جذابیت خانه با محوطه سازی زیبا – طراحی بیش از 100 محوطه در تهران

محوطه سازی ویلا
محوطه سازی ویلا

جذابیت خانه با محوطه سازی زیبا

دیدن هر روزه طبیعت زیبا در پیش روی منزل، می تواند جذابیتی را به زندگی انسان ببخشد که شاید تنها در رویا با ان روبرو شویم. اما می توانیم با محوطه سازی این رویا را به حقیقت بدل نموده و زیبایی رویایی خاص را به واقعیت بکشانیم.

همه می دانیم که اهمیت به زیبایی فضا برای رسیدن به ارامش و اسایش، امروزه بسیار مشاهده می شود. به همین دلیل طراحان دکوراسیون داخلی و طراحان محوطه سازی هر روز بیش از پیش به این حرفه روی می آورند.

بسیاری از مردم با خودشان تصور می کنند در این موقعیت و شرایط زندگی، صرف هزینه هنگفت برای محوطه سازی کار چندان معقولی به شمار نمی رود. اما باید بگوییم سبک زندگی انسان ها تغییر کرده است. از این رو همه برای رسیدن به آرامش نیاز به طبیعت دارند. که ممکن است برای هیچکس مقدور نباشد این طبیعت را از نزدیک لمس کند. پس باید طبیعت را به خانه خود ببرد.

بهترین محل برای ساخت محوطه سازی کجاست؟

این سوال را همه کسانی که به دنبال زیبایی هستند، می پرسند. اما باید در پاسخ بگوییم نیازی نیست محل به خصوصی برای ساخت محوطه انتخاب نماییم. هر فضایی که چشم اندازی دیدنی و زیبا داشته باشد، حتی مسیر هایی که بر سر راه رفت و آمد ما هستند، می توانند انتخاب مناسبی برای ساخت محوطه به شمار روند.

اصولا در معماری حرفه طراحی محوطه سازی بسیار گسترده است. یعنی می توان برای یک باغ کوچک یا یک محوطه بزرگ طراحی زیبایی را اجرا نمود. اما به همان میزان که فضا برای زیبا سازی بزرگتر باشد، مسلما طراحی محوطه نیز نیاز به زمان بیشتر و انرژی بیشتر خواهد داشت.

پس باید برای این پروژه های محوطه سازی بزرگ هزینه های بیشتری نیز در نظر گرفته شود. طراحان برای زیبا سازی محوطه بسته هر فضایی باید از معماری خاصی استفاده کنند. که این مسئله می تواند محدودیت هایی را برای آنها به وجود آورد.

محوطه سازی باغ
محوطه سازی باغ

اهمیت بررسی محوطه مورد نظر

اولین قدم برای طراحی محوطه سازی بررسی و مشاهده دقیق محل اجرا می باشد. شاید بهتر است بگوییم یکی از مهمترین دلایلی که منجر می شود پروژه های ساخت محوطه با شکست مواجه شوند، عدم توجه دقیق به محل مورد نظر برای طراحی است.

حال باید بدانیم محل را از چه نظر باید بررسی نماییم؟ برای ساخت یک محوطه زیبا و دیدنی باید به شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر، جهت وزش باد، گونه های گیاهیی که در ان منطقه رشد می کنند، نوع آبیاری، وضعیت خاک و آب و … توجه ویژه ای صورت پذیرد.

از طرف دیگر یک طراح باید برای محوطه سازی بداند با چه محدودیت هایی مواجه است. ممکن است مثلا در برخی موارد امکان حذف برخی از درختان از محل وجود نداشته باشد. یا تاسیسات ساختمانی در ان محل قرار گرفته اند، که نمیتوان آنها را حذف یا جابجا نمود.

از جمله مهمترین محدودیت هایی که میتوانیم برای محوطه سازی در نظر بگیریم، محدودیت مالی است. یک طراح باید حتما به صورت ویژه ای به محدودیت مالی توجه داشته باشد. تا بتواند با کمترین هزینه بهترین محوطه را برای مشتری بسازد.

البته اگر کارفرما در این خصوص  مشکلی نداشته باشد و شما را در انتخاب محصولات عالی و بی نظیر ازاد بگذارد، می توانید این فاکتور را در نظر نگیرید. در این صورت شما می توانید برای محوطه سازی از متریال های مرغوب تری بهره مند شوید.

مسلما هر چه قدر هزینه اولیه برای محوطه سازی بیشتر در نظر گرفته شود، در اینده هزینه های دیگری دال بر ترمیم یا تعمیر قسمت های مختلف به وجود نخواهد آمد. یا حداقل این هزینه های می توانند به میزان حداقلی کاهش یابند.

 

محوطه سازی باغچه
محوطه سازی باغچه

مزایای استفاده از ساخت محوطه در حیاط کوچک

در شهرهای بزرگ اصولا خانه ها به صورت آپارتمانی ساخته می شوند. این مسئله انسان را از طبیعت دور می کند. اما با کمی صرف هزینه می توان اقدام به محوطه سازی در حیاط کوچک این منزل نموده و جذابیت و زیبایی را برای رسیدن به آرامش ساکنان آپارتمان به ارمغان آورد.

از طرف دیگر این مسئله می تواند منجر به بالا رفتن ارزش ملک سما نیز شود. زیرا طبیعت و محوطه زیبا برای ساختمان های بلند از جمله امتیازات خاص به شمار می رود. که افراد بسیار زیادی به دنبال آن هستند. می توانید مثلا برای محوطه سازی حیاط ساختمان خود، از واش بتن های چراغ ارفه جای موزاییک های معمولی استفاده کنید.

که این نکته جلوه خاص و زیبایی را به ساختمان شما خواهد داد. علاوه بر آن می توانید به جای استفاده از چمن در حیاط، از سنگ های رودخانه ای استفاده نمایید. این عمل در محوطه سازی می تواند هزینه های آبیاری و نگهداری از چمن های حیاط را برای ساکنان به بیش از 70 درصد کاهش دهد.

مراحل مهم برای محوطه سازی

پیش از این که اقدام به ساخت محوطه نمایید، باید برخی از نکات مهم را در این خصوص در نظر بگیرید. از جمله این موارد می توانیم به گزینه های زیر اشاره نماییم.

  • طراحی اولیه و طراحی نهایی برای ساخت محوطه
  • صحبت و مشاوره با کارفرما در محل پروژه، هماهنگ نمودن بودجه در نظر گرفته شده برای محوطه سازی و مواردی که در طراحی تاثیر گذار هستند.
  • آغاز به ساخت محوطه توسط افراد متخصص پس از طراحی نهایی محوطه
  • پیاده رو سازی در محوطه
  • آبرسانی محوطه
  • تسطیح و آماده سازی محوطه مربوطه
  • در نظر گرفتن شبکه های آب و فاضلاب در محوطه سازی
  • ایجاد فضای سبز در محل مورد نظر

و موارد دیگر که هر کدام از آنها می توانند در ساخت محوطه تاثیر گذار باشند. این که شما از چه المان هایی برای طراحی و ساخت محوطه استفاده می کنید، می تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.

زمانی که شما اقدام به نقشه کشی برای محوطه سازی می نمایید، باید به نکات مهمی همچون روش گل کاری، نوع درختان، موقعیت قرارگیری درختان، محل ساختمان ها، نوع و کف سازی برای مسیرهای پیاده و سواره و … توجه نمایید.

ساخت محوطه شاید برای بسیاری از کارفرماها، تنها رسیدن به زیبایی محوطه مقابل ساختمانشان باشد. اما یک طراح باید این نکته را در نظر گیرد، که این محوطه چگونه و با چه ویژگی هایی بیشتر برای یک ساختمان مناسب می باشد. از این رو کار را باید به یک کاردان بسپارید.

تماس با ما