بلاگ

کاربرد ژئوسل در کنترل و کاهش خسارت سیلاب ها
89 / 100

مواردی از کاربرد ژئوسل در مدیریت مهار سیلاب

 

استفاده از مواد ژئوسنتتیک، استحکام و ماندگاری موج شکن ها ، سدها و خطوط ساحلی را در برابر فرسایش و سیلاب ها افزایش می دهد. در این روش سلول های لانه زنبوری ژئوسل ، با ماسه و یا سایر مواد، بسیار سریع و آسان پر می شوند. این سیستم به صورت یک ساختار منسجم عمل می کند. استفاده از ژئوسل در مقایسه با روش های دیگر و یا کیسه های ماسه ای مزیت هایی دارد که در ادامه ذکر می شود:

  • نصب این سیستم آسان است و طراحی آن به گونه ای است که به سرعت و آسانی انجام می شود.
  • برداشتن و حذف این سیستم تا سه برابر سریعتر از کیسه های ماسه ای انجام می شود.
  • تنظیم آن آسان است و به راحتی بر روی سطوح ناهموار و سخت قرار می گیرد.
  • بادوام و محکم است.
  • سبک و قابل حمل است و حمل و نقل آن حتی به مناطق دورافتاده نیز به راحتی انجام می شود.

 

نمونه هایی از کاربرد ژئوسل در کاهش خسارت سیلاب ها:

بانکوک به دلیل بارندگی های شدید، جزر و مدهای زیاد و همچنین زیرساخت های زهکشی ضعیف، اواخر سال 2011 گرفتار سیل شدیدی شد. این سیل نه تنها بر ساکنان و مشاغل محلی تاثیر گذاشت، بلکه عملکرد شرکت های خارجی را نیز تحت تاثیر قرار داد. وقوع مجدد این سیل ها در آینده به دلیل تغییر و تحولات جوی و همچنین افزایش شهرنشینی در این کشور قابل پیش بینی بود. بدین منظور روش هایی برای مقابله با سیل و جلوگیری از خسارت مجدد آن بررسی شد که کاربرد ژئوسل از آن جمله بود. در سال 2012 در مناطقی از شهر به خصوص در خیابان های باریک بانکوک از سیستم ژئوسل استفاده شد.

 

کاربرد ژئوسل در کنترل و کاهش خسارت سیلاب ها
سیل سالیانه میلیون ها دلار خسارت وارد می کند.

 

در سال 2011 سیل در ایالت کنتاکی آمریکا 3 میلیون دلار خسارت به زیرساخت های جاده ای این منطقه وارد کرد. در صورت نبود برنامه ای مدون در جهت مهار سیل، جاری شدن سیل در مسیر بزرگراه ها و جاده ها منجر به خسارت های مالی بیشتری در آینده خواهد شد. این مطالعه نشان می دهد که چگونه استفاده از سیل بند های موقت مانند ژئوسل می تواند خسارت ناشی از سیل و تخریب را در بزرگراه ها به میزان حداقل کاهش دهد.

ژئوسل ساختارهایی سه بعدی است که به آسانی در حاشیه جاده ها نصب می شود. با نصب این ساختارها حتی هنگامی که سیل در کنار جاده در حال عبور است نیز نیازی به بستن جاده نمی باشد. ژئوسل را در یک طرف و یا هر دو طرف جاده می توان نصب کرد. طرز قرار گیری این سلول ها به جهت حرکت آب بستگی دارد. هدف اصلی از نصب این ساختارها جلوگیری از آسیب رساندن به زیر ساخت های جاده ای و جاری شدن آب در جاده است.

ژئوسل در مقایسه با سیل بندهای دایمی ارزانتر است، همچنین به دلیل داشتن انعطاف، به راحتی نصب و جابجا می شود. به همین علت در شرایط اضطراری و  حساس بهترین استراتژی جهت مهار سیل، کاربرد ژئوسل است. هنگام عبور سیل از جاده علاوه بر خرابی و ویرانی زیرساخت های جاده ای، ته نشین شدن مواد سیلابی و گل و لای  نیز مشکل ساز است که در این حالت تمیز کردن جاده نیز پر هزینه و زمان بر می شود.

کاربرد ژئوسل در دو کشور انگلستان و ایالات متحده برای مهار سیلاب موفقیت آمیز بوده است. فارگو، شهری در ایالت داکوتای شمالی به دلیل بارندگی و آب شدن برف اغلب گرفتار سیلاب های فصلی می شود. به همین علت، جهت جلوگیری از بسته شدن جاده ها اغلب از این روش برای مهار سیل استفاده می شود.

در سال 2009 در منطقه مینوت در ایالت داکوتای شمالی جاری شدن ناگهانی سیل ساکنان آن منطقه را با خطر جدی مواجه کرد. برای مهار سیل، سیل بند موقتی (ژئوسل) فقط در عرض 9 ساعت و توسط 10 نفر نیروی انسانی به طول 400 فوت و ارتفاع 33 اینچ به سرعت ساخته شد، در حالی که استفاده از کیسه های شنی به نیروی انسانی بیشتر و نیز زمان طولانی تری نیاز داشت. در ایالت لوئیزیانا نیز با نصب ژئوسل طوفان کاترینا نتوانست خسارات شدیدی را به این شهر وارد کند. ارتش ایالات متحده آمریکا در زمان وقوع طوفان و سیل و همچنین در شرایط اضطراری با کاربرد سیستم ژئوسل از ایجاد خسارت و آسیب جلوگیری می کند.

کاربرد ژئوسل 100 برابر کارآمدتر از استفاده از کیسه های ماسه ای است و می تواند در برابر سیل های مهیب و ویرانگر مقاومت کند.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما