شود که از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق بندی استخرهای کشاورزی و سایر استخرهای منابع آب
  • عایق بندی دریاچه های دست ساز ، استخرها
  • عایق بندی مزارع پرورش ماهی
  • جداسازی دیواره ها و سقف تونل ها
  • عایق کاری کانال های آب یا زباله
  • عایق بندی محل های دفع زباله های پزشکی
  • عایق بندی حوضچه های شستشو (مانند مس و سنگ معادن)
  • استخرهای شنا عایق

عایق استخر

ژئوممبران عایق استخرهای کشاورزی، پرورش ماهی و …

در ساخت استخرهای کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی، ذخیره آب و سایر استخرها و مخازن آب آنچه برای یک مهندس یا پیمانکار سازه اهمیت دارد، ساخت سازه ای است که کمترین میزان اتلاف آب را داشته باشد. در واقع تجربه نشان داده که حتی در سازه های بتنی نیز به مرور زمان آب ذخیره شده در استخر از طریق دیواره ها به بیرون از سازه نفوذ کرده و درصد قابل توجهی از آب ذخیره شده از بین می رود.

بنابراین با توجه به چنین مشاهداتی در ساخت انواع استخرهای ذخیره آب آنچه برای ما اهمیت دارد، استفاده از مواد و مصالحی است که قابلیت نفوذ ناپذیری بیشتری را در مقابل آب یا سایر مایعات داشته باشد. همانطور که گفته شد ژئوممبران نوعی از محصولات پلیمری است که از ترکیبات پلی اتیلن ساخته شده و قابلیت نفوذ ناپذیری فوق العاده ای در برابر انواع مایعات دارد، به طوری که ورق های ژئوممبران به عنوان لایه نفوذ ناپذیر غشایی شناخته می شوند و لذا با توجه به چنین ویژگی می توان گفت ژئوممبران عایق مناسبی برای ساخت انواع استخرها می باشد.

نفوذناپذیری ژئوممبران در برابر مایعات تنها دلیل کاربرد این ورق ها در ساخت عایق بندی سازه های عمرانی نمی باشد بلکه ویژگی های ساختاری و ترکیبات شیمیایی به کار رفته در تولید این ورق های پلیمری موجب شده ژئوممبران به ماده ای خنثی تبدیل شود و وجود چنین ویژگی یعنی اینکه هیچ ماده ی دیگری نمی تواند با این ورق ها ترکیب شده و واکنش دهد.

ذخیره آب به شکل سالم و به دور از هرگونه واکنش شیمیایی در استخرهای پرورش ماهی و کشاورزی بسیار برای ما اهمیت دارد؛ زیرا هر گونه واکنش داخل این مخازن موجب تغییر حالت آب ذخیره شده می شود و همچنین این امر می تواند مشکلات مختلفی را برای ما به وجود آورد. در نتیجه عدم واکنش ورق های ژئوممبران با سایر مواد شیمیایی یا عوامل محیطی منجر به نگهداری سالم آب در منابع ذخیره شده و لذا این ورق ها همواره بهترین گزینه برای ساخت انواع استخرها انتخاب می شوند.

 از دلایل دیگر استفاده از ژئوممبران عایق استخر کشاورزی، پرورش ماهی و … می توان به کاهش هزینه های ساخت و همچنین استفاده دو منظوره از استخر ذخیره آب و پرورش آبزیان اشاره کرد. به طور کلی کاربرد ژئوممبران عایق استخر می تواند مزایای زیادی برای ما داشته باشد که از جمله این مزایا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • کاهش هزینه های ساخت استخر ژئوممبران در مقایسه با استخرهای بتونی یا سنگی و سیمانی
  • مدت زمان ساخت استخرهای ژئوممبران بسیار کمتر از استخرهای بتنی است.
  • عایق بندی استخرها در برابر عواملی مانند نور خورشید، اشعه ماورا بنفش، دمای پایین و … با ورق های ژئوممبران در مقایسه با سایر پوشش های معمولی بسیار بیشتر است.
  • مقاومت بالای ژئوممبران در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت بالای ژئوممبران در برابر عوامل محیطی و بیولوژیکی
  • مقاومت بالای ژئوممبران در برابر رانش زمین یا زلزله
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاوم در برابر رشد جلبک ها

عایق استخرجمع بندی

ژئوممبران عایق استخر عایق های پلیمری هستند که از انواع ترکیبات شیمیایی از جمله مواد پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید ساخته می شوند. ورق های پلیمری با توجه به ویژگی های کاربردی که در زمینه عایق بندی انواع سازه های عمرانی دارند، همواره به عنوان بهترین عایق در زمینه ساخت انواع استخرها و مخازن آب شناخته می شوند.

کاربرد ژئوممبران عایق استخر می تواند مزایای زیادی را در این دسته از پروژه های عمرانی برای ما به همراه داشته باشد که از جمله این مزایا می توان به کاهش چشمگیر هزینه های اجرای ژئوممبران عایق استخر نسبت به استخرهای سنگی،آجری و سیمانی، سرعت بسیار بالا در پوشش دهی استخر با ورق ژئوممبران، عدم لزوم زیرسازی در کف و جداره های استخر گود برداری شده، نفوذ ناپذیری و عایق بندی بسیار بالای سازه ها با ژئوممبران، مقاومت بسیار بالای ورق های ژئوممبران در برابر عوامل محیطی(نور آفتاب،یخ زدگی،..) و عوامل بیولوژیکی(خزه و جلبک) و … اشاره کرد.

تماس با ما