بلاگ

اکسترودر1-1

آشنایی با اکسترودر جوش ژئوممبران

اکسترودر جوش ژئوممبران چیست؟

همانطور که می دانید ورق های پلیمری ژئوممبران از جمله ابزار و مصالح ساختمانی پر کاربرد در زمینه آب بندی سازه ها و عایق کاری فونداسیون های مختلف شناخته می شوند. برای استفاده از این ورق ها در ساخت هر نوع سازه ای لازم است با استفاده از ابزار مخصوص این ورق ها را به یکدیگر متصل نمایند که معمولا برای این کار از دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران استفاده می کنند.

در واقع اکسترودر جوش ژئوممبران یک دستگاه اکسترودر می باشد که با تزریق اکسترود در داخل درزهای موجود مابین ورق های ژئوممبران، این ورق ها را به یکدیگر جوش داده و متصل می کند. دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران در دو نوع مفتولی و گرانولی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین با پیشرفت های تکنولوژی این دستگاه در دو قابلیت دستی و اتوماتیک قابل استفاده می باشد.

blankاکسترودر جوش ژئوممبران دستی دارای اجزا مختلفی همچون ماردون، المنت، سیلندر، سشوار صنعتی و ترموستات کنترل دما می باشد و همواره مواد اکسترود به دو صورت مفتول یا گرانول به داخل دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران دستی تزریق می شود. همانطور که از نام این نوع  اکسترودر جوش ژئوممبران مشخص است طرز کار این دستگاه کاملا دستی بوده و تمامی مراحل جوشکاری به وسیله جوشکار و نیروی دست او انجام می شود.

امروزه جوشکاران علاوه بر دستگاه های دستی اکسترودر جوش ژئوممبران از دستگاه های اکسترودر مفتولی و گرانولی که عموما به صورت اتوماتیک کار می کنند، استفاده می نمایند. آشنایی با انواع دستگاه های اکسترودر جوش ژئوممبران می تواند در جوشکاری بهتر و ورق های پلیمری ژئوممبران بسیار موثر باشد، به همین جهت در ادامه به معرفی انواع دستگاه های اکسترودر جوش ژئوممبران و چگونگی روش های جوشکاری این ورق های پلیمری می پردازیم.

انواع دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران

همانطور که گفته شد علاوه بر دستگاه های اکسترودر دستی، دستگاه های پیشرفته تری نیز وجود دارد که جوشکاران امروزه اغلب از این نوع دستگاه در زمینه جوشکاری ورق های ژئوممبران استفاده می کنند. دستگاه های اکسترودر جوش ژئوممبران را بر حسب مواد اکسترود قابل تزریق به دستگاه در دو نوع اکسترودر گرانولی و اکسترودر مفتولی دسته بندی می کنند.

  • اکسترودر جوش ژئوممبران مفتولی: این نوع از دستگاه های اکسترودر جوش ژئوممبران در اندازه ها و سایزهای متنوع تولید شده و در زمینه اتصال یا ترمیم ورق های ژئوممبران به کار برده می شوند. تفاوت این دسته از اکسترودرهای ژئوممبران با سایر دستگاه های اکسترودر تنها در نحوه تغذیه ی این دستگاه ها می باشد، در واقع در دستگاه جوش های مفتولی از مفتول های پلی اتیلن به عنوان مواد اکسترود استفاده می شود.
  • اکسترودر جوش ژئوممبران گرانولی: دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران از جمله پرکاربردترین مدل های اکسترودر می باشد که از این دستگاه اکسترودر علاوه بر جوشکاری ورق های پلیمری در زمینه ساخت مخازن و تانکرهای پلی اتیلن نیز استفاده می کنند؛ اما وزن پایین این دستگاه و خروجی مناسب و ایده آل مواد مذاب آن مهم ترین دلیل پیمانکاران در زمینه کاربرد ویژه این دستگاه می باشد.

نکته دیگر در زمینه آشنایی با دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران گرانولی این است که تغذیه این دستگاه برخلاف دستگاه های مفتولی، همواره به وسیله گرانول های پلی اتیلن انجام می شود.

blankآشنایی با روش های متداول جوشکاری ورق های ژئوممبران

علاوه بر آموزش طرز کار دستگاه های مختلف اکسترودر جوش ژئوممبران لازم است با چگونگی روش های جوشکاری ورق های پلیمری نیز آشنا بود یا در نهایت انجام تمامی مراحل جوشکاری را به یک جوشکار با تجربه و متخصص در این زمینه واگذار کرد.

