بلاگ

ntitled.gpg

مفتول جوش ژئوممبران پی وی سی

 

میله ها و مفتول جوش ژئوممبران PVC

مفتول جوش ژئوممبران PVC، معمولا از PVC فقط به عنوان ورقه های خالص استفاده نمی شود، برای همین است که باید چند ورقه از آن به هم وصل شوند تا یک درز دائمی و ایمن میان آنان ایجاد شود. در بسیاری از موارد همین که ورقه های PVC به هم وصل شوند، کافی است، اما همیشه اینطور نیست. ضمن اینکه PVCهایی هم وجود دارند که به خاطر مقاومت های شیمیایی نمی توان آنها را به هم وصل کرد و یا اینکه وصل کردنشان به یکدیگر کار سختی است.

اگر وصل کردن ورقه ها از طریق چسب کافی نباشد، می توان آنها از طریق میله یا مفتول جوش PVC به صورت کاملا محکم و ایمن به هم وصل کرد.

مفتول جوش PVC

 

میله جوش یا مفتول جوش PVC

اصولاً برای جوشکاری PVCها مهم نیست که آنها با میله جوش کاری شده اند یا با مفتول جوش PVC، چون به هرحال هر دو اینها از یک نوع PVC  ساخته شده اند. اگرچه مفتول جوش PVC  معمولا بر روی قرقره و یا به صورت رولی و به عنوان یک کالایی که به صورت کیلویی قابل وزن کردن است، عرضه می شود، ولی میله های جوش PVC میله های سفت و سختی هستند که معمولا در یک یا دو متر عرضه می شوند. به هرحال استفاده از میله جوش PVC یا مفتول جوش PVC از یک طرف بستگی به این دارد که کدام یک راحت تر در دسترس است، چون میله جوش و مفتول جوش PVC در طرح و ضخامت های یکسانی وجود ندارد و از طرف دیگر بستگی به ترجیحات شخصی برای پیش بردن فرایند به وسیله میله جوش یا مفتول جوش PVC دارد. پ

عده ای ترجیح می دهند که با استفاده از مفتول جوشکاری اتصالات بدون شکافی داشته باشند و عده ای دیگر ترجیح می دهند که با استفاده از میله جوش کار کنند که کوتاه تر و البته قابل کنترل تر است و به خاطر اینکه صاف است، راحت تر می توان آن را هدایت کرد و رد آن را دنبال کرد. اما در برخی مواقع استفاده از میله های جوشکاری برای اتصالات کوچک که احتیاجی به عوض کردن میله جوش ندارد، امکان پذیر است.

 

ویژگی های فیزیکی مفتول های جوشکاری ما

از آنجا که میله جوشکاری و مفتول جوش PVC ما از همان نوع PVC ساخته می شود که قرار است جوش بخورد، خصوصیات فیزیکی آنها هم با ورقه های PVC مشابهت دارند. دامنه های اعمال دما، دمای نرم شدن، تراکم فیزیکی یا حتی مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش و آب و هوا از جمله خصوصیاتی هستند که به PVC مربوط می شوند. حالا فرقی نمی کند که این PVC ، فقط یک ورقه PVC جامد باشد، یا یک میله توخالی، یک میله جامد یا حتی یک میله جوش و یا مفتول جوش PVC.

از آنجا که هر PVC در مقادیر مشخص، خصوصیات فیزیکی خاص خود را دارد، می توان خصوصیات مربوط به میله ها و مفتول های جوشکاری را در دسته خصوصیات میله جوش و مفتول جوش PVC  قرار داد.

 

مفتول جوش PVC  مناسب کدام است؟

برای جوشکاری PVC، همیشه باید از میله و مفتول جوش مناسب استفاده شود. ورقه های PVC ساخته شده از پلی پروپیلن فقط باید با میله جوش ساخته شده از پلی پروپیلن جوش داده شوند. حتی در انواع فرعی، مانند مورد پلی اتیلن (PE-HD، PE-HMW)، می توان از میله جوشکاری PVC مناسب استفاده کرد تا از جوشکاری کامل PVC ها مطمئن شد. رنگ میله جوشکاری هیچ نقشی در کیفیت درز جوش ندارد و فقط در ظاهر درز جوش تاثیر می گذارد. میله جوش انتخاب شده چه گرد باشد، چه بیضی یا مثلثی نیز فقط یک نقش تبعی برای درز جوشکاری دارد، هرچند می تواند روند جوشکاری را آسان تر کند.

 

مفتول جوش ژئوممبران PVC

دمای مناسب جوشکاری

هر نوع PVC که برای جوشکاری PVC مناسب باشد، دمای جوشکاری مخصوص به خود را دارد. این دما بستگی مستقیم به دمای نرم شدن PVC دارد. درجه حرارت باید بسته به نوع PVC انتخاب شود تا مفتول جوش و سطوح مورد جوشکاری به اندازه کافی گرم شده و شروع به ذوب شدن کنند. اگر دمای جوشکاری خیلی کم باشد، هیچ درز جوشکاری جامد نمی تواند تولید شود، زیرا هم آمیختگی ورقه های PVC با مفتول جوشکاری امکان پذیر نیست. اگر دما بیش از حد بالا باشد، ممکن است PVC ها بسوزند که این امر بر کیفیت جوش تاثیر می گذارد. برای اینکه بدانید کدام دما برای کدام نوع از PVC باید انتخاب شود، لطفاً به مشخصات مربوط به درجه حرارت جوش مفتول جوش PVC یا میله جوش PVC مربوطه مراجعه کنید.

دستگاه جوشکاری مناسب

ممکن است تعیین کردن اینکه برای جوشکاری PVC باید از کدام دستگاه جوش استفاده کرد، نتواند بر روی میزان موفقیت آمیز بودن جوشکاری اثر بگذارد، اما به هر حال برای جوشکاری PVC ، باید بین دستگاه های مختلف جوش تفاوت قائل شد.

برای درزهای جوشکاری ساده، یا برای جوشکاری های گاه به گاه PVC ها، پیستون های جوشکاری مناسب هستند که در آنها به زبان ساده، نوک فلزی گرم می شود و از طریق تماس مستقیم با PVC، فرآیند ذوب را آغاز می کند. پیستون های جوشکاری برای جوشکاری ترک یا شکستگی ها نیز عالی هستند، زیرا نوک پیستون به ترک فرو می رود و مفتول جوش ذوب می شود و تقریباً تبدیل به سطح شکاف می شود. این دستگاه جوشکاری برای کارهای جوشکاری PVC های بزرگ یا جوشکاری مکرر و طولانی، فقط تا حدودی مناسب است و بهتر است از دستگاه های جوش دیگر با بازده بیشتر استفاده کرد.

مفتول جوش پی وی سی

یک روش بسیار معمول جوشکاری از طریق ابزار هوای گرم است که در آن یک مفتول پیچ گرمایشی تا دمای تنظیم شده گرم می شود. یک فن کوچک اطمینان می دهد که هوا از کنار مفتول پیچ گرمایشی عبور می کند، گرم می شود و در نازل ابزار هوای گرم جریان می یابد. اصل عملکرد جوشکاری هوای گرم قابل مقایسه با سشوار است، اما با خشک کن هوای گرم به طور قابل توجهی درجه حرارت بالاتر می رود که برای جوشکاری PVC مورد نیاز است.

چنین دستگاه های جوشکاری هوای گرم در طیف گسترده ای از طرح ها و سطح کیفیت، در سایزهای کوچک گرفته تا مدل های کاملا حرفه ای برای جوشکاری های طولانی مدت وجود دارند. غالباً می توان اتصالات مختلفی را (که به آنها کفش جوشکاری نیز گفته می شود) به نازل متصل کرد که هوای گرم خروجی را به میزان کم یا زیاد متمرکز می کند. برخی از این نازل های اتصال دارای یک چشم راهنما هستند که از طریق آن مفتول جوش هدایت می شود تا از دقت بالا و دنبال کردن راحت رد مفتول جوش در داخل درز جوش اطمینان حاصل شود.

اکسترودرهای جوشکاری دستی حرفه ای ترین و گران ترین نوع دستگاه های جوشکاری هستند که در جوشکاری PVC استفاده می شوند. به زبان ساده، با اکسترودر دستی مفتول جوش PVC  داخل یک نوار نقاله پیچ ذوب شده و به طور خودکار تغذیه می شود. در طی فرآیند جوشکاری، یک نازل هوای گرم سطوح PVC را برای جوشکاری در دمای از پیش تعیین شده گرم می کند. نوار نقاله مفتول جوش مذاب را در نازل خروجی تخلیه می کند و یک کفش جوشکاری که بسته به نوع و شکل درز جوش باید از قبل انتخاب شود، درز جوش را به شکل نهایی در می آورد. با این حال، هنگام استفاده از دستگاه اکستروژن جوشکاری دستی، استفاده از میله های جوشکاری به طور کلی نامناسب است، زیرا نمی توانند بدون جا گذاشتن شکاف کار را به خوبی پیش ببرند.

تماس با ما