روشهای مختلفی برای جوشکاری ورق های ژئوممبران وجود دارد و عملکرد مناسب و درست در این زمینه توجه به چندین فاکتور مهم می باشد که می توان این فاکتورها را در قالب روش های متداول جوشکاری ورق های ژئوممبران عنوان کرد.

هنگام بررسی روند جوشکاری ورق های ژئوممبران با یکدیگر، باید مواد را در سطح مولکولی در نظر بگیریم و همچنین لازم به ذکر است که برای جوشکاری دو ماده سازگار با یکدیگر، همواره باید دو سطح آن ها تا عمق مشخصی نرم شوند تا با هم مخلوط شده و به صورت یکجا ذوب شوند. این عملیات عموما برای تمامی مواد  پلاستیکی و پلیمری از جمله ورق های ژئوممبران با یکی از دو روش حرارتی یا شیمیایی قابل اجرا می باشد.

در خصوص جوشکاری حرارتی مواد پلیمری باید بگوییم که همواره دو سطح با حرارت نرم شده و سپس با یکدیگر مخلوط می شوند تا پس از خنک شدن جوش خورده و به یکدیگر متصل شوند؛ اما در روش جوشکاری شیمیایی از یک حلال برای نرم شدن دو سطح استفاده می شود. در این روش وقتی مواد تحت فشار قرار می گیرند، ماده حلالی که مابین آن ها قرار گرفته تبخیر می شود و فرآیند تبخیر موجب جوش خوردن و اتصال دو سطح به یکدیگر می شود.

همانطور که مشخص است رویه ها کاملاً متفاوت هستند؛ اما نتایج نهایی یکسان بوده و در هر روش نهایتا دو ماده مختلف یا کاملا یکسان به یکدیگر متصل می شوند. در انتخاب نوع روش جوشکاری مواد مختلف همواره عوامل گوناگونی دخالت دارند که باید با توجه به این عوامل روش مناسب و ایده آل را انتخاب نماییم، درجه حرارت محیط، شباهت دو ماده با یکدیگر و دامنه پروژه از جمله این عوامل و فاکتورهای مهم می باشند.

 علاوه بر کاربرد اکسترودر جوش ژئوممبران در خصوص اتصال و جوشکاری ورق های پلیمری ژئوممبران همواره از روش های مختلف دیگری نیز استفاده می شود که از جمله این روش ها می توان به جوشکاری با هوای گرم جوش اکستروژن و جوشکاری گوه ای اشاره کرد.

اکنون با دستگاه اکسترودر جوش ژئوممبران و انواع مختلف آن آشنا شدید، شاید بهتر باشد برای آشنایی بیشتر با روش های متداول جوشکاری ورق های ژئوممبران با سایر روش های جوشکاری در این زمینه نیز آشنا شوید، به همین منظور در ادامه به اختصار این سه روش کاربردی را شرح می دهیم:

  • جوشکاری با هوای گرم: جوشکارهای هوای گرم جوشکارهای سبک وزن و کوچکی هستند که از هوای گرم برای نرم شدن و اتصال مواد به یکدیگر استفاده می کنند. این روش جوشکاری برای انواع مدل های ژئوممبران از جمله PVC ، Urethane ، HDPE ، پلی پروپیلن و LLDPE قابل استفاده و بسیار مناسب می باشد.

در خصوص چگونگی انجام این روش باید گفت که رابط دو لایه همپوشانی ژئوممبران ها در معرض هوای گرم قرار گرفته و سطح آنها را نرم می شود تا دوباره با فشار دادن سطوح به یکدیگر پیوند محکمی میان آن ها ایجاد می شود.

  • جوش اکستروژن: جوشکارهای اکستروژن جوشکارهای بزرگتر و سنگین تری هستند که از یک میله جوش پلاستیکی برای جوشکاری ورق ها به یکدیگر استفاده می کنند. این سبک از جوشکاری در درجه اول به مواد HDPE ، پلی پروپیلن و LLDPE محدود می شود؛ زیرا احتمال تخریب مواد در بشکه گرم وجود دارد و لذا این روش برای ژئوممبران های پایه اورتان یا پی وی سی نامناسب می باشد.
  • جوشکاری گوه ای: جوشکارهای گوه ای ماشین های دستی کوچکی هستند که دو ورق مواد همپوشانی را جوش می دهند. دو نوع جوشکار گوه ای وجود دارد که نوع اول به جوشکار تک گوه و نوع دوم به جوشکار شکاف گوه معروف می باشد.

جوشکاری گوه ای با سرعت نسبتاً بالایی قابل انجام بوده و همواره از این روش در جوشکاری های مستقیم استفاده می شود.

تماس با ما